سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
خودروی الکتریکی مقوله جدیدی نیست. در واقع تصور بر این است که اولین خودروی الکتریکی حتی قبل از خودروی بنزینی پا به عرصه وجود گذاشته بود. راستش را بخواهید خودروهای الکتریکی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم خودروهای محبوب روز بود، اما با تولد موتورهای احتراق داخلی ارزانقیمت که با یک بار پرکردن باک میتوانست مسافتهای خیلی طولانی را طی کند، این خودروهای اولیه برقی جوانمرگ شدند؛ اما بار دیگر در اواسط قرن بیستم و هنگامی که بحران نفتی سالهای دهه 70 و 80 نفس اقتصاد غرب را بریده بود، توجه به خودروهای برقی باز هم اوج گرفت، ولی با ارزانشدن قیمت نفت یکبار دیگر این صنعت نوپا نیمهجان و بیمار، از گردونه رقابت حذف شد. اما زیاد طول نکشید تا این که یک بلای دستساز که میآمد تا سیاره زمین را یکسره بسوزاند، محبوبیت خودروهای برقی را افزایش داد تا جایی که خریداران حاضر شدند برای ایفای نقش موثری در کمک به این صنعت، چند برابر حد رایج پول برای ابزاری پرداخت کنند که هنوز در نیمه راه توسعه و طراحی بود. گرمایش جهانی که خیلیها به چشم دشمن دستپرورده از آن نفرت داشتند به ناجی صنعت خودروسازی برقی تبدیل شده بود.
نکته جالب توجه در ساخت خودروهای برقی، آغاز به تولید اینگونه خودروها از طرف شرکتهای نوپا و تازهبنیانی بود که بتدریج و با افزایش محبوبیت ماشین الکتریکی، توسط خودروسازان بزرگ خریداری شدند. در این میان منتقدان متفقالقولند که داستان یکی از موفقترین نمونههای جهانی خودروهای الکتریکی از جایی در جنوب هندوستان و از شرکت کوچکی به نام ریوا در شهر بنگلور آغاز شده است؛ شرکتی که بتازگی توسط کمپانی بزرگ ماهیندرا، یکی از بزرگترین خودروسازان هندی خریداری شد.
تولد ریوا
حدود 20 سال پیش یک مدیر متهور هندی به نام چتان ماینی که شرکت کوچکی را اداره میکرد، با یک شرکت کوچک آمریکایی به نام آمریگون قرارداد همکاری امضا کرد تا با همکاری مشترک روی تولید یک خودروی برقی کار کنند؛ ایده بزرگی که همان زمان هم مدعیان بسیاری داشت، اما اولین محصول مشترک این همکاری هندی ـ آمریکایی که بیرون آمد، نقطه عطف مهمی در صنعت خودروهای برقی ایجاد کرد. آنها موفق شدند نخستین خودروی برقی جهان را فقط 7 سال پس از توافق اولیهشان به تولید انبوه برسانند.
خیلی زود ریوا توانست توجههای جهانی زیادی را به خود جلب کند و علاوه بر صادرات به خیلی از کشورهای جهان، سرمایه و کمکهای فنی زیادی از سراسر جهان به دست آورد. حجم دانش، فناوری و کمکهای فنی به قدری زیاد بود که شرکت کوچک ریوا خیلی زود توانست ره چند ساله را یکشبه پیموده و دومین، سومین و چهارمین مدل محصولات خود بسرعت روانه بازار کند.
بهرهبرداری از نیروی ارزانقیمت کارگری و مهندسی هندی، توانمندی فنی شرکتهای آمریکایی و بازاریابی تاجران ماهر انگلیسی دست به دست هم دادند تا ریوا به یکی از مدلهای موفق طراحی، تولید و فروش خودروهای الکتریکی در دنیا تبدیل شود.
ریوا NXR
پس از خریداری شرکت ریوا از سوی ماهیندرا، خودروساز بزرگ هندی، توقع میرفت که بزودی شاهد تحولات زیادی در محصولات بعدی این خودروساز هندی مشاهده شود. نمایشگاه سال 2009 خودروی فرانکفورت به این توقعات پاسخ داد و ریوا
NXR به دنیا معرفی شد.ریوا
NXR یک اتومبیل برقی است که میتواند با یکبار شارژ باتریهای خود 160 کیلومتر مسافت را با حداکثر سرعت 104 کیلومتر بر ساعت طی کند. هر بار شارژ کامل باتریها 8 ساعت زمان میبرد، اما اگر عجله دارید اصلا نگران نباشید، چراکه با قناعت به شارژ 80 درصدی باتریها میتوانید تنها پس از 2 ساعت و نیم معطلی به رانندگی لذتبخش خود ادامه دهید و وجدانتان از بابت آلودگی هوای شهر نیز کاملا راحت باشد.این مشخصات از ریوا
NXR یک خودروی شهری ایدهآل میسازد که میتوان آن را شبها وقتی که تقاضا برای برق به حداقل میرسد به برق خانه وصل کرد و انتظار داشت که صبح و هنگامی که قصد عزیمت به محل کار خود را دارید، اتومبیلتان تا 160 کیلومتر بتواند به شما سواری بدهد. اما شاید این خودرو برای مسافرت بینشهری بخصوص در ایران که اغلب شهرها در فواصل خیلی دور از هم قرار دارند چندان مناسب به نظر نرسد، اما قطعا راهحل قطعی آلودگی هوای شهرهای بزرگی مثل تهران و اصفهان خواهد بود. موتور جریان مستقیم 48 ولتی ریوا به قدر کافی قوی است تا بتواند سرعت این خودروی زیبا در زمانی کمتر از 10 ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند؛ زمانی که با بسیاری از خودروهای کلاس متوسط بنزینی و گازوئیلی برابری میکند.دنیای درون ریوا NXR
زیبایی داخل اتاق ریوا
NXR چیزی از جذابیت خارجی آن کم ندارد. کیفیت خوب پلاستیکهای داشبورد و درها، کنسول وسط و ستونها همراه رنگ مشکی خوب آنها احساس خوبی از سوار یک خودروی الکتریکی شدن به شما القا میکند؛ احساسی که شاید از یک خودروی هندی توقعش را نداشته باشید. طراحی صندلیها بخوبی انجام شده و بدن را کاملا میپوشاند و در هنگام شتاب گرفتن جانبی سرنشین را خوب حفظ میکند.نشانگرهای خودرو در یک صفحه نمایش دیجیتالی زیبا خلاصه شده است که مجموعهای از اطلاعات مفید و مناسب را در قالبی ساده و زیبا به راننده ارائه میدهد. سیستم صوتی خودرو نیز یکی از بهترینهای نوع خود است تا عاشقان موسیقی هنگام رانندگی با ریوا
NXR از سکوت داخل کابین آن لذت مضاعف ببرند. این خودرو به بخاری و کولر خوبی تجهیز شده که از شرایط آب و هوایی سرد کشورهای قطبی مثل نروژ تا گرمای وحشتناک و شرجی خود هندوستان را پوشش میدهد.هرچند ریوا
NXR به منظور خدمترسانی به عنوان یک اتومبیل شهری طراحی شده، اما شاسی و بدنه خوشساخت آن از بیشتر آزمایشهای میدانی تصادم سربلند بیرون آمده است. ترمزهای ABS و سنسورهای عقب و جلو و کیسه هوا از جمله موارد استانداردی است که روی این خودروی پاک نصب شده است. انجمن پژوهشهای خودروسازی هندوستان عملکرد ایمن ریوا NXR را در شرایط گوناگون تایید کرده است.اما آنچه ریوا
NXR را از دیگر رقبای خود متمایز میکند، مغز تحلیلگر آن است که میتواند با توجه به شرایط بهرهبرداری از خودرو، مثل سریع راندن در یک بزرگراه یا گیرکردن در ترافیک، مدت زمان باقیمانده از شارژ را در حد ثانیه تخمینزده و به راننده اعلام کند. بنابراین راننده میتواند برای رسیدن به ایستگاه شارژ بعدی برنامهریزی کند.ریوا NXR در نمای نزدیک
کیفیت خوب پلاستیکهای داشبورد و درها، کنسول وسط و ستونها همراه رنگ مشکی خوب آنها احساس خوبی از سوار شدن بر یک خودروی الکتریکی شدن به شما القا میکند
ریوا NXR یک اتومبیل برقی است که میتواند با یکبار شارژ باتریهای خود 160 کیلومتر مسافت را با حداکثر سرعت 104 کیلومتر بر ساعت طی کند
شهرام یزدانپناه / جام جم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
علی اصغر هادیزاده، رئیس انجمن دوومیدانی فدراسیون جانبازان و توانیابان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد