پس از برگزاری اجلاس شرم‌الشیخ، ایران و قطر به صورت همزمان درخواست میزبانی اجلاس شانزدهم عدم‌تعهد‌ها را ارائه کردند، اما با رایزنی‌های صورت‌گرفته در زمان وزارت منوچهر متکی در امور خارجه، قطر از میزبانی این اجلاس انصراف داد تا ایران شاهد یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد‌های دیپلماتیک پس از پیروزی انقلاب اسلامی باشد.
کد خبر: ۴۹۶۸۰۶

بر همین اساس، قرار است نهم و دهم شهریور امسال، شانزدهمین اجلاس سران کشورهای جنبش عدم‌تعهد به میزبانی تهران برگزار شود.

از این‌رو، دعوتنامه‌ها برای کشورهای عضو که بیش از 110 کشور هستند، ارسال شد تا برنامه‌ریزی‌های خود را برای شرکت در اجلاسی که با شعار ویژه «صلح و عدالت در سایه مدیریت مشترک جهانی» آغاز به کار خواهد کرد، ‌انجام دهند.

اما این اتفاق به مذاق دشمنان ایران از جمله اسرائیلی‌ها خوش نیامده است و رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر اقدام به کارشکنی‌هایی درخصوص برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در تهران کرده است.

تلاش برای عدم حضور برخی کشورها یا کاهش سطح حضور مهمانانی که به ایران خواهند آمد از جمله این اقدامات است.

در همین خصوص، چندی قبل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی درباره یکی از بزرگ‌ترین اجلاس‌های بین‌المللی دستور ویژه‌ای را صادر کرد.

به گزارش سایت اینترنتی «تایمز اسرائیل»، وزارت خارجه این رژیم، دستوری را خطاب به سفارتخانه‌های این رژیم در کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد صادر کرده که بر پایه آن از سفرای خود خواسته است سران کشورهایی را که در آنجا هستند، به نرفتن به این اجلاس تشویق کنند یا از آنان بخواهند مقامات درجه چندم خود را به اجلاس تهران بفرستند.

عمده این تمرکز و تلاش آنان در کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی است که تعداد زیادی از اعضای کشورهای غیرمتعهدها را شامل می‌شوند.

اما این تنها اقدام رژیم اسرائیل نیست بلکه در اقدامی فراتر، مقامات این رژیم از بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل خواسته‌اند به عنوان یکی از مدعوین در این اجلاس شرکت نکند چرا که به‌زعم نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، حضور دبیرکل سازمان ملل در این اجلاس به فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشروعیت می‌بخشد!

اما واقعیتی که در این درخواست پنهان است آن که تل‌آویو از جهتگیری جنبش غیرمتعهدها در قبال موضوع فلسطین و حمایت این جنبش از به رسمیت شناخته‌شدن فلسطین در سازمان ملل متحد بشدت نگران است.

در همین خصوص، اسرائیل دو هفته پیش با کارشکنی در سفر هیات‌های اعزامی برخی از کشورهای اعضای جنبش عدم‌تعهد که قرار بود با حضور در رام‌الله جلسه‌ای با تشکیلات خودگردان فلسطین برای به رسمیت شناخته‌شدن فلسطین داشته باشند این نگرانی را بروز داده بود.

به همین خاطر است که نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از دفتر خود به بان‌کی‌مون تلفن کرده و مدعی می‌شود: «سفر شما به ایران اشتباه بزرگی است، حتی اگر این کار با حسن‌نیت انجام شود.»

بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها، نتانیاهو همچنین خطاب به دبیرکل سازمان ملل گفته: «وقتی خبر سفر شما به کنفرانس جنبش عدم‌تعهد را شنیدم، بسیار متأسف شدم چرا که دلیلی ندارد شما از کشوری که یهودستیز است، دیدن کنید».

نتانیاهو در پایان این گفت‌وگوی تلفنی هم خاطرنشان کرده است که «آقای دبیرکل جای شما در تهران نیست.»

علاوه بر اسرائیلی‌ها،‌ آمریکا نیز بابت اجلاس غیرمتعهدها نگران است و جالب آن که رسما نیز نگرانی خود را از برگزاری آن در ایران اعلام کرده است.

در همین باره ویکتوریا نولاند ـ سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، ـ صراحتا تهران را مکانی نامناسب برای اجلاس مزبور خوانده و مدعی شده بود: «جنبش عدم تعهد سازمانی است که ما عضو آن نیستیم. نظر ما به زبان ساده آن است که تهران با توجه به نقض متعدد قوانین بین‌المللی و وظایف خود در برابر سازمان ملل متحد، مکانی مناسب برای اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد به نظر نمی‌رسد.»

وی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص سفر بان‌‌کی‌‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد به تهران برای شرکت در اجلاس فوق‌الذکر افزوده بود: «ما ‌نظر خود را ابراز داشته‌ایم که تهران مکانی عجیب و نامناسب برای این اجلاس است.»

نگرانی‌های واشنگتن نیز از آنجا سرچشمه می‌گیرد که برپایی چنین اجلاسی در ایران یک دستاورد بزرگ دیپلماتیک برای تهران محسوب می‌شود. به همین خاطر است که درصدد منصرف‌کردن چهر‌ه‌های معروفی نظیر بان‌کی‌مون در این اجلاس هستند و به طور همزمان از سایر کشورهای عضو جنبش خواسته‌اند تا نشست تهران را تحریم کنند.

البته تاکنون این درخواست‌ها از سوی مدعوین شانزدهمین اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد بی‌پاسخ مانده است، چرا که آنان خوب می‌دانند حضورشان در این نشست در نهایت به تامین منافع ملی خودشان و تقویت کشورهای مستقل خواهد انجامید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها