با این‌که بسیاری از گوشی‌ها و گجت‌ها به صورت بی‌سیم کار می‌کنند، اما همچنان هسته مرکزی آنها برای شارژشدن به سیم و اتصالات فیزیکی نیاز دارد. با توجه به آنچه گفتیم ما می‌توانیم حجم انبوهی از اطلاعات را از طریق امواج جا‌به‌جا کنیم، اما همین ابزار‌هایی که امواج اطلاعاتی را دریافت می‌کنند نیاز دارند حتما از طریق سیم به یک هسته مرکزی متصل شوند تا بتوانند این داد و ستد را کامل کنند.
کد خبر: ۵۱۰۹۳۰

 آیا تا به حال به این فکر افتاده‌اید که چه می‌شد اگر باتری گوشی‌تان بدون نیاز به شارژر و پریز برق شارژ می‌شد؟ ایده‌ای که این روش در ذهن ما ایجاد می‌کند شارژ گوشی در هر مکان و هر زمانی خواهد بود. هر چند این‌که در هر زمان و مکان گوشی‌تان به آسانی شارژ شود، جزو یکی از تعهدات شارژر‌های بی‌سیم بوده و هست.

شارژر‌های بی‌سیم چگونه کار می‌کنند؟

عبارت شارژر‌های بی‌سیم تا به حال تنها در مرحله حرف بود و هیچ‌گاه به عمل نرسید. این فناوری از یک ایستگاه شارژر استفاده می‌کند که برای شارژ‌کردن از میدان‌های مغناطیسی بهره می‌برد.

ولی این تمام کار نیست، چرا که گوشی شما باید دارای یک پیچه القایی برای دریافت این موج‌ها و شارژ دوباره باشد تا بتواند بدون هیچ ارتباط فیزیکی شارژ شود.

البته مسواک‌ها و برخی دیگر از گجت‌های اینچنین از روش القا برای دوباره شارژشدن بهره می‌برد که برای مدت طولانی ماندگار است، به طوری که شما می‌توانید دوباره با گجت‌تان برای ساعت‌های طولانی کار کنید. متاسفانه تا به حال امکان استفاده از این فناوری برای شارژ گوشی وجود نداشت، دلیل آن هم زمان طولانی این روش برای شارژ وسیله‌ای چون گوشی و کارایی بسیار پایین این شارژر‌ها بود.

به همین دلیل چنین شارژر‌هایی برای گجت‌های کم‌مصرف مناسب بود و شارژ گوشی‌ها به این روش چندان منطقی به نظر نمی‌رسید. علاوه بر این، یکی از مزایای استفاده از این روش، امنیت بالای این شارژر‌هاست؛ چرا که ماده رسانای به کار برده شده در این فناوری تاریخ انقضا ندارد و هیچ‌گاه خراب نمی‌شود.

اگر هم شما حواس‌تان نباشد و با دست خیس این شارژر را لمس کنید، هیچ خطری تهدیدتان نمی‌کند. این را هم باید اضافه کنیم تنها وسیله‌ای که این فناوری لازم دارد تا بتواند بدرستی کار کند، یک قطعه سخت‌افزاری خاص است. این قطعه حتما باید درون گوشی یا دیگر گجت‌ها جاسازی شده باشد تا بتواند کارایی لازم را برایتان ایجاد کند. متاسفانه برای خیلی از گجت‌های ساخته شده چنین سخت‌افزاری در نظر گرفته نشده، بنابراین برای شارژشدن از این طریق به یک آداپتور یا گجت کمکی دیگری نیاز است.

نکات منفی شارژ القایی

شارژ از طریق القا به کمک میدان‌های مغناطیسی امکان‌پذیر است. این میدان‌ها قدرت بسیار بالا، ولی در عین حال برد کم دارد. اگر بخواهیم برد چنین شارژر‌هایی را بالا ببریم، باید میدان مغناطیسی بسیار بزرگی ایجاد کنیم. زمین به تنهایی یکی از بزرگ‌ترین منابع به منظور تامین مغناطیس لازم برای چنین میدان‌هایی است. این را هم باید اضافه کنیم شارژر‌های کوچک القایی نمی‌تواند گوشی شما را برایتان شارژ کنند.

بد نیست برای درک بهتر نحوه کارکرد چنین میدان‌هایی، شارژر مغناطیسی موجود در مسواک را بررسی کنیم. میدان مغناطیسی موجود برای انجام چنین شارژی، به قدری کوچک است که در ابعاد میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود. سرعت شارژ و ماندگاری آن دو اصل بسیار مهم برای انجام این کار به حساب می‌آید. به همین دلیل تا به حال شارژ از طریق القا چندان که باید کارایی لازم را در مقایسه با شارژ از طریق اتصال به پریز نداشته است.

این را هم باید اضافه کنیم پیچه مخصوص القایی که تا به حال ساخته شده، با توجه به ادعای کمپانی‌های سازنده بسیار کوچک است، ولی همچنان فضای زیادی را در مقایسه با سایز گوشی‌های ساخته شده اشغال می‌کند. البته ممکن است به مرور زمان این مشکل برطرف شده و القاکننده‌های کوچک‌تری ساخته شوند، اما در هر صورت این تصور پیش‌بینی از آینده است و باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا چنین اتفاقی خواهد افتاد یا نه.

از دیگر مشکلات به بازار نیامدن این شارژر‌ها می‌توان به نداشتن استاندارد خاص برای ساخت چنین گجت‌هایی اشاره کرد. بد نیست این را هم بدانید زمان چندان زیادی از اتصال گجت‌های مختلف از طریق سیم برای انجام کار جابه‌جایی اطلاعات نمی‌گذرد. به همین دلیل تا پیش از بی‌سیم‌شدن کار جابه‌جایی اطلاعات، ایده شارژ گجت‌ها به شکل بی‌سیم چندان میسر به نظر نمی‌رسید که خوشبختانه چنین مشکلی به‌دلیل به وجود آمدن استانداردی با نام Qi به طور کامل از میان رفت.

تا به حال گوشی‌هایی چون Lumia 920 به چنین فناوری‌ای برای شارژ مجهز شده‌ است. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده گوشی‌های دیگری ساخته می‌شود که چنین سیستم مجهزی برای شارژ دوباره داشته باشند.

با این که سیستم‌های شارژ القایی که تا به حال ساخته شده است بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و کار با آنها آسان است، اما مشکل طول برد آنها همچنان وجود دارد. از نتایج تحقیقات در زمینه ایجاد شارژر‌هایی با طول برد بسیار زیاد چنین برمی‌آید که از لیزر و ماکروویو می‌توان برای شارژ از طریق چنین میدان‌های القایی استفاده کرد. با وجود این به هیچ عنوان نباید چنین میدان‌های القایی قطع شوند؛ زیرا اگر موج لیزر شارژ تداخلی داشته باشد کل عملیات شارژ‌کردن به طور کامل متوقف خواهد شد.

در همین ارتباط کمپانی اپل محصولی طراحی کرده است که می‌تواند با طول برد یک متر هر گجتی را که بخواهد دوباره شارژ کند. کمپانی اینتل هم اعلام کرده در حال ساخت یک فناوری برای شارژ گجت‌ها به صورت مغناطیسی است. این گجت می‌تواند به لپ‌تاپ‌تان متصل شده و هر گوشی را که اطرافش قرار بگیرد، شارژ کند.

تا به این قسمت از مطالب با شارژ گوشی‌ها از طریق بی‌سیم آشنا شدیم، ولی چنین فناوری‌ای قابلیت‌های بسیاری برای پیشرفت دارد. به همین سبب حاصل چند دهه تحقیقات در زمینه این فناوری‌ها این است که انرژی را بدون نیاز به سیم جا‌به‌جا کنیم.

نازلی وحدت

منبع:www.makeuseof.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها