شیرخوارگان حسینی در شبکه 2

مراسم قرائت صیغه نذر شیرخوارگان حسینی که به طور همزمان در مصلای تهران، 40 کشور جهان و استان‌های ایران برگزار می‌شود، از برنامه خانواده عزیز شبکه دو سیما پخش خواهد شد.
کد خبر: ۵۱۷۳۸۰

مریم جلالی مدیر گروه خانواده شبکه دو با اشاره به جمعیت عظیم مادرانی که نوزادان شیرخوارشان را در این روز نذر حضرت علی اصغر(ع) می‌کنند، گفت: این همایش چند سالی است که همزمان در تهران و تمام استان‌های سراسر کشور به صورت هماهنگ و متمرکز برگزار می‌شود و امسال شبکه دو تلاش کرده این مراسم را از طریق تلویزیون به همه خانه‌ها ببرد.

وی با اعلام این که خطبه نذر همه این مادران ساعت 10 صبح روز جمعه، هشتم محرم همزمان در همه این همایش‌ها قرائت می‌شود، گفت: تلاش می‌کنیم این مناسک ارزشمند مذهبی و حضور باشکوه مادران عزادار را به نمایش رسانه‌ای بگذاریم.

جلالی درباره بخش‌های دیگر برنامه تلویزیونی شیرخوارگان حسینی گفت: در این برنامه که از ساعت 9 تا 11 صبح روز جمعه پخش خواهد شد تلاش می‌کنیم سبک زندگی ایرانی اسلامی را با تاکید بر الگوپذیری از اسوه‌های عاشورایی به نمایش بگذاریم.

وی افزود: در این برنامه چند نقر از مادرانی که پنج سال پیش نوزادان شیرخوار خود را نذر حضرت علی‌اصغر کرده بودند دعوت شده‌اند تا در خصوص تاثیر و کارکرد اجتماعی این سنت شیعی با آنها گفت‌وگو شود.

محمود مهدوی، تهیه‌کننده برنامه خانواده عزیز با بیان این که پارسال بیش از 3550 نفر در برنامه روز حضرت علی‌اصغر(ع) شرکت کردند، افزود: پیش‌بینی ما این است که امسال این مراسم باشکوه‌‌تر از پارسال برگزار ‌شود، بنابراین عوامل برنامه روز جمعه (سوم آذر) در مصلای تهران حاضر می‌شوند تا از ساعت 9 تا 11 به صورت زنده این برنامه را برای مخاطبان شبکه کودک و خانواده نمایش دهند.

او با اشاره به این نکته که امسال برای نخستین بار برنامه شیرخوارگان حسینی در 40 کشور دنیا مانند سوئد، هلند و کانادا برگزار می‌شود، افزود: 16 استان ایران نیز امسال میزبان ویژه‌برنامه شیرخوارگان حسینی خواهند بود.

سوگواره نوجوان عاشورایی

حسین حبیبی، مدیر گروه معارف شبکه دو هم از مراسم عزاداری حضرت قاسم ابن الحسن (ع) و عبدالله ابن الحسن(ع) به عنوان الگوهای نوجوان عاشورایی در مدارس سراسر کشور خبر داد و گفت: به پیشنهاد گروه معارف و مشارکت معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش مراسم «سوگواره نوجوان عاشورایی» با شعار حضرت قاسم (ع) الگوی نوجوان مسلمان ایرانی در سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: بعضی استان‌های کشور مانند اصفهان، مشهد و قم به احترام حضرت قاسم (ع) برگزاری مراسمی باشکوه با اجتماع چند هزار نفری دانش‌آموزان را تدارک دیده‌اند. حبیبی با بیان این که این اقدام برای نخستین بار در کشور صورت می‌گیرد، افزود: خوشبختانه در کشور ما عزاداری برای اصحاب حسین (ع) در بین گروه‌های مختلف سنی رایج است، اما ما با این پیشنهاد قصد داشتیم برگزاری مراسم عزاداری برای نوجوانان را جهت‌دهی کرده و به سمت تبیین الگویی مناسب برای این گروه سنی سوق دهیم.

به گفته حبیبی، شبکه دو سیما با حضور در ده استان کشور این برنامه را ضبط و روزهای پنجشنبه و جمعه (دوم و سوم آذر) در بین برنامه‌های این شبکه پخش خواهد شد.

حبیبی به جایگاه ویژه امام حسین (ع) و اصحابش در فرهنگ شیعه اشاره کرد و افزود: عزاداری مردم ایران در سوگ سید شهیدان قدمتی تاریخی دارد؛ در واقع همه ساله در ایام محرم اقوام مختلف ایران با شیوه‌های منحصر به فردی به عزاداری برای امام حسین (ع) و اصحابش می‌پردازند، بنابراین امسال هم به رسم هر سال شبکه دو به استان‌های مختلف کشور می‌رود تا در عاشورا و تاسوعای حسینی، عزاداری مردم را به صورت زنده پخش کند.

وی با بیان این‌که امسال به صورت ویژه عزاداری سنتی مردم زنجان و حرم شاه‌چراغ (ع) نیز به نمایش درمی‌آید، گفت: امسال برای دومین سال متوالی، مستندی که از مراسم راهپیمایی مردم عراق در سوگ امام حسین(ع) تهیه شده، پخش خواهد شد.

حبیبی تصریح کرد: این مراسم، مراسم نوظهوری است که بر مبنای یک سنت قدیمی در عراق رایج شده و از اهمیت ویژه‌ای بین مردم برخوردار است.

وی در خاتمه گفت: سعی کردیم علاوه بر تولید برنامه‌ها از گردهمایی‌های بزرگ عزاداری در کشور، از روستاها و مناطق دورافتاده نیز گزارش تهیه کنیم، چون معتقدیم نباید در انعکاس حرکت‌های بزرگ و عزاداری‌های باشکوه خرده‌فرهنگ‌ها نادیده گرفته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها