در باره جرم دندان

خطری جدی روی دندان‌ها

اگر با وجود آن‌که قبل از خواب مسواک زده‌اید و در فاصله بین مسواک‌زدن و خواب نیز چیزی نخورده‌اید و صبح روز بعد زبری خاصی را روی سطح دندان‌هایتان احساس می‌کنید باید احتمال دهید دندانهایتان جرم گرفته است؛ جرمی که از بین نبردن آن در درازمدت موجب تحلیل لثه و بی‌دندانی شما می‌شود.
کد خبر: ۵۱۳۹۳۷

دکتر عباس کمالی، دندانپزشک و جراح لثه در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: اهمیت جرم‌گیری بموقع دندان‌ها از یک سو به پیشگیری از تحلیل بافت‌های عمقی استخوان و بیماری‌های ناشناخته لثه مربوط می‌شود و از سوی دیگر شخص را در معرض ابتلای بیشتر به بیماری‌های قلبی ـ عروقی، روماتیسم و سکته قلبی قرار می‌دهد.

جرم دندان را با تغییر رنگ آن اشتباه نگیرید

دندانپزشکان تاکید می‌کنند هر عاملی که باعث ماندن مواد میکروبی موجود در دهان، به مدت طولانی روی دندان شود، به ایجاد جرم و به دنبال آن تخریب بافت سالم لثه منجر می‌شود.

فراهم شدن شرایط برای لانه‌گزینی میکروب‌ها نیز می‌تواند به دنبال باقی ماندن مواد غذایی در لابه‌لای دندان‌ها، آهکی بودن بزاق شخص که برخی به طور ارثی دچار آن هستند، پرکردگی‌های بد و ناقص و پوسیدگی‌های درمان نشده اتفاق بیفتد.

دکتر کمالی با اشاره به این‌که با تشکیل کامل جرم روی دندان‌ها و جرم‌گیری نکردن در طولانی‌مدت، بیماری‌ای به نام «پریودونتیت» به وجود خواهد آمد که به تخریب استخوان و از بین رفتن دندان‌ها منجر می‌شود، می‌افزاید: با تجمع مواد غذایی مصرف شده یا مواد معدنی موجود در بزاق دهان روی دندان‌ها لایه‌ای روی دندان‌ها تشکیل می‌شود که به آن پلاک دندان گفته می‌شود. اما در صورت مسواک‌نزدن صحیح و باقی‌ماندن پلاک دندان، جرم به مرور زمان در لبه لثه و زیر آن تشکیل و موجب التهاب لثه و سپس تخریب بافت آن می‌شود.

این جراح لثه با تاکید بر این‌که تشکیل کامل جرم موجب تخریب لثه و بافت‌های نگه‌دارنده دندان (استخوان فک) می‌شود و به مرور زمان لثه سالم را به یک لثه بیمار، پرخون و ملتهب تبدیل می‌کند، ادامه می‌دهد: البته بسیاری از بیماران، ناآگاهانه جرم را با تغییررنگ دندان اشتباه می‌گیرند. در حالی که جرم شامل لایه سیاه‌رنگی است که در لبه لثه تشکیل می‌شود و یعنی تغییر رنگ دندان به دنبال مصرف چای، قهوه و سیگار را نباید با جرم که حتی گاهی زیر لثه تشکیل می‌شود و با چشم قابل دیدن نیست، اشتباه گرفت.

جرم‌گیری یک ضرورت است

از آنجا که باقی ماندن جرم دندان در درازمدت موجب تخریب استخوانی در محل تجمع جرم و در نهایت موجب لق‌شدن دندان‌ها می‌شود، دندانپزشکان بر معاینات دوره‌ای دندان‌ها (هر شش ماه یک‌بار) تاکید می‌کنند، چرا که در برخی موارد جرم دندان با چشم قابل رویت نیست و فقط دندانپزشک می‌تواند تشخیص دهد.

دکتر کمالی با تاکید بر این‌که کسانی که بزاق آهکی دارند (بزاق کرم‌رنگ که آهکی بودن آن از سوی دندانپزشک تشخیص داده می‌شود) باید بیشتر مراقب جرم نگرفتن دندان‌هایشان باشند، می‌گوید: چنین افرادی همچنین می‌توانند از خمیردندان‌های خاص با توصیه دندانپزشکشان استفاده کنند. بی‌شک دقت در مسواک‌زدن و استفاده از نخ‌دندان در پیشگیری از جرم‌گیری دندان‌ها بسیار موثر است.

وی تاکید می‌کند: بررسی‌ها نشان داده است که میان بیماری‌های پیشرفته لثه و بیماری‌های قلبی ـ عروقی ارتباط وجود دارد. همچنین بروز بیماری‌های بسیار پیشرفته لثه می‌تواند نشانه‌ای از نقص سیستم ایمنی بدن و ابتلای بیمار به بیماری‌هایی چون دیابت و حتی در موارد خاص، ایدز باشد.

جرم‌گیری، دندان را آسیب‌پذیر نمی‌کند

به گفته دکتر کمالی، این تصور که دندان‌ها پس از جرم‌گیری مستعد پوسیدگی می‌شود، نادرست است. این جراح لثه می‌افزاید: پوسیدگی‌ای که افراد بعد از جرم‌گیری آن را مشاهده می‌کنند در واقع قبل از جرم‌گیری نیز وجود داشته، اما به علت این‌که در زیر جرم مخفی بوده افراد نمی‌توانستند آن را مشاهده کنند و مشاهده این پوسیدگی بعد از جرم‌گیری موجب خواهد شد که به اشتباه تصور کنند این پوسیدگی‌ها براثر جرم‌گیری به وجود آمده است.

وی با تاکید بر این‌که بوی بد دهان، التهاب لثه و خونریزی از لثه‌ها می‌تواند نشانه‌هایی از جرم دندان باشد، می‌گوید: به هر حال اگر جرمی باشد باید برداشته شود، اما اگر جرم‌گیری به طور ناقص انجام شود، مسلما آسیب‌زایی‌اش بیشتر خواهد بود. برای رفع حساسیت ایجاد شده پس از جرم‌گیری نیز باید از خمیردندان‌های مخصوص رفع حساسیت و دهان‌شویه‌های خاص استفاده شود. در واقع هنگامی که جرم روی دندان‌هاست، مثل لایه‌ای روی دندان را پوشش داده و از زیر باعث تحلیل لثه‌ها و عریان شدن ریشه‌ می‌شود و وقتی فرد جرم‌گیری می‌کند، این لایه آسیب‌زا برداشته و آن وقت تخریب‌ها آشکار می‌شود و ریشه عریان شده بر اثر تحریکات سرما و گرما، حساسیت خود را برای مدتی کوتاه نشان می‌دهد و این باور غلط را به وجود می‌آورد که دندان‌ها بر اثر جرم‌گیری تراشیده و خالی شده‌ است، در حالی که دستگاه جرم‌گیری قادر به تراش دندان نیست.

به گفته دکتر کمالی، برای از بین بردن جرم دندان راه‌های متعددی وجود دارد که از استفاده از خمیردندان‌های ضدجرم تا درمان‌های پیشرفته با لیزرهای سرد یا حرارتی در بر می‌گیرد. اساس کار دستگاه جرم‌گیری براساس لرزش‌هایی است که با نوساناتی ضربه‌هایی کوتاه به جرم وارد کرده و باعث خرد شدن این رسوبات آهکی و شست‌وشوی آن با فشار آب می‌شود.

پونه شیرازی‌ -‌ گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها