در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
با گسترش شیوه پخش دیجیتال در کشور ما، حالا تعداد شبکههایی که در دسترس مخاطب داخلی قرار دارد بیشتر شده و گرچه هنوز با رقم استاندارد و مناسب فاصلهای بعید دارد، اما شرایط برای مخاطب ایرانی قابل مقایسه با مثلا ده سال پیش نیست. گستردگی برنامهها حق انتخاب بیشتری به مخاطب میدهد و حالا دیگر مردم مجبور نیستند هیچ برنامهای را تحمل کنند، چرا که بسادگی میتوانند جایگزینی مناسبتر پیدا کنند. یکی از این شبکههای دیجیتال، آیفیلم است که از طریق ماهواره برای مردم منطقه به زبان عربی و از طریق گیرندههای دیجیتال برای مردم ایران به زبان پارسی قابل دسترسی است.
آیفیلم شبکهای است با محوریت برنامههای نمایشی. در واقع عمده برنامههای این شبکه را سریالهای جدید و قدیم وطنی تشکیل میدهد و البته برخی تلهفیلمها. سریالهایی که برای پخش انتخاب میشوند با توجه به گستردگی مخاطب، معمولا مجموعههایی هستند که در زمان پخش موفقیتی نسبی داشتهاند و مخاطب زیادی را به خود جذب کرده بودند. با بازپخش این سریالها، مخاطب ایرانی با تداعی خاطرات لذتبخش قبلی، حالی خوش پیدا میکند و از تماشای دوباره قصهها و شخصیتهایی که دوست داشته، لذتی مضاعف میبرد. به همین دلیل است که در میان شبکههای دیجیتال، آیفیلم از محبوبترینهاست.
اما کارکرد اصلی و مهمی که شبکه بینالمللی آیفیلم و دیگر شبکههای بینالمللی ما از سحر گرفته تا پرس تیوی و... دارند، معرفی دقیق و جامع ایران برای مخاطبانی است که با بمباران دائمی رسانههای مغرض تصویر ذهنی درستی از ایران و ایرانی ندارند. آیفیلم میتواند بازویی قدرتمند و اجرایی باشد برای نبرد رسانهای با انبوهی از دروغپردازان که در تلاشند ایران را کشوری ناامن، آشفته، خشن و جنگ طلب معرفی کنند. آیفیلم مانند یک سفیر فرهنگی میتواند با توجه به جایگاه ممتاز و محبوبیتی که میان مخاطبان بویژه عربزبان پیدا کرده، ذهنیت غیرایرانیها را نسبت به فرهنگ و تمدن ایرانی تغییر دهد و با نمایش واقعیات ایران امروز، روابط انسانی مردم ایران و شکل و سبک زندگی در تهران و دیگر شهرهای ایران پهناور، حتی الگویی مناسب را برای زندگی به اعراب و بقیه مردم منطقه نشان بدهد.
بدون شک قدرت سریالسازی در کشور ما قابل مقایسه با کشورهای منطقه نیست. با استفاده از این ویژگی کارآمد، آیفیلم میتواند با انتخاب و حتی سفارش دادن سریالهایی با موضوعات فراملی، بسرعت به شبکهای بسیار مهم و پربیننده در عرصه بینالمللی بدل شود. کافی است با مخاطبشناسی هوشمندانه، موضوعاتی که برای غیرایرانیها بیشتر جذاب است، رصد و روی آنها مانور بیشتری داده شود. به این شکل و با ارائه خوراک فرهنگی مناسب، ما بسادگی میتوانیم واقعیات ایران، زیباییها و جذابیتهای گردشگری ایران را به عنوان کشوری چهارفصل و باشکوه و ویژگیهای فرهنگی و هویتی قوم پارس را به عنوان کهنترین و عمیقترین تمدن خاورمیانه معرفی کنیم و علاوه بر جذب گردشگر و ایجاد فضایی دوستانه، ذهنیت غلط غالب درباره ایران و ایرانی را از ذهن مردم منطقه بزداییم.
حمید سلیمی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت در گفتگو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»: