کارشناسان میراث فرهنگی قدمت عتیقه ها را مربوط به عصر آهن اعلام کردند

کشف اشیای عتیقه در قزوین

معاون هماهنگ‌کننده سپاه صاحب‌الامر(عج) گفت: در عملیاتی ویژه توسط پاسداران گمنام سپاه استان قزوین یکی از باارزش‌ترین و کم نظیرترین محموله‌های قاچاق اشیای عتیقه با قدمت3500 ساله (متعلق به عصرآهن) و غیرقابل قیمت‌گذاری از چنگال قاچاقچیان کشف و ضبط شد.
کد خبر: ۵۰۰۱۳۲

به گزارش مهر، سرهنگ مهدی طاهرخانی در جمع خبرنگاران افزود: این محموله قاچاق که به گفته تعدادی از زبده‌ترین کارشناسان میراث فرهنگی اصالتشان مورد تائید قرار گرفته، به لحاظ سلامت و قدمت جزو نادرترین مکشوفات عتیقه استان است. وی اظهار کرد: قدمت این اشیای تاریخی که از منطقه الموت به‌دست آمده، از سوی کارشناسان باستان‌شناسی میراث فرهنگی استان مورد تائید قرار گرفته است. سرهنگ طاهرخانی خاطرنشان کرد: این اشیا شامل چند ظرف سفالی، دستبند، انگشتر، زیور آلات زنانه، چند خنجر، چنگک کشاورزی، تعداد قابل توجهی پیکان‌های فلزی، سینی‌های سفالی و عود سوز است.

طاهرخانی تصریح کرد: از خصوصیات مهم این اشیا سلامت آنهاست که به گفته کارشناسان از این نظر جزو نادرترین مکشوفات استان بوده و به همین دلیل از ارزش مادی، فرهنگی و تحقیقاتی بسیار بالایی برخوردار است. به گفته وی، اشیای تاریخی کشف شده مربوط به یکهزار سال قبل از میلاد مسیح بوده و بیش از 3000 سال قدمت دارد که مربوط به عصرآهن است.

سرهنگ طاهرخانی افزود: به گفته کارشناسان این اشیا با مکشوفات تاریخی به دست آمده از منطقه اندج الموت تطابق زیادی داشته وبه احتمال قوی از همان منطقه به دست آمده است. وی ادامه داد: اشیای تاریخی کشف شده توسط پاسداران گمنام حریم ولایت از چنگال قاچاقچیان حرفه‌ای ضبط شده و طی مراحل قانونی به سازمان میراث فرهنگی استان قزوین تحویل داده خواهد شد. معاون هماهنگ‌کننده سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین تاکید کرد: سپاه پاسداران و بسیج در کنار ماموریت‌ها و مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برای حفظ قدمت تاریخی نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز تلاش می‌کنند و اصالت تاریخی نظام اسلامی ایران را حفظ کرده و نمی‌گذارند مواریث فرهنگی از کشور خارج شود.سرهنگ طاهرخانی افزود: سپاه پاسداران علاوه بر مقابله با تهدیدات سخت و نرم فرهنگی دشمن، جهاد فرهنگی کرده و در تلاش است آثار تاریخی کشور حفظ و به‌عنوان میراثی گرانبها نگهداری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها