هرچند ندا شهسواری اولین زنی به شمار می‌رود که در تاریخ ورزش پینگ‌پنگ ما به المپیک رفته است، ولی پینگ‌پنگ ایران نخستین حضور المپیکی خود را در لندن تجربه نکرد. در عین حال، المپیک 2012 نخستین باری بود که ورزشکاران ما تنها به صرف حضور در این رویداد بزرگ حاضر نشده بودند.
کد خبر: ۴۹۴۲۴۷

در دوره‌های اخیر المپیک، ورزشکارانی نظیر ابراهیم علیدخت، مجید احتشام‌زاده و افشین نوروزی نیز جواز حضور در المپیک را در رقابت با شمار زیاد پینگ‌پنگ‌بازان آسیای غربی و مرکزی به دست آورده و در المپیک‌های قبلی به میدان رفته بودند، ولی با توجه به اختلاف سطح ایران و آسیای مرکزی و غربی با جهان پینگ‌پنگ، هیچ‌گاه حتی یک پیروزی برای تنیس‌ روی میز ایران در ادوار مختلف المپیک طی 118 سالی که از عمر این رویداد می‌گذرد به دست نیامده بود!

شاید المپیک لندن را بتوان نقطه عطفی در تاریخ پینگ‌پنگ ایران قلمداد کرد. ابتدا ندا شهسواری، نماینده پینگ‌پنگ بانوان ایران با استفاده از حجاب راهی رویارویی با حریف نیجریه‌ای خود به نام اولو فونکه شد. فونکه با وجود آن که از کشور نه‌چندان مطرحی به نام نیجریه در المپیک شرکت کرده بود، ولی به عنوان بهترین تنیسور زن آفریقا، توانایی‌ها و پتانسیل بسیار خوبی از خود ارائه کرده است. استفاده شهسواری از حجاب، ویژگی مشخصی بود که شمار زیادی از تماشاگران را معطوف تماشای بازی او کرده بود. پرسش این عده این بود که آیا ورزشکاری می‌تواند با رعایت حجاب، بازی فنی قابل قبولی از خود ارائه دهد؟ بازی درخشان شهسواری جواب مثبتی به این ابهام بود و او با ارائه حملات خوب و دفاع‌های قوی تا مرز شکست قهرمان آفریقا نیز پیش رفت، ولی در نهایت به تجربه بیشتر حریف باخت و بازی را با نتیجه نزدیک 4 بر 3 واگذار کرد.

به دنبال نمایش شهسواری، نوبت به نوشاد عالمیان رسید. نوشاد در تورنمنت‌های مختلف قبل از المپیک و همین‌طور در رقابت‌های کسب سهمیه المپیک، آنقدر نتایج خوب و امیدوارکننده به دست آورده بود که خیلی‌ها معتقد بودند او می‌تواند نخستین برد المپیکی ایران را نیز به ارمغان آورد، اتفاقی که در دیدار او با حریف چینی‌تبار استرالیایی‌اش به وقوع پیوست.

نوشاد عالمیان در دیدار با جاستین هان آنقدر محکم و مقتدرانه ظاهر شد که حریف حتی یک ست نیز به دست نیاورد و بازی را با حساب 4 بر صفر به عالمیان جوان واگذار کرد.

قهرمان 20 ساله پینگ‌پنگ ایران بعد از شکست قاطع جاستین هان به مصاف یک چینی به مراتب قوی‌تر به نام تانگ‌پنگ رفت که حالا پس از گذشت چند سال از قهرمانی‌اش در کشور چین، با دریافت امتیازها و درآمدهایی بالاتر، در معیت تیم ملی هنگ‌کنگ راهی المپیک لندن شده بود. درخشش عالمیان در رویارویی با حریف هنگ‌کنگی هم ادامه پیدا کرد طوری که چشم او در برابر این درخشش خیره ماند و عالمیان با دفاع‌های جانانه و حملات کشنده در کنار سرویس‌هایی که خیلی شبیه سرویس‌های حریف زده می‌شد، صاحب پیروزی 4 بر 3 شد و به مرحله یک‌شانزدهم نهایی المپیک راه پیدا کرد تا نام ایران را هم به عنوان پدیده‌ای در جهان این ورزش زنده کند.

در مرحله یک‌شانزدهم نهایی المپیک، عالمیان با تیمو بول آلمانی رودررو شد، قهرمانی که 5 نقره المپیک و جهانی و همچنین 6 طلای اروپا را در کلکسیون افتخارات خود نگهداری می‌کرد. عالمیان در دیدار با حریفی که بارها و بارها نوار بازی‌های او را به عنوان یک الگو تماشا کرده بود بیشتر مقهور نام پرآوازه تیمو بول شد و در حالی که در گیم‌های سوم و چهارم تا یک‌ قدمی پیروزی پیش رفته بود، اصلا نتوانست در حد و اندازه‌های همیشگی خود ظاهر شود و در نهایت همان ست‌ها را هم با اختلاف نزدیکی به حریف آلمانی خود واگذار کرد. با این حال، پس از پایان مسابقه، بول از قدرت شگفت‌انگیز عالمیان در پینگ‌پنگ و سرویس‌های آزاردهنده این پدیده ایرانی تجلیل زیادی کرد.

آنچه مسلم است، بول از طریق مربی خود که مدتی نیز سرمربی تیم ملی ایران بوده است، شناخت خوبی از قدرت و حتی نقاط ضعف عالمیان داشت و بخوبی توانست با چاشنی شانس و تجربه و در کنار آن، عدم‌ آمادگی ذهنی و روانی ایده‌آل عالمیان (برای حضور در چنین مسابقه بزرگی)‌ از فرصت استفاده و به دور بعدی المپیک صعود کند.

به هر حال، از آنجا که مسابقه‌های پینگ‌پنگ المپیک به صورت حذفی دنبال می‌شود بسیاری از قهرمانان پرآوازه از جمله بول نیز از دور رقابت‌ها حذف شدند و به همین خاطر هیچ‌کس نمی‌توانست بگوید پینگ‌پنگ‌باز بسیار جوانی مثل عالمیان شانسی برای کسب مدال المپیک دارد ولی در عین حال، بازی‌های درخشان نوشاد عالمیان به تمام علاقه‌مندان ورزش این نوید را داد که حالا پینگ‌پنگ ایران صاحب دست‌کم یک بازیکنی شده است که در صورت توجه مسئولان و استمرار مسیر پیشرفت خود می‌تواند در عرصه‌های جهانی و المپیکی، حرف‌های زیادی در آینده نه‌چندان دور بزند و حتی زنگ خطر را برای قهرمانان پرآوازه این رشته به صدا درآورد. در مجموع، پینگ‌پنگ‌ ایران در المپیک، کارنامه‌ای فراتر از تصور اذهان عموم ورزش‌دوستان از خود ارائه کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها