هنوز مهلت نقل و انتقالات نیم‌فصل نرسیده که پرسپولیس پیشتاز مذاکره با بازیکنان خارجی شده است

قرمزها به‌دنبال گمشده خط میانی

روند حضور بازیکنان خارجی در فوتبال کشورمان به سال‌ها پیش برمی‌گردد، اما با حرفه‌ای‌شدن فوتبال ، واردات بازیکن به ایران بیشتر شد، چون باشگاه‌ها هم تمایل بیشتری برای استخدام بازیکنان و مربیان خارجی از خود نشان دادند و اغلب بدون توجه به کیفیت بازی و پیشینه بازیکنان، پای آنها را به لیگ برتر کشورمان باز کردند و گاهی بدون آن‌که بهره‌ای از حضورشان ببرند هزینه‌های هنگفتی را صرف خرید آنها کردند و در نهایت با فسخ قرارداد به کشورشان بازگرداندند.
کد خبر: ۵۱۷۸۴۱

در طول این سال‌ها، تعداد بازیکنان خوب خارجی که به لیگ برتر ایران آمدند شاید به زحمت دورقمی شود، بازیکنانی مثل جانواریو، عماد رضا، ایوان پتروویچ، ابراهیم توره، لوسیانو ادینینو و آرمناک پطروسیان که در مقاطع مختلف برای تیم‌های خود مفید واقع شدند، اما در مقابل در طول هر فصل باشگاه‌ها با توجه به فعالیت گسترده دلالان و واسطه‌ها برای نقل و انتقال بازیکنان خارجی، خریدهای زیادی داشتند که نه‌تنها برای تیم‌ها مفید نبودند، بلکه باشگاه را نیز متضرر کرده‌اند.

باشگاه پرسپولیس برای لیگ دوازدهم پیش از شروع لیگ و حالا در آستانه رسیدن مهلت نقل و انتقالات در نیم‌فصل، بیشترین فعالیت را برای جذب بازیکن خارجی داشته است، اوضاع کمبود ارز و گرانی آن شاید بعضی باشگاه‌ها را مجبور کرده تا کمتر سراغ خرید بازیکن خارجی بروند، اما رویانیان همچنان مشکلی از این بابت احساس نکرده و هر روز گزینه تازه‌ای را رو می‌کند. از بین نام‌هایی که در این مدت مطرح شدند، هنوز هیچ‌کدام به طور رسمی پرسپولیسی نشدند. مهم‌ترین نکته قابل توجه در این میان تناقض‌هایی است که این روزها بین مدیرعامل و سرمربی سرخپوشان شکل گرفته که مثلا در مورد استفان آپیا غنایی رسانه‌ای شده و جای سوال دارد؛ این‌که رویانیان به انتخاب خودش با بازیکنانی مثل آپیا وارد مذاکره می‌شود و برای شرکت در تمرینات از آنها دعوت به عمل می‌آورد، اما ژوزه مقابل او می‌ایستد و با جذب آنها مخالفت می‌کند. باید دید دیوید کارنی استرالیایی هم با شرکت در تمرینات پرسپولیس‌ می‌تواند اسباب رضایت سرمربی پرتغالی را جلب کند یا خیر؟

این که حضور بازیکن خارجی می‌تواند کمکی به تیم‌های فوتبال باشگاهی ما ‌کند، موضوعی است که در این گزارش به دنبال نقاط مثبت و منفی‌اش هستیم.

قرارداد بازیکن خارجی باید بلندمدت باشد

محمد صادقی، پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس درباره ضررهای اقتصادی جذب برخی بازیکنان خارجی برای باشگاه‌ها به «جام‌جم» می‌گوید: حضور بازیکن خارجی خوب در لیگی مثل ایران به شرطی مفید است که این بازیکن بتواند از لحاظ کیفی چیزی را به همبازیانش منتقل کند. برای رسیدن به این هدف هم بازیکن باید بلندمدت با یک تیم قرارداد ببندد، مثلا ایمون زاید تا با تیم هماهنگ شد و بین هواداران هم محبوبیت پیدا کرد از پرسپولیس جدا شد. علاوه بر این، ضررهای اقتصادی هم به باشگاه‌ها وارد می‌شود، حتی 500 هزار دلار هم برای خرید یک بازیکن در یک نیم‌فصل در این دوره خطرکردن است و با همین پول می‌توان چند بازیکن جوان و با استعداد را پرورش داد و از همان‌ها برای رفع نقاط ضعف تیم بهره برد.

راه کشورهای عربی را نرویم

محمد پنجعلی با اشاره به حضور استفان آپیا در ایران و مانور خبری که روی سابقه این بازیکن شد، در گفت‌وگو با «جام‌جم» تصریح کرد: یک بازیکن در دوره اوج خود با دورانی که به بازنشستگی نزدیک می‌شود عملکرد متفاوتی دارد، کم‌کم ما راه کشورهای حوزه خلیج‌فارس را می‌رویم، کشورهایی که برای تیم‌های فوتبالشان بازیکنان خارجی پا به سن گذاشته و بازنشسته استخدام می‌کنند و از اسم آنها بهره می‌برند.

وی ادامه داد: به نظر من در طول 12 سالی که از لیگ برتر گذشته، بازیکن خارجی باکیفیتی به پرسپولیس نیامده است. در این مقطع که سرمربی هم خارجی است و ظاهرا حرفش با حرف مدیرعامل یکی نیست، انتخاب بازیکن خارجی حتی اگر نامدار هم باشد، نمی‌تواند به تیم کمک کند. به نظر می‌رسد در این شرایط باید از بازیکن ایرانی استفاده کرد و نگاهی جدی هم به تیم‌های پایه داشت.

بازیکنان به باشگاه‌ها تحمیل می‌شوند

ناصر ابراهیمی، مربی اسبق تیم فوتبال پرسپولیس حضور بازیکنان خارجی پرشمار برای شرکت در تست تیم‌های بزرگ را مربوط به فعالیت پشت‌پرده دلالان می‌داند که برخی بازیکنان را به باشگاه‌های ما تحمیل می‌کنند.

نکته: پیشکسوتان پرسپولیس معتقدند بهتر است هزینه جذب بازیکن خارجی متوسط برای چند مسابقه تا آخر فصل صرف تیم‌های پایه و بهره‌وری در آینده شود

وی به «جام‌جم» می‌گوید: در طول این سال‌ها، بازیکن خارجی که به معنای واقعی باکیفیت باشد بجز آلن ویتل نداشتیم. اگر بازیکن خوب باشد و تیم را متحول کند، حتی اگر حضورش هزینه زیادی داشته باشد مورد قبول است، اما خیلی از این بازیکنان برای چند دقیقه بازی به عنوان بازیکن ذخیره یا حتی نشستن روی نیمکت پول زیادی می‌گیرند و می‌روند و طبیعی است که اعتراض‌هایی همیشه نسبت به آنها وجود داشته باشد.

رایزنی دلالان با مدیران

ابراهیمی تصریح می‌کند: معلوم نیست پای بعضی بازیکنان چطور به فوتبال ایران باز می‌شود. این سال‌ها نقش دلالان و واسطه‌ها خیلی پررنگ شده، فعالیت‌های پشت‌پرده آنها و رایزنی‌هایی که با مدیران دارند بدون آن که شناختی از بازیکن وجود داشته باشد پای آنها را به ایران باز می‌کنند و بعد از مدتی مشخص می‌شود که آن بازیکن حتی به اندازه بازیکن درجه دوم ایرانی هم ارزش نداشته است.

خارجی‌هایی که ستون تیم‌هایشان شدند

ابراهیمی به بازیکنان خوب خارجی و نقش آنها در موفقیت تیمشان هم اشاره می‌کند. وی در این باره می‌گوید: وقتی بازیکنی از نظر فنی توانایی دارد، می‌تواند خیلی زود خودش را با تیم هماهنگ کند و بسرعت به ستون تیمش تبدیل شود. جانواریو در استقلال الان واقعا مفید و بازیکن خوبی است، عمادرضا در مقطعی در سپاهان اگر نبود خط حمله این تیم خوب نتیجه نمی‌گرفت، آرمناک پطروسیان برای ذوب‌آهن درون دروازه سال‌ها ستون محکمی بود، در پرسپولیس بازیکنان خوب در حد متوسط بودند، ایوان پتروویچ، آرفی و زاید، اما در انتخاب بازیکن خارجی هم باید دقت کرد، بازیکن خارجی باید در هر خطی که بازی می‌کند سطح رقابت در آن منطقه را بالا ببرد.

بازیکن ‌خارجی‌ با کیفیت ‌در ‌لیگ ‌ما ‌تحلیل‌ می‌رود

پنجعلی نکته دیگری را نیز مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌گوید: اگر واقعیت را بخواهیم بازیکن خارجی خوب یا به لیگ ایران نمی‌آید یا اگر بیاید هم از بین متوسط‌ها بهترین است، به هر حال باید به سطح کیفی لیگ برتر خودمان هم نگاهی بیندازیم، لیگی که با مشکلات زیادی روبه‌روست، بر سر برگزارشدن یا نشدن جام حذفی آن ماه‌ها بحث وجود دارد و با برگزاری دو، سه هفته دچار وقفه‌های بلندمدت می‌شود، کشش حضور بازیکن باکیفیت و بزرگ خارجی را ندارد. بازیکن خوب یا این شرایط را نمی‌پذیرد یا اگر هم بپذیرد در این لیگ فرسایشی تحلیل رفته و با افت مواجه می‌شود. پس باید واقع‌بین بود و پول باشگاه‌ها را به جای جذب بازیکنان خارجی بی‌کیفیت، صرف اقدامات مهمی چون بازیکن‌سازی کنیم. باید در نظر داشت وقتی یک تیم افت می‌کند، حتی نام‌ها هم نمی‌توانند کاری برای نجات آن انجام دهند.

سارا احمدیان / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها