تماشای آثار ونگوگ، ماگریت، دالی و ... با این وب‌سایت امکان‌پذیر است

موزه‌گردی با رایانه

موزه هنرهای اصیل بلژیک یکی از مهم‌ترین و مشهورترین موزه‌ها در این کشور اروپایی است که در بین دوستداران هنر با نام موزه سلطنتی هنرهای زیبای بلژیک نیز شناخته می‌شود. این موزه در محله گودنبرگ واقع در بخش مرکزی شهر بروکسل پایتخت بلژیک قرار گرفته و ریشه تاریخی عمیقی در فرهنگ این شهر دارد زیرا در سده 19 میلادی این موزه در شهر بروکسل گشایش یافته و تا به امروز به عنوان یکی از نمادهای شهر توانسته است هویت خود را به نسل‌های بعدی منتقل کند.
کد خبر: ۴۸۷۰۶۴

موزه هنرهای اصیل بلژیک از چهار موزه دیگر تشکیل شده که هر یک از این موزه‌ها به صورت مستقل بوده ولی تمامی آنها به طور مستقیم با هم در ارتباط هستند و در حقیقت مجموع این موزه‌ها یک موزه بزرگ را به‌وجود می‌آورد. دو موزه مهم این‌مجموعه را می‌توان موزه هنرهای باستان و موزه هنرهای نو (مدرن) دانست که هر دو در ساختمان اصلی موزه سلطنتی قرار دارند و ساختمان دو موزه دیگر، موزه کنستانتین مینیور و موزه آنتوان ورتز در چند کیلومتری مرکز شهر قرار دارد. این دو موزه به آثار هنرمندان بلژیکی اختصاص داده شده است و در مقام مقایسه بسیار کوچک‌تر از موزه‌های هنرهای باستان و هنرهای نو هستند همچنین موزه آنتوان ورتز سال 1868 میلادی به مجموعه موزه‌های موزه سلطنتی اضافه شده است. موزه‌های کنستانتین مینیور و آنتوان ورتز به عنوان دو موزه تخصصی فعالیت دارند. زیرا این دو موزه وسیله آثار این دو هنرمند مزین گردیده‌اند، این دو نفر که هر یک از آنها در دنیای هنر از جمله چهره‌های شناخته‌شده و مشهور قرن نوزدهم‌ هستند به‌عنوان نمادهای هنری کشور بلژیک شناخته می‌شوند و این دو موزه به صورت رسمی به کمک آثار این دو هنرمند شهیر گسترش پیدا کردند.

از سال 1964 میلادی این موزه به طور گسترده کار خود را ادامه داده و بخش‌هایی که به موزه اضافه شده بود، گسترش یافتند و همین موضوع در سطح جهانی بر اهمیت موزه افزود.‌ موزه سلطنتی بسیار پهناور بوده و از چند ساختمان تشکیل شده است. این موزه بیش از 20 هزار تابلوی نقاشی، طراحی و مجسمه دارد که دامنه بسیار بزرگی از آثار را در بر می‌گیرند به نحوی که قدمت آنها از پایان سده چهاردهم میلادی تا به امروز تعیین شده است.

در موزه هنرهای باستان، گنجینه بسیار  با‌ارزشی از نقاشی‌های نقاشان مشهور بلژیک و برخی دیگر کشورها دیده می‌شود که در میان آنها نقاشی‌هایی از پایان سده چهاردهم نیز وجود دارد همچنین در این موزه آثار زیبای پیتربروگل، پیتر پل روبنز، دلوا و ماگریت نیز به چشم می‌خورد. از مشهورترین نقاشی‌های این بخش می‌توان به پرتره هانس مملینگ از دوره پایانی سده پانزدهم میلادی، هیرونیموس بوش‌ و آدم و حوای لوکاس کراناش اشاره کرد.

در این موزه اتاقی وجود دارد با نام «اتاق روبنز» که در آن بیش از 20 نقاشی شاخص از نقاش بزرگ پیتر روآل روبنز‌ به نمایش گذاشته شده که یکی از اصلی‌ترین دلایل مراجعه بسیاری از هنردوستان به این موزه است و به همین دلیل نیز مسئولان موزه از داشتن آن بسیار خوشحال بوده و خود را به بهره‌مندی از این مجموعه بی‌نظیر مفتخر می‌دانند.

قابل توجه است که سال 2009 بخش دیگری به این موزه افزوده شده و آن موزه موسی ماگریت است که آثار آن در سه طبقه به نمایش گذاشته شده است. یکی از مجموعه‌های مهم و با ارزش این موزه که در سطح جهان نیز بسیار ارزنده است، آثار سوررئالیست هنرمند بزرگ و مشهور «رنه ماگریت» بوده که به نمایش گذاشته شده و آن را به یک موزه منحصربه‌فرد تبدیل کرده است.‌ موزه هنرهای اصیل بلژیک از 10 صبح تا 5 عصر باز بوده و گردشگران می‌توانند به‌راحتی در این مدت زمانی از همه بخش‌های موزه بازدید کنند. این موزه در روزهای دوشنبه و روزهای آغازین ماه ژانویه بسته است.

گردشی مجازی در موزه هنرهای اصیل بلژیک

برای ورود به دنیای این موزه کافیست تا مرورگر وب خود را گشوده و آدرس http:‌/‌‌/‌www.fine-arts-museum.be‌/‌site‌/‌EN‌/‌default.asp را در آن تایپ کنید، این آدرس به‌صورت خودکار شما را به صفحه انگلیسی زبان این موزه انتقال می‌دهد در حالی که این موزه به زبان ملی کشور بلژیک نیز قابل دسترسی است.‌ نخستین مورد سایت این است که بارگذاری آن به ‌طول خواهد کشید زیرا محیط سایت دارای ساختار گرافیکی ویژه‌ای بوده و بسیار زیبا به نظر می‌رسد. در این وب سایت می‌توانید از طریق منوی اصلی به این موارد دست یابید:

مجموعه‌ها: در این بخش از منو می‌توانید مجموعه‌های سایت را به تفکیک مشاهده کرده و به هر یک از مجموعه‌ها وارد شوید، جالب اینجاست که در هر مجموعه نیز می‌توانید به آثار مشهور دست یابید و همچنین اطلاعات اولیه و تصاویری مربوط به هر اثر را مشاهده کنید که می‌تواند برای ساعت‌ها هر دوستدار هنری را سرگرم کند.

نمایشگاه‌ها: با کمک این بخش از سایت می‌توانیدبه فهرست نمایشگاه‌های این موزه نیز دست یابید، این نمایشگاه‌ها که با هدف قرار‌دادن آثار سبک خاص‌ یا یک هنرمند ویژه تشکیل می‌شوند معمولا در سطح بین‌المللی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

فعالیت‌ها: در این بخش از سایت می‌توانید با فعالیت‌های مختلف این موزه در هر زمینه آشنا شوید و به نکات جالبی نیز دست پیدا کنید، برای مثال این موزه در زمینه جمع‌آوری آثار تعدادی از هنرمندان بسیار فعال بوده و هر سال تلاش زیادی برای جذب آثار هر یک از این هنرمندان دارد.

عضویت: در این بخش از سایت می‌توانید به صورت آنلاین به عضویت این موزه درآیید و از گاهنامه‌ها و خبرنامه‌ها و کاتالوگ‌های موزه در آدرس ایمیل خود بهره بگیرید که برای دوستداران هنر می‌تواند بسیار جذاب باشد.

اسناد و مدارک: در این بخش از سایت می‌توانید به مواردی مانند کاتالوگ موزه و همچنین شماره و آدرس دستیابی به موزه دست پیدا کنید، علاوه بر این می‌توانید در این بخش از سایت به صورت مستقیم به مسئولان موزه و سایت، پست الکترونیکی داده و اطلاعات خاص و نظرات خود را با آنها در میان بگذارید.

احمد محمد حسینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها