مهراوه فردوسی / گروه رادیو و تلویزیون

چالشی جدید به نام سبک زندگی

«سبک زندگی» مفهومی است که در مطالعات جامعه‌شناسانه اهمیت ویژه‌ای دارد. این واژه ترجمه انگلیسی «لایف استایل» و به معنی چگونگی برخورد افراد با امور روزمره زندگی و برگزیدن یک روش برای زندگی است.
کد خبر: ۴۸۹۷۰۹

«سبک زندگی» در زندگی جمعی انسان بسیار تاثیرگذار است و چه بسا بسیاری از روابط براساس شباهت یا تفاوت این سبک زندگی‌ها با هم به وجود می‌آید یا از بین می‌رود. سبک زندگی تابعی از تربیت خانوادگی است و بسته به بسیاری از متغیرها عوض می‌شود. یکی از این متغیرها که تاثیر زیادی بر سبک زندگی دارد، محل زندگی است. این‌که فردی از چه منطقه جغرافیایی برخاسته است، بر چگونگی تنظیم روابط و انتخاب نوع سبک زندگی او تاثیر زیادی دارد.

سریال مهمانان ویژه که از شبکه تهران پخش شد، همین موضوع را دستمایه خود قرار داده بود. برخورد دو خانواده از دو منطقه جغرافیایی مختلف و دو طبقه جداگانه در این سریال و تضادهای بین آنها اشاره به همین مفهوم جامعه‌شناسانه دارد. این‌که دو خانواده به دلیل داشتن دو سبک زندگی مختلف در اولین اشتراکات زندگی خود دچار مشکل می‌شوند و هر رفتاری که از یک طرف سر می‌زند، هیچ معنایی برای طرف مقابل ندارد.

طنز تلخ این سریال یادآور واقعیتی است که در زندگی بیشتر ما جریان دارد؛ سوء برداشت‌ها و عدم تفاهم‌هایی که به خاطر ناآگاهی از مفهوم سبک زندگی برای ما پیش می‌آید. مشکلات ناشی از سبک زندگی شاید در ابتدا برای بسیاری نامفهوم باشد، اما همین موضوعات وقتی در قالب یک سریال مطرح شود نکات آموزنده‌ای را یادآور می‌شود. بیننده با دیدن نحوه چگونگی برخورد با این تفاوت‌ها در یک سریال تجربه‌ای هر چند ذهنی را به تجربه‌های خود می‌افزاید. ساخت سریال‌هایی مانند مهمانان ویژه که ارتباط مستقیمی با دغدغه‌های امروزی مردم یک جامعه دارد، می‌تواند مهارت‌های زندگی را به مردم آموزش دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها