خواندنی‌های مردانه

این بیماری را جدی بگیرید

کد خبر: ۵۰۲۸۵۸

هیدروسل یا آبگرفتگی بیضه یکی از بیماری‌هایی محسوب می‌شود که مردان به آن دچار می‌شوند و زمانی رخ می‌دهد که مایعی شفاف بیش از حد معمول در نوزادان پسر یا مردان، قشر درونی کیسه محاط بر بیضه را احاطه کند. به طور معمول اندکی آب در اطراف بیضه وجود دارد و چنان که گفته شده، از هر ده نوزاد متولد شده پسر، یک نوزاد به هیدروسل خفیف مبتلاست. مشکل برخی در همان ماه‌های اول و دوم پس از تولد برطرف می‌شود، اما آبگرفتگی بیش از حد معمول و بهبود نیافته در اطراف بیضه، یعنی باقی ماندن مشکل و بیماری. هیدروسل در شکل کوچک و محدود آن، سخت تشخیص داده می‌شود؛ اما معمولا راحت‌تر بهبود می‌یابد، در حالی که اگر آبگرفتگی وسیع‌تر باشد، شخص مبتلا حتما باید برای درمان به اقدامات بیمارستانی و جراحی روی آورد.

مبتلایان به این بیماری پس از مشاهده بزرگ‌شدن یک یا هر دو بیضه، از درد در ناحیه موصوف نیز شکایت می‌کنند؛ در برخی افراد ممکن است اثری از درد هم وجود نداشته باشد و تشخیص قطعی آن فقط از راه معاینه پزشکی و انجام آزمایش‌های خون و ادرار یا حتی سونوگرافی امکان‌پذیر باشد.

دلایل ابتلا به آن متفاوت است، گاهی مادرزادی است، گاهی هم بر اثر وارد آمدن ضربه یا التهاب و صدمه به کیسه یا بیضه.

برخی مردان ممکن است مادرزادی و در دوره جنینی، به دلیل وجود اختلالات ژنتیک و در برخی موارد کمتر شناخته شده، هنگام ایجاد کیسه بیضه در زمان رشد و شکل‌گیری درون جنین، دچار آن شده باشند. اطراف بیضه این دسته افراد، مایع شفاف بیش از حد معمول تجمع کرده و در صورتی که بیماری آنها در کودکی تشخیص داده نشده باشد، هیدروسل بزرگ‌تر شده، به مراحل بعدی وارد می‌شود. بر حسب صلاحدید پزشک حاذق، تشخیص و درمان تا حدی متفاوت است؛ هرچند باید توجه داشت برای درمان کودکان مبتلا برخی پزشکان تاکید دارند که به دلیل احتمال عفونی‌شدن کیسه و ناحیه تناسلی حتی‌الامکان نباید در این سن مایع را بیرون کشید.

در مبتلایانی که هیدروسل شکل مادرزادی ندارد، همچون افرادی که بیضه آنها به سبب وارد آمدن ضربه آب آورده یا کسانی که پس از عفونت‌های اپیدیدیم و ارکیت با تورم و درد بیضه روبه‌رو می‌شوند، گاهی درد طی ساعات بعد از وارد آمدن ضربه ساکت می‌شود، اما اثرات ضربه و التهاب بخصوص آثار ناشی از ابتلا به عفونت تحت عنوان هیدروسل، به جا می‌ماند. در برخی موارد ممکن است درد نه‌تنها ساکت نشود، بلکه به حدی برسد که پزشک یا حتی خود بیمار نتوانند بیضه را برای معاینه لمس کنند.

در مواردی که شخص مبتلا بزرگسال باشد درمان با ایجاد شکاف روی کیسه بیضه و خارج کردن آب از آن صورت می‌گیرد و بر حسب میزان تورم و مقدار مایع، همچنین تشخیص سادگی یا پیچیدگی اولیه طی مراحل سونوگرافی و مانند آن عمل جراحی ممکن است نیازمند بیهوشی موضعی یا عمومی باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها