به مناسبت روز جهانی آلزایمر

زندگی در سایه فراموشی

حتما بارها دیده‌اید که پدربزرگ‌ها یا مادر بزرگ‌ها بتدریج حافظه خود را از دست می‌دهند، این مسأله آنقدر شایع است که به یک امر کاملا طبیعی تبدیل شده و همه کم و بیش باور دارند که کاهش حافظه امری اجتناب‌ناپذیر است، اما آیا واقعا زوال عقل یا همان آلزایمر، هیچ راه گریزی ندارد؟ آیا همه محکوم هستیم که روزی به این بیماری دچار شویم؟
کد خبر: ۵۰۳۵۹۶

آلزایمر نوعی اختلال عملکرد مغزی است که در آن توانایی‌ ذهنی بیمار بتدریج تحلیل می‌رود و بارزترین تظاهر آن اختلال حافظه است.

این بیماران بتدریج مشکلات شناختی پیدا می‌کنند و در شناخت دوستان و آشنایان و نام بردن اسامی آنها دچار مشکل می‌شوند حتی در مسیریابی دچار مشکل ‌شده و ممکن است مسیر خانه را فراموش کنند و در صورت بیرون رفتن گم شوند.

با بروز اختلال در حافظه و روند تفکر به مرور عملکردهای اجتماعی و شخصی بیمار نیز دچار مشکل شده، در نتیجه ممکن است اختلالات عصبی و روحی نیز به سراغ بیمار بیاید و افسرده ، عصبی و پرخاشگر شود.

متاسفانه این مشکلات به همین جا ختم نمی‌شود، توهم و هذیان نیز از مشکلاتی است که این بیماران را به چالش بیشتر می‌کشاند.

این مشکل همانند مشکلات روحی دیگر، نه تنها بیمار را ‌آزرده می‌کند بلکه منجر به آسیب روحی دیگران نیز می‌شود.

برای مثال بیمار به افراد نزدیک خود بدبین می‌شود و حتی ممکن است تصور کند دیگران در پی خیانت به وی هستند.

با شدت بیماری، توانایی حرکتی بیمار کاهش می‌یابد و ممکن است حفظ تعادل برایش مشکل شود و به طور مکرر زمین بخورد که بیمار را بشدت مستعد شکستگی و مشکلات ناشی از آن می‌کند. فرد بیمار بتدریج قادر به کنترل ادرار و مدفوع نخواهد بود و حتی برای انجام کارهای اولیه خود به کمک نیاز پیدا می‌کند.

از آنجا که این بیماران در یافتن کلمات و در پی آن تکلم، دچار مشکل هستند، در برقراری ارتباط با اطرافیان خود نیز ناتوان شده، به مرور کم‌حرف و گوشه‌گیر می‌شوند. به نظر برخی محققان، اگر چه در این بیماران مرگ پس از 5 تا 10 سال از بروز علائم اتفاق می‌افتد؛ اما بیماری حدود 20 سال قبل از ظهور علائم آغاز شده‌ است.

مرگ سلول‌های عصبی

ردپای اصلی این بیماری در سلول‌های عصبی است و پروتئین پیش‌ساز آمیلوئید (APP) یکی از مهم‌ترین پروتئین‌هایی است که در ایجاد آن نقش دارد.

این پروتئین در سلول‌های دستگاه عصبی یافت می‌شود و در اتصال سلول‌ها به هم، تماس سلول‌ها و اسکلت سلولی نقش دارد.

در بیماری آلزایمر، ساختارهای پروتئینی کروی شکل در خارج نورون‌ها و در برخی مناطق سیستم اعصاب مرکزی و ساختارهای پروتئینی رشته‌ای در جسم سلولی نورون‌ها تشکیل می‌شود.

به این ساختارهای پروتئینی، اجسام آمیلوئیدی گفته می‌شود. با اثر آنزیم‌های خاصی بر پروتئین پیش‌ساز آمیلوئید، پپتیدهایی ایجاد می‌شود که به طور معمول، مقدار این قطعات در سلول‌ها کم است و بسرعت تجزیه می‌شوند؛ اما اگر در سلول‌های عصبی این تعادل به هم بخورد و مقدار این پپتیدها افزایش یابد، ساختارهای پروتئینی کروی و در نتیجه آلزایمر ایجاد می‌شود.

مشخصه بیماری آلزایمر، از دست رفتن سیناپس‌های نورون‌ها در برخی مناطق مغز، نکروزه شدن و مرگ سلول‌های عصبی در مناطق مختلف سیستم اعصاب مرکزی، ایجاد ساختارهای پروتئینی کروی شکلی به نام پلاک‌های پیری (SP) در خارج نورون‌های برخی مناطق مغز و ساختارهای پروتئینی رشته‌ها در جسم سلولی نورون‌ها است.

رژیم غذایی ضد زوال عقل

تحقیقات نشان داده است، مصرف یک سری مواد غذایی می‌تواند در درمان و پیشگیری از آلزایمر مفید واقع شود. ماهی (منبع اسیدهای چرب امگا 3)، سیب، زردچوبه، گردو، بادام، لوبیای سویا، منابع غذایی اسید فولیک و روغن زیتون هر یک می‌توانند در عملکرد بهتر سلول‌های مغزی موثر باشند.

رادیکال‌های آزاد می‌توانند به تمام قسمت‌های سلولی ازجمله DNA آسیب برسانند. بعلاوه محققان رادیکال‌های آزاد را یکی از علل ایجاد بیماری آلزایمر می‌دانند.

در سیب ماده آنتی‌اکسیدانی به نام کورستین وجود دارد که بیشترین مقدار آن در پوستش نهفته است. سیب قرمز در مقایسه با سیب زرد و سبز آنتی‌اکسیدان بیشتری دارد. مصرف روزانه یک عدد سیب می‌تواند مانع خوبی در برابر ایجاد رادیکال‌های آزاد در بدن باشد.

تحقیقات نشان داده است، زردچوبه‎‎ یا رنگدانه زرد موجود در ادویه کاری، پروتئینی به نام بتاآمیلیوئیـد را در مغـز موش‌ها تجزیه و از رسوب‎ این‎ پروتئین جلوگیری می‌کند.

این پروتئین عاملی برای تخریب بافت مغز است. محققان معتقدند زردچوبه بیش از هر داروی دیگری‎ می‌تواند در پیشگیری از تشکیل توده پروتئینی موثر باشد. زردچوبه سرشار از خواص بسیاری است و می‌توان از خواص ضدالتهابی‎ و آنتی‌اکسیـدانی‎ این ماده در بیماری‌هایی مانند سرطان‎، آلزایمر و بیماری‌های قلبی بهره برد.

راهی برای تشخیص سرعت پیشرفت بیماری

تیمی بین‌المللی از کارشناسان و محققان با مدیریت دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، یک نسخه ژنتیک جدید را شناسایی کرده‌‌اند که به نظر می‌رسد میزان پیشرفت بیماری آلزایمر در آینده را پیش‌بینی کند.

در بررسی‌‌های صورت گرفته توسط این محققان نشان داده شده است وجود نوع خاصی از پروتئین tau در مایع مغزی ـ نخاعی به عنوان شاخصی برای بیماری آلزایمر عمل می‌کند.

بعلاوه پژوهشگران نسخه‌های جداگانه DNA را در بیماران مبتلا به آلزایمر مورد مطالعه قرار داده، یک نشانگر ژنتیک را شناسایی کرده‌‌اند که با افزایش میزان tau در ارتباط است. افرادی که حامل این نشانگر ژنتیکی هستند، در مقایسه با دیگر بیماران، در هر مرحله‌ای از این بیماری، سطح پروتئین تائوی بالاتری دارند.

چگونه از بیماری آلزایمر جلوگیری کنیم

از آنجا که راه درمان قطعی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، بهترین اقدام در جهت کاهش عوارض بیماری، پیشگیری از بروز آن است. البته باید توجه داشت که تحقیقات انجام شده در این زمینه نیز محدود است.

یکی از روش‌هایی که بسیاری از محققان آن را در پیشگیری و کاهش سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر موثر می‌دانند، استفاده از تمرینات ذهنی و انجام کارهایی است که به فکر کردن نیاز دارند. برای مثال بیمارمی‌تواند بازی‌های فکری انجام داده، به حل جدول بپردازد.

مغز ما نیز مثل دیگر قسمت‌های بدنمان، نیاز به ورزیدگی دارد. تمرینات ذهنی می‌تواند به عنوان ورزشی برای مغز عمل کرده، آن را در مقابل آسیب‌های متعدد، حفظ کند.

جالب‌تر آن که ورزش به طور کلی تاثیر مساعدی بر تمام ارگان‌های حیاتی بدن دارد و انجام ورزش‌های بدنی حتی بدون این که تمرینات ذهنی صورت گیرد نیز می‌تواند در سلامت مغز و دیگر قسمت‌های بدن اثر مثبت داشته باشد و پیری تمام این قسمت‌ها را به تعویق اندازد.

نیازی نیست تمرینات سنگین انجام دهید، چراکه تحقیقات نشان داده انجام تمرینات سبکی مثل پیاده‌روی نیز موثر است.

مصرف مایعات، به ایجاد بهتر ارتباطات سلولی کمک می‌کند و از این طریق می‌تواند عملکرد سلول‌های مغزی را بهبود بخشد. کم‌آبی بدن می‌تواند منجر به بروز اختلال در ایجاد این ارتباطات سلولی شود.

از طرفی رقیق بودن مایعات در بدن می‌تواند به دفع سموم کمک کرده، از این طریق محیط مناسبی را برای فعالیت سلول‌های بدن ایجاد کند.

برخی داروها نیز می‌توانند اثرات سمی روی سلول‌های مغزی داشته، منجر به تخریب آنها شوند. از این رو باید به داروهای مصرفی خود توجه داشته باشید و درباره اثرات سوء آنها اطلاعات کافی کسب کنید. مصرف غذاهای سالم بخصوص میوه و سبزیجات تازه بسیار مفید است.

این غذاها سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و در رفع استرس اکسیداتیو ناشی از سموم محیطی به تک‌تک سلول‌های بدن یاری می‌رسانند.

تحقیقات انجام شده در مراکز مختلف، نشان‌دهنده این مطلب است که مصرف مکمل فسفاتیدیل سرین (Phosphatidylserine)‌ در مراحل اولیه ابتلا به آلزایمر، سرعت پیشرفت بیماری را کاهش می‌دهد. البته مصرف این مکمل نباید خودسرانه صورت گیرد، چراکه هر دارویی با عوارضی همراه بوده، حتی گاه برای برخی بیماران خطرناک است. (جام جم - ضمیمه سیب)

فاطمه خداکرمی
منبع: Wikipedia / Tebyan

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها