گلوکوم یا آب سیاه عارضه‌ای است که در آن، فشار داخل چشم افزایش می‌یابد و در صورت درمان نکردن، می‌تواند باعث آسیب به عصب بینایی و منجر به کوری شود.
کد خبر: ۴۸۸۶۴۰

مایع شفاف و صاف زلالیه مرتبا در چشم در گردش است. اگر خروجی مایع زلالیه به طریقى مسدود شود، فشار مایع درون چشم بالا رفته و موجب آسیب به عصب بینایى می‌شود.

با افزایش فشار داخل چشم، وضوح دید، کمتر می‌شود. این عارضه دومین دلیل اصلی کوری در دنیا است و در حال حاضر 50 تا 60 میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند که شش تا هفت میلیون نفر از آنها بینایی خود را از دست داده‌اند. از این‌رو یافتن درمان قطعی آن بسیار مهم و ضروری است.

یکی از روش‌های موجود ترابکلوپلاستی است که یکی از درمان‌های رایج گلوکوم است. در این روش از طول موجی استفاده می‌شود که فقط روی سلول‌های حاوی ملانین شبکه «ترابکولار» اثر می‌کند و تغییراتی ایجاد می‌کند که در نهایت باعث پایین آمدن فشار چشم می‌شود؛ اما این روش در برخی موارد شکست می‌خورد، به گونه‌ای که گاه باعث از دست دادن بینایی در فرد بیمار می‌‌شود.

محققان بتازگی موفق شده‌اند بینایی چشمان جوندگان مبتلا به گلوکوم را حفظ کنند. آنها توانسته‌اند واکنش‌هایی را که باعث افزایش فشار چشم می‌شود، متوقف کنند.

محققان بسیار امیدوارند با مشاهده نوری که در انتهای کره چشم پدیدار می‌شود، پیشرفت چشمگیری در بینایی موش‌های مبتلا به گلوکوم را شاهد باشند.

آنها دریافتند با توقف عملکرد پروتئین‌های موثر در بالابردن فشار چشم، می‌توانند فشار داخلی چشم را کاهش دهند.

این مولکول‌ها که CXCR3 نام دارند، نه‌تنها باعث افزایش فشار داخلی چشم می‌شوند، بلکه عملکرد طبیعی و نرمال زلالیه را مختل می‌کند.

پزشکان تصریح می‌کنند، این روش به طور مستقیم پروتئین‌هایی را که توسط سیستم ایمنی بدن کنترل می‌شوند، هدف قرار می‌دهد.

این پروتئین‌ها مانع عملکرد طبیعی بافت توری مانند کلاژن زلالیه می‌شوند و با متوقف کردن عملکرد آنها، فشار چشم کاهش می‌یابد.

نتایج نشان می‌دهد این روش می‌تواند جایگزین درمان‌های طولانی‌مدت با قطره شود؛ زیرا در حال حاضر درمان از طریق قطره‌های مخصوص چشمی که فشار داخلی چشم را کنترل کرده و آن را کاهش می‌دهند، صورت می‌گیرد.

محققان می‌گویند این اولین بار است که توانسته‌ایم مستقیما به سمت منبع اصلی بیماری حمله ببریم.

با کسب این نتایج امیدوارکننده، تحقیقات بیشتری در این زمینه ادامه دارد و امیدواریم که با ساخت یک قطره چشمی موثر، بتوانیم خیلی زود گلوکوم یا آب سیاه را به آسانی و بدون نیاز به جراحی مداوا کنیم.(جام جم - ضمیمه سیب)

مترجم: ستاره حمیدیان
منبع: Mediste

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها