همه آنها که دستی در بازار دارند، می‌دانند که ارز مثل بادبادک است و واردات مثل حلقه‌های کاغذی که به دمش وصل شده باشد. بادبادک که بالا برود، حلقه‌های کاغذی‌اش را هم همراه خودش بالا می‌برد.
کد خبر: ۵۰۶۰۸۵

ماه‌هاست که این بادبادک بالا و بالاتر می‌رود و حلقه‌هایش را هم با خودش می‌کشد؛ یکی از آن حلقه‌ها که سر به آسمان گذاشته، قیمت تجهیزات پزشکی در کشور است و اکنون کار به جایی رسیده که نه فقط انواع واردات قانونی این لوازم افزایش قیمتی دو تا سه برابری داشته، بلکه حتی انواع قاچاقش نیز به همین میزان گران شده است.

گران شدن تجهیزات پزشکی مساله‌ای است که بتازگی ایرج خسرونیا، رییس جامعه متخصصان داخلی کشور نیز درباره‌اش ابراز نگرانی کرده است و پیش‌بینی‌اش این است که اگر این افزایش قیمت به همین شکل ادامه پیدا کند، در آینده‌ای نزدیک، فشار مالی مضاعفی برای درمان به مردم تحمیل خواهد شد.

چرا بالارفتن قیمت تجهیزات فشار مالی به مردم تحمیل می‌کند؟ یادتان هست که گفتیم بادبادک ارز وقتی بالا می‌رود، حلقه قیمت تجهیزات پزشکی را هم با خودش بالا می‌برد. این حلقه به حلقه کاغذی دیگری وصل است که همراهش اوج می‌گیرد: هزینه‌های درمان!

برای مثال روزی روزگاری قیمت پنس بیوپسی که برای نمونه برداری از معده استفاده می‌شود 10 تا 20 هزار تومان بود، اما این رقم حالا به120 تا 180 هزار تومان رسیده است.

از سوی دیگر قیمت دستگاه آندوسکوپی نیز که پیشتر صد تا 150 هزار تومان بوده، این روزها 400 تا 500 هزار تومان است با این حساب به نظرتان هزینه آندوسکوپی که زمانی 120 هزار تومان بود برای بیماران چقدر تمام خواهد شد؟

فکر کردن به این رقم‌ها حتی تن آنها که بیماری ندارند، می‌لرزاند تا چه رسد به کسانی که بیماری در خانواده دارند و هر روز در مراجعه به مراکز درمانی از تغییر قیمت‌ها می‌شنوند.

هیچ مساله‌ای نیست که راه حلی نداشته باشد. چاره این مساله را هم می‌شود با مرور کردن مثال بادبادک پیدا کرد.

اگر دم بادبادک قیچی شود، حلقه‌ها دیگر همراهش بالا نمی‌رود یعنی اگر زمانی برسد که به جای تجهیزات وارداتی از تجهیزات داخلی استفاده کنیم آن‌وقت نوسان قیمت ارز بر هزینه درمان اثر نمی‌گذارد.

این رویا محال نیست و هرکس بگوید امکان ندارد به چنین هدفی دست پیدا کنیم، باید روزهایی را یادش بیندازیم که کشورمان محتاج داروی خارجی بود و هر تغییری در هزینه داروهای خارجی اوضاع بازار دارو را بحرانی می‌کرد اما متخصصان ایرانی طاقت نیاوردند هم‌میهنان بیمارشان چشم انتظار داروهای خارجی، بمانند و به همین علت مشابه آن دارو‌ها را در کشورمان تولید کردند تا ثابت کنند برای ایرانی‌ها محال معنا ندارد و حالا هم اگر آن همت و غیرت مانده باشد حتما به همین زودی‌ها اخبار تولید تجهیزات پزشکی در داخل کشور را نیز از زبان رسانه‌ها می‌شنویم.

مریم یوشی‌زاده - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها