دیگر چهره خبرساز این هفته ما ناصر تقوایی است که البته نه چیزی گفته و نه گفت‌وگویی از او در کار است و نه حتی خبری از ساخت اثری جدید. تقوایی چهره خبرساز این هفته ما شد چون همین چند روز پیش، وارد دهه هشتم زندگی خود شد و اتفاقا چه خوب یک روز پیش از روز تولدش خبرگزاری‌ها، یادی از او و زادروزش کردند.
کد خبر: ۴۸۸۰۴۱

تقوایی خالق ناخدا خورشید است، صادق کرده، ای ایران و تقوایی کارگردان و نویسنده‌ای نیست که براحتی از یادها برود حتی اگر از آخرین کار سینمایی‌اش سال‌ها بگذرد. این‌که او چرا سال‌هاست اثر جدیدی بر پرده سینما ندارد، این‌که چرا باید پس از گذشت این همه سال همچنان ناخدا خورشید جزو برجسته‌ترین کارهای اقتباسی باشد و هنوز کسی نباشد که با سینمای او، ادبیات او و سبک او برابری کند به بحث امروز ما مربوط نمی‌شود. ناصر تقوایی چهره این هفته ماست برای این‌که روی کاغذی بی‌خط بنویسیم: تولدت مبارک !

افتخار حضور انتظامی

عزت‌الله انتظامی، افتخار بازیگری سینمای ماست. اصلا هر جا که حرفی از اثری به یادماندنی و ماندگار باشد، نمی‌شود نام او نباشد. از گاو مهرجویی بگیر تا اجاره‌نشین‌ها، هزاردستان، هامون، کمال‌الملک، حاجی واشنگتن، روسری آبی و آقای هالو و بانو و خانه خلوت. او آبروی سینمای ماست. او این هفته چهره خبرساز است نه به خاطر این‌که انتظامی است، نه به خاطر این‌که آقای بازیگر است و نه به خاطر این‌که خانه‌اش خانه ـ موزه انتظامی می‌شود و اتفاقا اولین خانه ـ موزه‌ای است که در زمان حیات صاحب‌خانه آماده می‌شود. او چهره خبرساز این هفته است چون در مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌ها گفته: «سناریوهای پیشنهادی آنقدر ضعیف و سطحی است که خجالت می‌کشم در آنها بازی کنم و آدم دلش می‌گیرد و دلش اجاره‌نشین‌ها می‌خواهد و استاد را که دیالوگ بگوید یا ناصرالدین شاه را که آکتور سینما باشد.» یاد جمله مسعود کیمیایی می‌افتم وقتی گفته بود حضور انتظامی در «حکم» افتخاری بزرگ است و افتخار بزرگی است اگر نصیبمان شود باز هم کار سینمایی جدیدی را روی پرده ببینیم با بازی عزت‌الله انتظامی و لذت ببریم از فیلمنامه خوب، بازی خوب و آنقدر دلمان نگیرد از این‌که بشنویم سینمای ما حالش خوب نیست.

لبخند دوباره داوودنژادها

رضا داوودنژاد، دیگر چهره خبرساز این هفته ماست. او مصاحبه بلندی با یکی از خبرگزاری‌ها انجام داده و حرف‌های تلخ و شیرین زیادی زده، اما او این هفته چهره خبرساز شده نه به خاطر این‌که ما از سالم و تندرست دیدنش بسیار خوشحالیم و از این‌که می‌شنویم دوباره به صحنه و بازیگری بر خواهد گشت خوشحال‌تر. او چهره خبرساز این هفته شده است نه به این خاطر که از مردم خواسته قرص‌های لاغری را که در ماهواره تبلیغ می‌شود، نخرند بلکه به این دلیل که جزو معدود دفعاتی است می‌شنویم هنرمندی هنگام بیماری و گرفتاری‌اش گلایه‌ای از مسئولان بالادستش ندارد که هیچ، از آنها سپاسگزاری هم می‌کند. رضا داوودنژاد از مدیر شبکه سه سیما به خاطر حمایت‌هایش تشکر می‌کند و این خیلی خوب است، هم قدردانی داوودنژاد، هم این‌که بشنوی هنرمندی به وقت گرفتاری فراموش نشده است. به‌هرحال بهبود او علاوه‌بر این‌که خانواده و بخصوص پدرش را خوشحال کرده و لبخند بر لب آنها نشانده مایه مسرت طرفدارانش نیز است.

افخمی، غیرقابل پیش‌بینی

افخمی، کارگردان آثاری چون «عروس» و «شوکران» همان کسی است که پس از ساخت «فرزند صبح» و به اکران درآمدنش در جشنواره فیلم فجر در نشست مطبوعاتی که فی‌البداهه تدارک دیده شده بود ایستاد و در جواب خبرنگاران گفت این فیلم، فیلم من نیست.

چرا که از روند تهیه آن راضی نبود و قبول کنید قاسمخانی بیراه نمی‌گوید و بهروز افخمی یکی دیگر از چهره‌های خبرساز ماست، چون قرار است ساخت فصل دوم از سری سوم «عملیات 125» را نیز آغاز کند. عملیات 125 مجموعه‌ای است که با مشارکت سازمان آتش‌نشانی و شبکه تهران تولید می‌شود و درباره اتفاقاتی است که برای آتش‌نشانان می‌افتد. کارگردان قسمت‌های قبلی راما قویدل و مسعود آب‌پرور بودند.

این سریال تا پیش از این با استقبال خوبی از سوی تماشاگر روبه‌رو شده و با آمدن بهروز افخمی به نظر می‌رسد طرفداران این سریال بیشتر هم بشوند.

کرمانی، مرد روایت‌های آشنا

برگزارکنندگان سومین هم‌اندیشی طنز رادیویی که رادیو فرهنگی‌ها هستند، قصد دارند از هوشنگ مرادی کرمانی تجلیل کنند. کاظم‌زاده، مدیر رادیو فرهنگ دلایل بسیاری برای تجلیل از این پیشکسوت حوزه ادبیات کشورمان عنوان کرده، اما این عمل به خودی خود شایسته است. حالا به هر دلیل و به خاطر هرکدام از شایستگی‌های هوشنگ مرادی کرمانی که می‌خواهد باشد.

همین آیین تجلیل، بهانه خوبی است برای این‌که مرادی کرمانی چهره خبرساز ما شده باشد. او راوی بسیاری از لحظه‌های خوب کودکی ماست و اصلا چه کسی می‌تواند انکار کند برای یک بار هم که شده در زندگی‌اش مجید کرمانی نبوده است؟ اصلا به قول خود مرادی کرمانی همان‌گونه که او با نوشتن از خاطراتش نگارش‌درمانی کرده است مخاطبان آثارش نیز با مرور این خاطرات به نوعی درمان شده یا آرامش یافته‌اند. مدیر رادیو فرهنگ در جایی از صحبت‌هایش درباره تجلیل از هوشنگ مرادی کرمانی گفته است: «شیوه قصه‌گویی مرادی کرمانی روایت است که جوهره اصلی، برنامه‌سازی رادیویی است. یک رادیوی خوب رادیویی است که بتواند خوب روایت کند.» تصور این‌که هر نویسنده رادیویی یک هوشنگ مرادی کرمانی باشد چه خوب است و چه خوب‌تر که در رسانه هنوز به بهانه‌های مختلف از بزرگان عرصه‌های گوناگون تجلیل به عمل می‌آید.

ما و این همه خوشبختی

چند روز پیش در خبرها خواندیم سیما فیلم در مراحل تولید و تحقیق و نگارش چهار اثر فاخر به سر می‌برد. این چهار اثر که نام هر کدام از آنها به آدم کلی قوت قلب می‌دهد عبارتند از: پوریای ولی، خواجه نصیرالدین طوسی، شهید باکری و سلمان فارسی. در چند ثانیه سریال‌های تاریخی همچون ابوعلی سینا، سربداران و امام علی(ع) را به خاطر می‌آورم و لذتی که هنگام تماشای آنها داشتم و دوباره به نام‌هایی که قرار است سازنده این مجموعه‌های جدید باشند فکر می‌کنم، به داوود میرباقری و محمدحسین لطیفی و فکر می‌کنم کدام‌یک از این اسامی می‌توانند چهره خبرساز این هفته ما باشند. خواستم خود سیمافیلم را چهره خبرساز اعلام کنم، اما باید تا به مرحله نهایی رسیدن تمام طرح‌ها صبر کرد، تا به بار نشستن تمام وعده‌ها و انجام همه قرارها برای دیدن آثاری که هرچند برای دقایقی دورمان کند از دغدغه‌های ساده زندگی و نزدیکمان کند به تاریخ و نام آورانی که ایرانی‌هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها