می‌گویند روزی یک تگرگ بزرگ بر فرق سر یک مرد کم‌مو فرود آمد؛ سر مرد شکست، او برآشفت و به خانه رفت دسته هاون را برداشت و رو به آسمان ابری خطاب به دانه‌های درشت تگرگ فریاد زد: «سر کچل شکستن کاری ندارد، اگر مردی سر این را بشکن!»
کد خبر: ۵۰۴۸۸۹

از آنجا که شکستن سرهای بی‌مو، آسان است ما هم سراغ این سوژه رفتیم و درخصوص جزئیاتش سروگوشی آب دادیم.

ریزش موی دائم و موقت

بین صد هزار تا 120 هزار مو روی سر شما وجود دارد. روزی هم 50 تا 100 تار آن می‌ریزد که این میزان طبیعی است، هیچ نگران نباشید، اما اگر از این مقدار خیلی بیشتر بود ورود شما را به انجمن «طاس»‌ها خوشامد می‌گوییم! چه باید کرد؟ حالا باید نوع ریزش موی خود را با کمک یک پزشک حاذق تشخیص دهید، برای آشنایی کلی با این مبحث بهتر است بدانید به طور کلی دو نوع ریزش مو وجود دارد،‌ دائم و موقت که هرکدام هم دارای انواعی است.

ریزش موی دائم سه نوع است؛ کچلی شکل مردانه (طاسی زودرس در مردها)، کچلی شکل زنانه (باریک‌شدن مو در جلو و کناره‌های سر) و آلوپسیای زخمی (عفونت فولیکول‌ها).

ریزش موقتی موی سر هم سه نوع دارد: «آلوپسیای آره‌ آتا» که دلیل آن نوعی بیماری است؛ «ریان تلوژن» هم یا به دلیل استرس است یا پس از پایان برخی بیماری‌ها رخ می‌دهد و نوع سوم آن «کشش آلوپسیا» است. اگر فردی موی خود را به دلیل نوع آرایش خاصی کش دهد، مثلا‌ دم‌اسبی، فرکردن و... دچار این نوع ریزش مو خواهد شد.

اما جدا از انواع ریزش‌های مو برای علل آن دلایل فراوانی ذکر شده است. کارشناسان مواردی همچون؛ تغذیه، ارث و مشکلات هورمونی، مصرف برخی از داروهای خاص تا وضع اعصاب و روان را دلیل این ریزش‌های مو عنوان می‌کنند. توصیه بیشتر متخصصان برای جلوگیری یا حداقل کاهش ریزش مو، مواردی همچون داشتن رژیم غذایی مناسب، پرهیز از چرخاندن و کشیدن مو، خشک شدن مو در هوای آزاد و... است. این را هم فراموش نکنید که رایج‌ترین علت ریزش گیسوان بانوان استفاده از رژیم‌های غذایی نامناسبی است که از آن برای لاغری استفاده می‌کنند.

زیبای پر مو

حالا از این بحث‌های علمی و غیرعلمی بگذریم؛ زیبایی هم در این دنیا برای خود منظومه‌ای از تعاریف دارد. «زیبایی، نوعی هماهنگی، تناسب و تعادل بین اجزای یک پدیده با کل آن است که به وسیله انسان مشاهده می‌شود.» این گفته افلاطون است.

این که گفته می‌شود زیبایی نسبی است کاملا‌ درست است، چرا که در این زمینه نیز سلیقه مردم دنیا در زیباتر‌کردن چهره خود از کچلی تا موهای بلند و پرپشت فاصله و اختلاف دارد. به طور مثال «تری وان هی» 50 سال موهای خود را کوتاه نکرد. موهای او به بیش از شش متر رسید.

متفاوت بودن با بقیه شاید اصلی‌ترین عامل چنین کاری باشد. با وجود این هنوز هم افراد بسیاری بر این باورند که داشتن مو نقش موثر و مهمی در روابط اجتماعی دارد، از این روی آنها با مشاهده ریزش غیر معمول موهای خود به وحشت می‌افتند.

چنین گروهی در صورت طاسی به فکر کاشت یا ترمیم موهای خود می‌افتند؛ اما قصه تنها به همین دسته محدود نمی‌شود، حتما شما هم عده‌ای از پسرهای جوان را مشاهده کرده‌اید که موهای خود را تا نیم متر بلند می‌کنند و آن را دم اسبی می‌آرایند. در کنار آنها فرد دیگری دوست دارد موهایش ژولیده باشد؛ البته گاهی هم موی بلند مد روزگار می‌شود.

زیبای بی‌مو

تراشیدن موی سر راهی برای متحد شدن بازیکنان تیم فوتبال رومانی بود! افراد این تیم در جام‌جهانی 1998 موهای خود را «دکلره» کردند.

تصور آنها این بود برزیل به این دلیل قهرمان شده است که بازیکنان آن سر خود را می‌تراشند. به همین دلیل موهای سرشان را از ته تراشیدند. نتیجه این کار یک مساوی و یک باخت برای این تیم بود! ربطش چه بود ما هم نمی‌دانیم!

«من به عنوان یک طرفدار پروپاقرص تیم ملی اسپانیا به طور رسمی نزد روزنامه مارکا و همه طرفداران تیم ملی اسپانیا متعهد می‌شوم که در صورت قهرمانی اسپانیا در یورو 2008 تمام تارهای موهای خود را تا آخرین دانه آنها بتراشم.»

این محتوای متن تعهدی بود که روزنامه مارکا از طرفداران خود گرفت! جالب این که تنها پس از چند روز از انتشار این فرم 10هزار نفر ثبت‌نام کردند، پس فکر نکنید که لزوما همه مردم از بی‌مویی در رنجند؛ اصلا چنین نیست حداقل در دوره‌های زمانی مختلفی زیبایی بی‌موها بر پرموها کاملا می‌چربد. داستان مد شدن تراشیدن مو تنها ویژه اهالی ورزش و خانواده سینما نیست، بسیاری از مردم عادی هم بنا به دلایل بسیار موهای خود را از ته می‌زنند، چنان می‌زنند که سرشان براق می‌شود و صیقلی. البته دخترها هم گاهی دست به چنین ابتکاراتی می‌زنند و هر کس برای خود یک مثنوی دلیل دارد.

در آینه نرم‌افزار

لابد وسوسه شده‌اید که برای تجربه و آزمایش، یک‌بار هم که شده موهای سرتان را از ته بتراشید، چنانچه خیلی تمایل دارید تا کله بی‌موی خود را مشاهده کنید، با نصب‌کردن یک نرم‌افزار گرافیکی که ویژه همین کار است، چهره خود را بی‌مو و صیقل داده شده رویت فرمایید، هر چه باشد نباید بی‌گدار به آب زد.

فاطمه حامدی‌خواه - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها