بسیاری از جاذبه‌های گردشگری به عنوان ویترینی برای معرفی آن کشور محسوب می‌شود. هر چند ایتالیا یکی از کشورهایی است که ویترین خوش‌آب و رنگ‌تری دارد بنابراین جاذبه‌های زیادی وجود داردکه هدف زیبایی‌های این کشور است. یکی از آنها ‌کولوسیوم‌ است که در مرکز شهر رم قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۱۱۱۲۷

سالن آمفی‌تئاتر یا استادیوم ورزشی معروف یا کولوسیوم از بناهای تاریخی این کشور است که تاریخ ساخت آن به دوره امپراتوری روم باستان بازمی‌گردد و از جاذبه‌های گردشگری مهم ایتالیا به حساب می‌آید که بیشترین بازدید را نسبت به دیگر مکان‌های تاریخی این کشور داراست.

این بنا که شکلی بیضی مانند داشته، معماری و مهندسی ویژه روم در آن زمان را به نمایش می‌گذارد که در نوع خود بسیار مهم و باارزش است.

‌تماشاخانه یا آمفی تئاتر تاریخی روم ظرفیت 50 هزار تماشاگر را داشته، به شکلی که صندلی‌ها دور تا دور صحنه نمایش به شکل دایره‌وار و حول یک مرکز قرار گرفته بود و این مکان برای مواردی همچون نمایش‌های گوناگون از نبرد و مسابقه بین گلادیاتورها، جنگ‌های نمایشی مابین دریاداران، اعدام، شکار جانوران وحشی و نمایش درام افسانه‌های کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در ابتدا کاربری این بنا برای خانه‌سازی و کارگاه اختصاص داشته و در دست بزرگان مذهبی بوده است و پس از آن در ابتدای قرون وسطی برای سرگرمی مردم و بویژه امپراتوران و اشراف زادگان روم به کار گرفته می‌شد.

این آمفی تئاتر به عنوان نخستین تماشاخانه همیشگی و ماندگار در روم ساخته شده است. زیر این تماشاخانه، مجموعه‌ای از اتاق‌ها و گذرگاه‌ها وجود داشته که برای انتقال جانوران وحشی و تدارکات مورد نیاز نمایش کاربرد داشته است. همکف آن با کفپوشی از جنس چوب از این بخش جدا می‌شده است.

از شاهکارهای معماری که در این بنا به کار رفته، آسان بودن رفت و آمد به میدان است؛ به‌طوری که گفته‌می‌شود 80 ورودی باعث می‌شده تا تماشاگران بسیار آسان‌تر و سریع‌تر وارد و خارج شوند.

در بخش‌هایی از بنا آثار دیوارکوب‌ها و بندگاه‌هایی دیده می‌شود که نشان از آن داردکه تیرک‌های سایبان را به آن می‌آویختند.

‌در ساخت بنا از مواد ترکیبی ساختمانی استفاده شده است، به طوری که برای ستون‌ها و تاق‌ها از سنگ آهک و برای دیوارهای طبقه‌های زیرین از سنگی خاص به نام «توفا» استفاده و پی بنا از ساروج ساخته شده است.

به هر حال امروزه این اثر باستانی که روزگاری شاهد کشته شدن بردگان و افراد بی‌گناه بسیاری بوده؛ یادگاری ارزشمند از دوران باستان و نمادی برای ایتالیا به شمار آمده و می‌توان آن را ویترین گردشگری این کشور نامید. (جام جم - ضمیمه چمدان)

نیروانا حسینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها