بانک مرکزی دیروز اعلام کرد سقف وام ازدواج برای هریک از زوجین از 4 به 5 میلیون تومان افزایش یافته است

وام ازدواج 10 میلیونی شد

بانک مرکزی دیروز به بانک‌ها مجوز داد سقف وام ازدواج به هریک از زوجین را با یک میلیون تومان افزایش از چهار به پنج میلیون تومان برسانند.
کد خبر: ۴۹۷۳۷۷

به گزارش خبرنگار ما، بدین ترتیب هر زوج در آغاز زندگی مشترک خود به جای هشت میلیون تومان، ده‌میلیون تومان وام ازدواج دریافت خواهد کرد که با توجه به این‌که این وام قرض‌الحسنه بوده و سودی به آن تعلق نمی‌گیرد و فقط 4 درصد کارمزد به اقساط آن اضافه خواهد شد، کمک مناسبی به شمار می‌رود.

براساس دستورالعمل بانک مرکزی، اقساط وام ازدواج 36 ماهه یا سه ساله به طور مساوی بوده و سررسید اولین قسط یک ماه پس از پرداخت تسهیلات می‌باشد. بدین ترتیب اگر زوجین وام جدید ده میلیون تومانی را دریافت کنند، باید در طول 36 ماه هر ماه حدود 280 هزار تومان قسط بپردازند. حال آن‌که رقم اقساط وام ازدواج برای وام‌های هشت میلیون تومانی (چهار میلیون تومان به هریک از زوجین)‌ حدود 230 هزار تومان بود. البته بانک مرکزی در بخشنامه‌ای که به بانک‌ها ابلاغ کرده شرط پرداخت وام پنج میلیون تومانی ازدواج را وجود منابع قرض‌الحسنه دانسته است و بدین ترتیب احتمالا برخی بانک‌ها با توجه به مقدورات خود می‌توانند این وام افزایش یافته را بپردازند.

لذا ممکن است برخی شهروندان در مراجعه به بانک‌ها با این پاسخ مواجه شوند که وام ازدواج یا همان رقم قبلی چهار‌میلیون تومان به هر زوج قابل پرداخت است.

روابط عمومی بانک مرکزی دیروز در اطلاعیه رسمی خود ضمن صدور بخشنامه‌ای به بانک‌های عامل در زمینه اعطای تسهیلات ازدواج خواستار شد در صورت وجود منابع قرض‌الحسنه، نسبت به اعطای سقف فردی افزایش یافته قرض‌الحسنه ازدواج (تا 50 میلیون ریال) به متقاضی اقدام نمایند.

در این بخشنامه آمده است: پیرو موضوع ابلاغ افزایش سقف فردی تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج (20 میلیون ریال برای مزدوجین با شرایط خاص) و نظر به بررسی نحوه عملکرد شبکه بانکی کشور در ارتباط با اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه و نحوه اقدام در مورد تکالیف قانونی تسهیلات قرض‌الحسنه در سال 1391، شورای پول و اعتبار در یکهزار و یکصد و چهل و پنجمین جلسه مورخ 17/5/1391 خود مقرر نمود، بانک‌های عامل در صورت وجود منابع قرض‌الحسنه نسبت به اعطای سقف فردی افزایش یافته قرض‌الحسنه ازدواج (تا 50 میلیون ریال) به متقاضی اقدام نمایند.

این گزارش می‌افزاید:‌ اولویت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه، با قرض‌الحسنه ازدواج و زندانیان نیازمند در محکومیت‌های‌ مالی می‌باشد. همچنین مقرر گردید بانک‌هایی که بیش از منابع قرض‌الحسنه در دسترس خود، تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت نموده‌اند، سریعا نسبت به اصلاح و تعدیل آن تا 100 درصد اقدام نمایند.

سومین افزایش در 8 ماه اخیر

این سومین بار در هشت ماه اخیر یعنی از بهمن 90 تا شهریور 91 است که سقف وام ازدواج افزایش می‌یابد. در بهمن 90 بانک مرکزی هنگام ابلاغ بسته سیاستی خود سقف وام ازدواج را از دو به سه میلیون تومان افزایش داد. این در حالی بود که سقف تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌ها برای نیازهای ضروری متقاضیان حداکثر ده میلیون تومان تعیین شد، یعنی برای خرید کالاهای ضروری، تحصیل و ودیعه مسکن چهار میلیون تومان، جعاله تعمیر مسکن پنج میلیون تومان، خرید خودرو هفت میلیون تومان و اشتغالزایی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد ده میلیون تومان تخصیص یافت. اما در حالی که رقم سایر ردیف‌های وام‌های قرض‌الحسنه و ضروری تاکنون ثابت مانده است، بانک مرکزی برای دومین بار در بیست و نهم اردیبهشت 91 سقف وام ازدواج را برای هر یک از زوجین از سه به چهارمیلیون تومان افزایش داد. البته چهار گروه از جوانان شامل این افزایش رقم شدند. به طوری که دخترانی که مهریه آنان تا 110 سکه بهار آزادی باشد، پسرانی که تا بیست و پنج سالگی ازدواج کنند، هر یک از دختران یا پسرانی که یکی یا هر دوی آنها فاقد پدر باشند و هر یک از دختران یا پسرانی که دانشجو یا طلبه در حال تحصیل باشند می‌توانند از این افزایش رقم استفاده کنند. با این حال بانک مرکزی درباره رقم جدید وام ازدواج چنین ضوابطی را ابلاغ نکرده است.

شرایط دریافت وام ازدواج

براساس ضوابط اعلامی توسط بانک مرکزی متقاضیان دریافت وام ازدواج ابتدا باید به صورت اینترنتی در سامانه ازدواج بانک مرکزی به آدرس www.cbi.ir ثبت‌نام کنند.

بانک مرکزی با توجه به منابع قرض‌الحسنه موجود در هر یک از شعب بانک‌های کشور ظرف چهار روز پس از ثبت درخواست، نام بانک و شعبه مربوط را به متقاضی اعلام کرده و شخص می‌تواند برای تسلیم مدارک و تکمیل پرونده به شعبه مراجعه کند. اصل و کپی سند ازدواج، اصل و کپی شناسنامه‌های زوجین و اصل و کپی کارت ملی زوجین جزو مدارک اصلی دریافت وام ازدواج است.

براساس اعلام بانک مرکزی برای وام‌های زیر ده‌میلیون تومان معرفی یک ضامن کافی است و وام ازدواج نیز مشمول چنین شرایطی می‌شود.

با این حال بانک مرکزی در شرایط پرداخت وام ازدواج مقرر کرده است چنانچه متقاضی، کارمند رسمی یا پیمانی دولت، نیروی انتظامی و نظامی، نهادها و موسسات عمومی مانند شهرداری، کمیته امداد، هلال‌احمر و ... بوده و گواهی تعهد کسر اقساط از حقوق توسط سازمان صادر شود، حتی نیازی به معرفی همان یک نفر ضامن نیز وجود نخواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها