مقایسه سخت‌افزار و ویژگی‌های کیندل فایر HD آمازون (7 اینچی) با گوگل نکسوس 7

جنگ داخلی بین دشمنان آیپد

حتی آن موقع که اخبار نکسوس 7 اینچی گوگل (Google Nexus 7) چیزی بیش از شایعه نبود، بسیاری عقیده داشتند طراحی آن شباهت بسیاری به رایانه لوحه‌ای (tablet) پرفروش و موفق کیندل فایر آمازون (Amazon Kindle Fire) دارد و حتی می‌تواند بهتر از آن باشد. چند ماه که گذشت، همه به یقین رسیدند نکسوس 7 اینچی طراحی شده تا از هر نظر که شده از عهده رقابت با تبلت معروف آمازون برآید.
کد خبر: ۵۰۴۱۹۷

ما نیز معتقدیم نکسوس 7 گوگل آمده تا در رده بهترین رایانه‌های لوحه‌ای ارزان‌قیمت 7 اینچی؛ یعنی تبلت صاحب نام کیندل فایر قرار بگیرد. در زمان ارائه نکسوس 7 به بازار مصرف، هشت ماه از عمر تولید کیندل فایر اولی می‌گذشت. پا به میدان گذاشتن نکسوس 7 به قصد از میدان به در‌کردن کیندل فایر آمازون و رقابت با آن، شرکت آمازون را مجبور کرد برای حفظ بازار تبلت‌های خود راه چاره‌ای بیندیشد و دست به اقدامی بزند. در این شرایط دست دست‌کردن آمازون می‌توانست به قیمت شکست و برچیده شدن خط تولید رایانه‌های لوحه‌ای‌اش تمام شود؛ زیرا نکسوس 7 با هدف تصاحب بازار فروش کیندل فایر وارد عرصه رقابت شده بود. چند ماهی زمان برد تا آمازون محصولی را برای رقابت با نکسوس 7 ابداع و آماده راهی شدن به بازار مصرف کند. این محصول نسل دوم تبلت‌های 7 اینچی کیندل فایر بود که کیندل فایر7 اینچی HD شماره 2 نامیده شد. اما این که تا چه حد کیندل فایر 7 اینچی HD موفق شد در برابر نکسوس 7 موفق ظاهر شود و نحوه رویارویی آن دو، موضوع بحث امروز ماست که شرح آن را برای شما می‌آوریم.

طراحی و صفحه نمایش

حقیقت این است که طراحی رایانه‌های لوحه‌ای نکسوس 7 و کیندل فایر HD آمازون هر دو به منظور به اجرا درآوردن محتوای چندرسانه‌ای (multimedia content) صورت گرفته است. یکی از استانداردهای جدید که نکسوس 7 گوگل در بازار تبلت‌های ارزان پایه‌گذاری کرد، صفحه نمایش عالی و کیفیت دار آن بود. تبلت نکسوس با یک صفحه نمایش 7 اینچی LCD برخوردار از تفکیک‌پذیری (resolution) به مقدار 1280 در 800 پیکسل که زوایای دید و سطوح کنتراست خوبی ارائه می‌کرد، راهی بازار شد. نمایشگرش از آن دسته صفحه‌نمایش‌هایی است که نه‌تنها شما را از خود ناامید نمی‌سازد، بلکه می‌توان مشابه آن را بین رده تبلت‌های ارزان‌قیمت یافت.

شرکت آمازون نیز این استاندارد کیفیت جدید صفحه‌نمایش‌ها را درکیندل فایر جدید HD رعایت کرده و از رزولوشن 720p مشابه نکسوس 7 بهره می‌برد؛ اما شاید به دلیل IPS بودن کیفیتش کمی بهتر باشد. صفحه نمایش‌های 7 اینچی هر دوی این تبلت‌ها که از تفکیک پذیری مشابه 1280 در 800 پیکسلی بهره می‌برند، تراکم PPI نمایشگرهایشان و پیرو آن نسبت قاب تصویرشان (aspect ratio) نیز با تبعیت از نرخ 16:10 با هم برابر است. آمازون مدعی شده به منظور کاهش تشعشع و تابش خیره‌کننده صفحه‌نمایش کیندل فیلتر پلاریزه‌ای را در آن به کار برده است. اما حالا برای اثبات این امر و قضاوت در باره آن زود است و باید منتظر نتیجه آزمایش صفحه‌نمایش کیندل فایر HD در زیر نور مستقیم آفتاب توسط کارشناسان باشیم. در مقوله طراحی، تنها چند مورد اختلاف از نظر شکل ظاهر بین این دو تبلت وجود دارد. هیچ‌کدام از طراحی لوکسی برخوردار نبوده و از نظر ماده اولیه سازنده بدنه نیز با هم تفاوت ندارند. اندازه ابعاد کیندل فایر7 اینچی HD به عبارت 193 در 137 در 3‌/‌10 میلی‌متر و کمی لاغرتر از نکسوس 7 بوده، اما اندازه‌های ابعاد 5‌/‌198 در 120 در 5‌/‌10 میلی‌متری نکسوس موجب شده از ساختار کوچک‌تری بهره‌مند باشد.

سخت‌افزار درونی

پردازنده نکسوس 7 با قیمت 199 دلاری از نوع چهارهسته‌ای Tegra 3 SoC با سرعت سیکل ساعت 2‌/‌1 گیگاهرتزی و تقریبا در حد CPU تلفن همراه HTC One X است. در آن سوی دیگر، کیندل فایر HD از تراشه دوهسته‌ای 2‌/‌1 گیگاهرتزی TI OMAP 4460 از سری پردازنده‌های A9 و یک GPU اورکلاک شده در 384 مگاهرتز از نوع PowerVR SGX540 بهره می‌برد. مقدار حافظه رم کیندل HD باید مشابه نکسوس 7 و در حد یک گیگابایت باشد. کیندل فایر HD از خروجی کیفیت بالای HDMI و بلندگوهای استریو با صدای دالبی و حالت‌های مختلف از پیش تنظیم شده صدا برخوردار بوده و عمر باتری یازده ساعته آن از نکسوس 7 بهتر است. هر دوی این تبلت‌ها از درگاه کارت SD خور و اکان توسعه مقدار حافظه بی‌بهره‌اند.

اتصال‌پذیری

هنگامی که قابلیت‌های اتصال‌پذیری 3G و 4G از صحنه غایب است، می‌توان به اهمیت کیفیت وای ـ فای پی برد. کیندل فایر HD با بهره بردن از دو عدد آنتن دو بانده و فناوری MIMO یا IN‌/‌Multiple Out Multiple که هر دو آنتن آن همزمان با هم امکان ارسال و دریافت داده را با سرعتی 40 درصد بیشتر از وای – فای آیپد جدید اپل فراهم ساخته و فرکانس پنج گیگاهرتز را مورد پشتیبانی قرار می‌دهند. این رایانه لوحه‌ای برای بهینه‌سازی برقراری تماس در فواصل طولانی یا محیط‌هایی که در آنها اختلال فرکانس وجود دارد، توسط سوئیچ‌کردن خودکار بین فرکانس‌های 4‌/‌2 و 5 با بهره‌گیری از فرکانس بالاتر تماس بی‌سیم پایداری را برقرار می‌سازد. در مقابل نکسوس 7 از قابلیت‌های اتصال پذیری بلوتوث و NFC برخوردار است.

دوربین

آیپد اپل با بهره بردن از دو دوربین رو به چهره و پشتی از هر دو تبلت نکسوس 7 و کیندل فایر HD پیشی می‌گیرد، چرا که هر دو تبلت نکسوس و کیندل از دوربین پشتی بی‌بهره‌اند. از سوی دیگر دوربین جلویی رو به چهره کیندل فایر 2 از نوع دوربین‌های HD بوده و قادر است کیفیت تصویر بهتری را در چت تصویری ارائه کند.

 

 

ویژگی‌های دیگر

نکسوس 7 از قابلیت‌های جی پی اس (GPS) و مغناطیس‌سنج برخوردار است.

بهره‌مندی از این دو ویژگی امکان استفاده از خدمات ارائه اطلاعات بر اساس موقعیت محلی از طریق استفاده از Google Now و همچنین مسیریابی turn-by-turn را فراهم می‌سازد.

 

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

سیستم‌عامل نکسوس 7 اندروید 1‌/‌4 با طعم Jelly Bean OS (و قاعدتا پیش از دیگر تبلت‌ها روزآمد سازی‌های آینده سیستم‌عامل گوگل را دریافت خواهد کرد) به فروشگاه Google Play با 600 هزار برنامه Apps را در دسترس دارد، در حالی که کیندل‌فایر HD بر بستر نگارش محدودی از اندروید 4 ICS می‌تازد و تنها به محتوایی که آمازون از طریق فروشگاه Amazon Appstore فراهم و در اختیار کاربران قرار داده، امکان دسترسی دارد.

 

قیمت

کیندل فایر HD با مقدار 16 گیگابایت یعنی دو برابر حافظه ذخیره داده هشت گیگابایتی نکسوس 7 گوگل 199 دلار قیمت دارد.

جمع‌بندی

وزن نکسوس 7 از کیندل فایرHD کمتر است که خود مزیتی محسوب می‌شود و با اتصال‌پذیری خوب خود چه برای مصرف در منزل و چه در محیط خارج ساخته شده است. اما در مقابل کیندل فایر HD حافظه ذخیره داده بیشتری را با قیمتی کمتر از نکسوس 7 ارائه می‌کند.

این تبلت برای مصارف محتوای رسانه‌ای در منزل مناسب است.

منابع:

http://www.slashgear.com

http://www.gizmodo.co.uk

http://pocketnow.com

جواد ودودزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها