در حالی که به علت رشد قیمت مسکن در چند سال اخیر، وام مسکن نقش عمده خود را در تامین مالی خرید مسکن از دست داده، بانک مرکزی دیروز از تصمیم خود برای افزایش رقم وام ساخت مسکن خبر داد.
کد خبر: ۵۲۴۸۶۰

به گزارش خبرنگار ما، هم‌اکنون بانک مسکن به عنوان تنها بانک تخصصی این حوزه، انحصار پرداخت وام خرید مسکن را در اختیار دارد.

با این حال هرگونه تغییر در تعیین رقم و شرایط پرداخت این وام در اختیار شورای پول و اعتبار به ریاست بانک مرکزی است.

این شورا از سال 86 ـ که طهماسب مظاهری رییس کل بانک مرکزی بود ـ سیاست محدودیت شدید در پرداخت وام مسکن را اتخاذ کرد که تاکنون ادامه دارد.

براساس این سیاست، پرداخت هرگونه وام خرید مسکن توسط هر بانکی جز بانک مسکن ممنوع و پرداخت این وام در انحصار بانک مسکن قرار گرفت.

توجیه آن روز بانک مرکزی در اتخاذ این سیاست، افزایش حجم نقدینگی در بازار مسکن تحت‌تاثیر پرداخت بی‌رویه وام‌های خرید و در نتیجه رشد قابل توجه قیمت مسکن بود.

در ادامه این سیاست تا آنجا گسترش یافت که بانک‌های خصوصی حتی از پرداخت تسهیلات ساخت مسکن نیز محروم شدند و این تسهیلات به طور کنترل شده و در سقف‌های محدود توسط بانک‌های دولتی و نیمه دولتی پرداخت می‌شود.

با اتکا به چنین سیاست‌هایی که تاکنون نیز ادامه دارد، سقف وام خرید مسکن در رقم 20 میلیون تومان محدود شده؛ در حالی که قیمت مسکن بویژه در دو سال اخیر طوری بالا رفته است که این وام تاثیر خود را در تامین مالی خرید مسکن از دست داده است.

براساس آمارهای تهیه شده توسط اتحادیه املاک، متوسط قیمت یک متر آپارتمان در تهران 2.5 میلیون تومان است که در این صورت یک آپارتمان 70 متری، 175 میلیون تومان قیمت می‌خورد. در این حالت وام فعلی خرید مسکن بیش از 10 درصد در این سبد نقش ندارد.

وضع فعلی وام خرید مسکن

وام خرید مسکن هم‌اکنون به دو صورت قابل دریافت است. شکل اول که سقف آن 20 میلیون تومان است، از طریق سپرده‌گذاری عادی و مدت‌دار انجام می‌شود. به این صورت که شخص 10میلیون تومان را برای مدت یک سال نزد بانک مسکن سپرده‌گذاری کرده و سپس وام را دریافت می‌کند.

این وام به صورت اعتبار (و نه پول نقد) پرداخت می‌شود؛ به طوری که بانک، چک وجه وام را در وجه فروشنده واحد مسکونی صادر و آن واحد را به عنوان وثیقه نزد خود نگه می‌دارد.

شکل دوم دریافت وام خرید مسکن که سقف آن نیز 20 میلیون تومان است، دریافت اوراق حق تقدم مسکن است. وام‌گیرنده در این حالت دو راه پیش‌رو دارد؛ راه اول این که 10میلیون تومان را برای مدت یک‌سال سپرده‌گذاری کرده و سپس وام خود را دریافت کند.

این دریافت می‌تواند به صورت اوراق حق تقدم نیز باشد، یعنی برخلاف وام 20 میلیون تومانی، حتما لازم نیست شخص عین وام را دریافت کند؛ بلکه می‌تواند با دریافت اوراق، آنها را به افراد غیر یا در بورس بفروشد و سود آن را ببرد، اما راه دوم دریافت وام 20 میلیونی مسکن که روش بدون سپرده‌گذاری است، خرید 20 فقره اوراق یک میلیونی حق تقدم مسکن و ارائه آن به بانک مسکن است.

در این حالت احتمالا وام 20 میلیونی به تناسب قیمت روز بازار حدود 23 میلیون تومان (به خاطر هزینه‌ای که باید بابت خرید اوراق بپردازد) برای فرد تمام می‌شود، اما دیگر نیازی به سپرده‌گذاری و انتظار وجود ندارد. هر دو روش دریافت وام مسکن، سود وام 12 درصد و مدت بازپرداخت آن حداکثر بیست ساله است.

اقساط نیز می‌تواند به طور پلکانی دریافت شود، یعنی هرقدر به انتهای مدت بازپرداخت اقساط نزدیک شوید، رقم قسط افزایش می‌‌یابد.

حکمت آن این است که در ابتدای خرید منزل احتمالا قدرت پرداخت وام‌دهنده کم شده و لذا به مرور و به تناسب رشد قدرت پرداخت وی، اقساط نیز بیشتر می‌شود.کمترین رقم قسط وام خرید مسکن در سال اول 116 هزار تومان است که در سال پنجم به بعد به 201 هزار تومان افزایش می‌یابد.

چراغ سبز بانک مرکزی

سرانجام دیروز بانک مرکزی با اعلام سیاستی نرم‌تر، چراغ سبز افزایش وام خرید مسکن را به شورای پول و اعتبار نشان داد.

اصغر ابوالحسنی هستیانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی دیروز در گفت‌وگو با ایسنا اظهارداشت: احتمال دارد سقف وام خرید مسکن از سوی شورای پول و اعتبار افزایش یابد. وی به رقم احتمالی این افزایش اشاره‌ای نکرد.

وی افزود: این امر هم‌اکنون یکی از موضوعات مورد بررسی است؛ چرا که در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی کشور، رقم فعلی برای خرید مسکن به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز متقاضیان خرید مسکن در کشور نیست.

افزایش سقف وام ساخت مسکن

از سوی دیگر، اردشیر بیژنی، مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن از احتمال افزایش سقف وام ساخت مسکن خبر داد.

وی تصریح کرد: چنین پیشنهادی به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار ارائه شده و در حال بررسی است.

این مقام مسئول افزود: در حال حاضر سقف وام‌هایی که برای احداث مسکن به متقاضیان پرداخت می‌شود، 25 میلیون تومان است که ما پیشنهاد کرده‌ایم این سقف تا 40 میلیون تومان افزایش یابد.

به گفته بیژنی، هم‌اکنون بانک مرکزی در حال بررسی این پیشنهادها است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها