با شروع فصل تابستان، نگرانی از افزایش بیماری سالک در برخی محله‌های شهر مشهد افزایش یافته است. این در حالی است که مسوولان این شهر از اجرای برنامه‌های متعددی برای پیشگیری از شیوع این بیماری خبر می‌دهند.
کد خبر: ۴۹۰۰۶۰

به گفته کارشناسان بهداشت، بیشترین پراکندگی و میزان ابتلا به بیماری سالک مربوط به شمال شرق کشور از جمله خراسان رضوی بوده و این استان رتبه ششم را در بین تمامی استان‌های کشور در زمینه ابتلا به این بیماری به خود اختصاص داده است.

از مجموع مبتلایان به بیماری سالک در استان خراسان رضوی نیز حدود 22‌/‌55 درصد فقط در شهر مشهد مشاهده شده و این مساله گویای آن است که این شهر یکی از مناطق پرخطر از نظر بیماری سالک در خراسان رضوی محسوب می‌شود.

مدیر نظارت و برنامه‌ریزی بر خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان این‌که طرح مبارزه با سالک در این شهر از بیستم اردیبهشت آغاز شده است،‌ می‌گوید: سال جاری با برنامه‌ریزی‌ها و تعاملات انجام شده 5/171 میلیارد تومان اعتبار مستقیم برای بحث مبارزه با سالک قرار داده شده است.

حمیدرضا باقری با بیان این‌که نصب پرده، آهک‌پاشی و سم‌پاشی در مناطق حساس، اطلاع‌رسانی، پاکسازی کال‌ها و کانال‌ها و لایروبی کانال‌ها از جمله اقدامات صورت گرفته برای مقابله با بیماری سالک است، در گفت‌وگو با مهر می‌افزاید: در سه ماهه نخست سال جاری بیش از 85 هزار آهک مصرف، 105 هزار اصله درخت سم‌پاشی، 1700 دام جمع‌آوری و 24 مورد از اماکن متروکه تخریب شده‌ است.

وی با تاکید بر این‌که در مناطق 2 و 9 و مناطق حاشیه شهر، سالک بیشتر از سایر نقاط شهر است، تصریح می‌کند: تجمع آب و فاضلاب، نخاله‌های ساختمانی و سگ‌های ولگرد از عوامل بیماری سالک است.

باقری از جمع‌آوری 800 سگ‌ ولگرد در سه ماهه اول سال جاری خبر می‌دهد و می‌گوید: به طور متوسط هر سال بین 8000 تا 9000 سگ از سطح شهر جمع‌آوری می‌شود و مطابق آمارها در پنج سال گذشته از 8000 بیماری سالک در سال 84 به کمتر از یکهزار بیماری رسیده‌ایم.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد می‌افزاید: در اردیبهشت ماه 315 کانون مستعد بیماری سالک در مشهد از سوی مرکز بهداشت مشخص شده و بر همین اساس از سوی شهرداری اقدامات ویژه‌ای صورت گرفته است، از جمله این‌که 24 مورد از اماکن متروکه تخریب و 1700 دام نیز از سطح شهر مشهد جمع‌آوری شده است.

همچنین پاکسازی مناطق حاشیه شهر، وجود زمین‌های بدون حصار و مقابله با تخلیه خاک و نخاله در حاشیه اراضی به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مسوولان شهری قرار گرفته است و در برخی محدوده‌های واقع در مناطق 2 و 9 به دلیل گسترش این بیماری تیم‌های عملیاتی مناطق به صورت ویژه اقدام به حذف کانون سالک می‌کنند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این‌که در شیوع سالک، پشه، انسان بیمار و محیط سه عاملی است که نقش اساسی دارد، می‌گوید: در این بیماری از زمان گزش پشه تا بروز زخم‌های سالک بین چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد.

محمدرضا جویا می‌افزاید: تعداد مبتلایان به سالک در این استان طی سال گذشته افزون بر 3280 نفر گزارش شده که حدود 2130 نفر از این تعداد مربوط به شهر مشهد هستند.

وی با بیان این‌که در یک محیط مستعد مانند محل وجود نخاله‌های ساختمانی و دفع غیربهداشتی زباله‌ها، پشه سالک امکان رشد می‌یابد و از سوی دیگر با بودن یک انسان مبتلا به سالک، پشه می‌تواند این بیماری را از شخص بیمار به شخص سالم منتقل کند، به راهکارهای مقابله با سالک اشاره کرد و می‌گوید: جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی، دفع بهداشتی زباله‌ها و جمع‌آوری فاضلاب از راهکارهای مقابله با بیماری سالک است.

وی به راه‌های پیشگیری این بیماری اشاره کرده و می‌گوید: پوشاندن زخم در صورت ابتلا، پوشیدن لباس‌های آستین بلند در مکان‌های باز و در زمان خواب و پاکسازی مکان‌های مستعد شیوع بیماری می‌تواند از انتشار این بیماری جلوگیری کند.

به گفته جویا، این بیماری در آغاز به صورت یک برجستگی کوچک بوده بتدریج بزرگ شده و به صورت زخم درمی‌آید. زخم‌ها خود به ‌خود طی مدت شش ماه تا یک سال بهبود می‌یابد و پس از درمان کامل محل ضایعه به صورت یک جوشگاه باقی می‌ماند و به غیر از یک فرورفتگی ساده، عارضه‌ دیگری برای فرد ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز می‌گوید: بروشورهای آموزشی مختلفی با هدف آگاهی‌بخشی شهروندان در زمینه پیشگیری و درمان سالک توزیع شده که نحوه انتقال بیماری، پیشگیری از گزش پشه و طریقه پوشاندن زخم‌ها بعد از ابتلا از جمله مطالب و مباحث این بروشورهاست.

رضا سعیدی می‌افزاید: در فصول بهار و تابستان میزان گزش پشه خاکی افزایش می‌یابد و بروز بیماری در سالک شهری دو ماه پس از گزش و در سالک روستایی چهار هفته پس از گزش مشاهده می‌شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره معتقد است: در زمینه مقابله با بیماری سالک نباید سهل‌انگاری کرد، زیرا در صورت غفلت و کم‌توجهی مسوولان، مبتلایان به این بیماری باید هزینه‌های گزافی را بپردازند.

امیرحسین قاضی‌زاده با تاکید بر این‌که برای مقابله با بیماری سالک باید اقدامات پیشگیرانه را در دستورکار قرار داد، می‌گوید: وقتی در حوزه پیشگیری درست عمل نشود افراد جامعه به جای اقدام‌های کم‌هزینه پیشگیرانه، باید هزینه‌های گزافی را بپردازند.

وی تاکید می‌کند: با جمع‌آوری فاضلاب‌ها، نخاله‌های ساختمانی، سگ‌های ولگرد و سمپاشی مناطق آلوده می‌توان با بیماری سالک مقابله کرد که در این خصوص شهرداری می‌تواند اقدامات گسترده‌ای را انجام دهد. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها