درباره شرکت‌های خدماتی مراسم ترحیم

از تهیه حلوا تا تدوین کلیپ

مرگ و از دست دادن عزیزان همیشه و برای همه دردناک است و بخواهیم یا نخواهیم همیشه با زندگی ما در ارتباط است؛ گاهی به شکل مرگ یک دوست،‌گاهی مرگ همکار، ‌گاهی مرگ همسایه، ‌گاهی مرگ یکی از بستگان دور و گاهی هم یکی از نزدیکان.
کد خبر: ۴۹۸۱۹۵

همه این مرگ‌ها دردناک هستند و آدم را به فکر فرو می‌برند. دوری جستن از مرگ اما به خاطر دردناک بودن آن همیشه باعث خلأ اطلاعاتی مهمی برای ما بوده است.

اطلاعاتی که شاید موقعی به درد ما بخورد، موقعی که دیگر وقت پرس‌وجو نداریم.

پدیده‌ای به نام کترینگ مراسم سوگواری

برخلاف خیلی از ماها که شاید مجالس ترحیم بستگان و نزدیکانمان را خودمان برنامه‌ریزی و اجرا کنیم، هستند کسانی که برای این کار دست به دامان دیگران می‌شوند، دیگرانی که همچون سمینارها، کنفرانس‌ها‌ و خیلی مراسم‌ دیگر، مجلس ترحیم هم برگزار می‌کنند.

از نزدیکانتان که پرس‌وجو کنید، احتمالا به شما می‌گویند که بعضی از این شرکت‌ها که شرکت‌های کترینگ ترحیم نام دارند، مراسم ختم را چنان باشکوه برگزار می‌کنند که شما می‌مانید این عروسی است یا عزا، هر چه باشد اما به امتحانش می‌ارزد، این‌که بروید و در دفتر یکی از این شرکت‌ها سر و گوشی آب بدهید، اگر فرصت این‌کار را ندارید، ما به جای شما انجامش داده‌ایم، کافیست سطور زیر را بخوانید.

دفتر در یکی از مناطق شمالی تهران واقع شده است و از سر در و طراحی مبلمان آنجا متوجه می‌شوید که با تمام کترینگ‌‌های تهران متفاوت است.

اینجا شرکتی است که به شما تضمین می‌دهد‌ مجلسی آبرومندانه و بی‌نظیر برای‌تان برگزار کند، چنان‌که در حد شأن عزیز از دست رفته‌تان باشد.

«ما از ابتدای سوگ با شماییم!»، این شعاری است که در همه جای شرکت خودنمایی می‌کند. جالب اینجاست که آنها هیچ اصراری به بستن قرار داد با شما ندارند. تمام پرسنل سعی می‌کنند نظم و آراستگی را به رخ بکشند. آراستگی در یونیفورم لباس‌شان، در نگاهی که قرار است همدردانه و مهربان باشد و خیلی چیزهای دیگر.

بعد از یک سلام و علیک گرم و پذیرایی با خرما و حلوا اینگونه تسلیت می‌گوید: «خدا رحمتشان کند ما به شما قول می‌دهیم که بهترین مراسم ممکن را برای ایشان برگزار کنیم، مراسمی که در شأن ایشان باشد.»

اطلاعات بیشتری می‌خواهم، می‌پرسد چه آیتم‌هایی در ذهن تان دارید و یکی یکی خدماتی که ارائه می‌دهند را بر می‌شمارد، از اقدامات اولیه همچون اعزام مشاور به منزل،‌ اعزام دکتر جهت صدور گواهی فوت، ‌اعزام آمبولانس و...نام می‌برد و در مرحله بعد، کار را به اموری چون مشاوره قبر، خرید سنگ قبر، ‌حکاکی و نصب آن می‌کشاند.

آنها فکر همه چیز را کرده‌اند، حتی شما مجبور نیستید خودتان برای انتخاب سنگ قبر بروید، بلکه از روی آلبوم این شرکت طرح و نوشته روی سنگ قبر را در منزل انتخاب می‌کنید و بقیه کار را به شرکت می‌سپارید.

مساجد

رزرو مساجد هم از آن دسته اقدامات مهمی است که بعد از فوت انجام می‌گیرد. مساجدی که ختم در آنها برگزار می‌شود، دیگر همه مثل قدیم‌ها سنتی نیستند، بعضی از این مسجدها، سالن‌های خاصی برای مراسم‌ ترحیم مجلل دارند، سالن‌هایی که به امکاناتی چون صندلی‌های آنچنانی، ویدئو پروژکشن و تلویزیون ال‌سی‌دی تجهیز شده‌اند.

مساجد هم این روزها انگار دچار اختلاف طبقاتی شده‌اند و مثل ما آدم‌ها به بالاشهری و پایین شهری تقسیم می‌شوند.

مساجدی که در این کترینگ به ما پیشنهاد می‌شود همه مساجد معروف شهر تهران هستند، مساجدی که خیلی‌هاشان پارکینگ اختصاصی دارند و سالنی که می‌توان با کفش به آنجا وارد شد: «حدود 150 مسجد شناخته شده تهران را در لیست‌مان داریم که هر کدام به شما نزدیک‌تر بود ‌ می‌توانید انتخاب کنید. به تفاهم رسیدن و گرفتن این مسجد‌ها هم با ماست فقط کافی است که به ما بگویید برای چه روزها و چه ساعتی سالن مسجد را می‌خواهید.»

پکیج پذیرایی

از اینجا به بعد هر مراسم ختمی به یک صورت برگزار می‌شود، بعضی‌ها خودشان پذیرایی را انجام می‌دهند، بعضی دیگر این کار را به شرکت‌های خدماتی می‌سپارند.

شرکت‌هایی که تضمین می‌کنند مراسمی رسمی و شیک برپا کنند. از روی بسته‌بندی‌های پکیج این شرکت می‌توان فهمید که این شرکت چقدر در کار خودش جدی است. نوع میوه‌هایی که در پکیج گذاشته می‌شود به عهده عزادار است اما همگی از جایی تهیه می‌شوند که کیفیتی در حد نام پرطمطراق شرکت داشته باشد.

این میوه‌ها همراه با یک بسته نمک، ‌یک کارد پلاستیکی و یک روبان مشکی که به صورت هنرمندانه‌ای دور پکیج پیچیده شده، سر مزار به مهمان‌ها داده می‌شود. البته فراخور گرم و یا سرد بودن هوا نوشیدنی‌هایی هم در کنار این پکیج‌ها پیش‌بینی می‌شود. حالا می‌خواهد نسکافه باشد یا چای و یا آبمیوه‌های آماده.

حلوا و خرما

تهیه حلوا و خرما از اتفاقات جدا نشدنی مراسم ختم هستند. در ایران پذیرایی از مهمانان با حلوا و خرما یک رسم است.

سال‌ها پیش خرما را به تنهایی سرو می‌کردند اما درحال حاضر داخل خرما را با گردو پر می‌کنند. استفاده از حلواهای مختلف هم به نوع تشریفات در مجالس فرد بر می‌گردد.

آقای میم در این باره می‌گوید:‌ حلوای کیلویی را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم، این روزها کسی دیگر دستش را کثیف نمی‌کند.

به همین دلیل حلواهایی که به شکل سنتی تهیه می‌شدند و در سینی‌های بزرگ صاف و با پشت قاشق تزئین می‌شدند طرفداری ندارند.

بهتر است حلواهایتان را به صورت رولت سرو کنید. در حال حاضر حلواهای مختلفی را با طراحی‌های مختلف می‌توانید در آلبوم ما ببینید. حلواهایی که هم می‌توانیم از بهترین شیرینی فروشی‌های تهران آنها را سفارش دهیم و هم می‌توانیم خودمان برایتان تهیه کنیم.

می‌توانم ادعا کنم که بهترین و با سلیقه‌ترین پرسنل را در این زمینه دارم. در این شرکت ما همه نوع حلوایی طبخ می‌کنیم. تبریزی‌ها عادت دارند که حلوای زنجبیل و پسته سرو کنند ما حتی آنها را هم نا امید نمی‌کنیم.

بهترین روش این است که از انواع آن تست کنید و بعد انتخاب تان را به ما بگویید. ما شما را مجبور به هیچ کاری نمی‌کنیم و آنقدر از کارمان مطمئن هستیم که می‌دانیم دیدن کار ما بهترین تبلیغ برای ماست.

غذا

بحث که به غذا می‌رسد، لیست جداگانه‌ای روی میز می‌آید، ‌لیستی که می‌گوید این شرکت با ده آشپزخانه و تهیه غذای معروف تهران همکاری دارد: ما در هیچ چیز کم نمی‌گذاریم، به نظر ما غذای مراسم خیلی مهم است. این اهمیت از آن جایی می‌آید که خیلی‌ها که مراسم را در خانه می‌گیرند، دوست ندارند غذای سرد به میهمانانشان بدهند، به همین دلیل کاری که ما دراینجا انجام می‌دهیم این است که می‌توانیم نیروهای خود را در منزل شما مستقر کنیم تا غذا را درهمان جا طبخ کنند، البته اگر جای کافی داشته باشید و مهمانانتان کم باشند.

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید این لیست ده تهیه غذای برتر تهران است که اگر مهمان‌های زیادی داشته باشید به شما پیشنهاد می‌کنیم که غذا از آنجا تهیه و در ظرف‌های مخصوص ما سرو شود.

رزرو سالن‌های سرو غذا همچون مراسم عروسی، در ختم‌ها هم مرسوم است، کاری که در انجام آن هم می‌توانید به کمک کترینگ‌ها امیدوار باشید؛ «اگر بخواهید، می‌توانیم برایتان سالن هم رزرو کنیم. اگر بخواهید مراسم منظم و شیک‌تر برگزار شود بهتر است سالن رزرو کنید. اما اگر نخواهید هم مساله مهمی نیست.»

تاج‌گل

عکس‌های پشت سر آقای میم، تاج‌ گل‌هایی است که شرکتشان برای مراسم‌ مختلف طراحی کرده است: تاج گل‌هایی که ما تهیه می‌کنیم بستگی به انتخاب شما دارد. نوع گل‌های آن باعث تفاوت قیمت می‌شود که قیمت‌های مختلفی دارد.

ساده‌ترین‌هایشان از گلایل و میخک شروع می‌شود تا ارکیده و لاوندر. این گل‌ها سلیقه‌ای هستند و بنا به ارتفاع‌شان قیمت‌شان حساب می‌شود. البته باید اضافه کنم که ما گل‌ها را به‌طور عمده می‌خریم و ارزانتر از گل فروشی‌ها می‌فروشیم.

فیلمبرداری و عکاسی

جالب‌ترین کاری که این شرکت انجام می‌دهد شاید عکاسی و فیلمبرداری باشد. هر چند خیلی‌ها هنوز هم با اکراه درخصوص عکاسی و فیلمبرداری از مراسم‌ ترحیم عزیزانشان صحبت می‌کنند. در حالی که البته خیلی‌ها هم هستند که این کار را انجام می‌دهند.

آنها هر کدام به بهانه‌های مختلف این کار را انجام می‌دهند: «اگر شما نخواهید هم ما این کار را انجام می‌دهیم. عکاسی و فیلمبرداری یکی از مواردی است که در ابتدا همه از آن امتناع می‌کنند اما بعد از چند وقت همه آن عزادار‌ها طالب داشتن عکس‌ها و فیلمهایشان می‌شوند. معمولا افراد به خاطر این‌که در آن روز تمام بستگان را دور هم می‌بینند و ممکن است روزی پیش بیاید که از آنها دور باشند دوست دارند تصاویر مراسم ثبت شود. ما به همین خاطر برای همه مراسم‌ این کار را انجام می‌دهیم. این فیلم و عکس‌ها پیش ما می‌ماند.»

کار شرکت‌های خدماتی مراسم ترحیم به همین‌جا ختم نمی‌شود، آنها حتی برای متوفی کلیپ هم می‌سازند: «ما حتی می‌توانیم برای شما کلیپ بسازیم. این کلیپ زندگی‌نامه متوفی را نشان می‌دهد. شروع آن با عکس‌های کودکی آن مرحوم است، این‌که چگونه ازدواج کرده و چند بچه دارد و چه کارهایی در طول زندگی‌اش انجام داده است. این کلیپ را در مسجد روی پرده نشان خواهیم داد تا نزدیکان از زندگی او چند برگی به یادگار داشته باشند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها