پرونده سازی در چند جبهه

جمهوری اسلامی ایران و 1+5 بر اساس توافقات مسکو بر برگزاری نشست‌های کارشناسی در 13 تیر در استانبول تأکید کردند. پس از انجام این توافقات نکته قابل توجه در رفتارهای کشورهای غربی تلاش آنها برای فضا سازی علیه ایران است.
کد خبر: ۴۸۴۵۳۰

بر اساس سیاستهای قدیمی غرب آنها چند اصل فضا سازی یارگیری و تهدید را در دستور کار دارند که بر اساس محورهای تهدیدات هسته‌ای، ادعاهای حقوق بشری و تروریسم صورت می‌گیرد. پس از مذاکرات مسکو نیز فضایی این چنین را در سیاست‌های غرب می‌توان مشاهده کرد.
 
اولاً در فضای تهدید غربی‌ها نقش اول را به صهیونیستها واگذار کرده‌اند بگونه‌ای که در روزهای اخیر صهیونیستها بار دیگر ادعاهای واهی مبنی بر حمله نظامی به ایران را مطرح کرده‌اند. آنها چنان وانمود می‌کنند که آماده اقدام نظامی یک جانبه علیه ایران هستند.

ثانیاً در حوزه اقتصادی غربی‌ها ادعای اجرای تحریم‌های نفتی از 10 تیر را مطرح کرده‌اند. در این چارچوب وزرای خارجه فرانسه و انگلیس رسماً اعلام کرده‌اند که اروپا همچنان تحریم‌ها علیه ایران را  اجرا خواهد کرد و دور جدید آن نیز از 10 تیر آغاز شده است.

ثالثاً در حوزه هسته‌ای نیز فضا سازی غربی‌ها بر دو محور استوار شده است . مسئله لزوم بازدید از پارچین و دوم انکار حقوق هسته‌ای ایران بر اساس ان پی تی است، آنها همچنان ادعا می‌کنند که حقی برای ایران در عرصه غنی سازی وجود ندارد در حالی که مفاد ان پی تی صراحتاً بر حقوق ایران برای دست یابی به چرخه سوخت هسته‌ای تأکید و حتی آژانس و دارندگان فناوری هسته‌ای را به همکاری برای دست یابی ایران به این حقوق ملزوم می‌سازد.

رابعاً در حوزه تروریسم نیز ادعاهای واهی از سوی برخی کشورهای عربی مبنی بر نقش ایران در ناآرامی‌های کشورهایشان انتشار یافته است. همچنین ادعاهایی مبنی بر بازداشت 2 ایرانی در کنیا نیز مطرح شده که در طیف فضا سازی علیه ایران در عرصه تروریسم می‌باشد.

خامساً با توجه به سیاستهای گذشته غرب بازگشایی پرونده های ادعایی در زمینه حقوق بشر در ایران نیز امری دور از ذهن نیست و کشورهای غربی برآنند تا با پرونده سازی فضایی منفی علیه ایران ایجاد نمایند.

 غربی ها بر آنند تا ایران را در عرصه منطقه‌ای نظیر سوریه ، عراق و لبنان و عراق و روند بیداری اسلامی منطقه نیز با چالش مواجه سازند چنان که در این حوزه برخی کشورهای عربی منطقه نیز به فضا سازی علیه ایران روی آورده‌اند. مجموع رفتارهای کشورهای غربی نشان می‌دهد آنها برآنند تا ایران را در مجموعه‌ای از پرونده‌ها گرفتار سازند تا در لوای آن بتوانند در نشست کارشناسی استانبول زیاده خواهی های خود را بر ایران تحمیل کنند.

 آنها با فضا سازی داخلی و خارجی منفی علیه ایران تلاش دارند تا به رغم خود ضعف را بر ایران حاکم سازند و به بهانه کاهش این تحرکات ایران را به پذیرش طرح های خود وادار سازند. طرحهایی که مبنای آن را کنار نهادن غنی سازی 20 درصد، خارج کردن اورانیوم غنی شده از ایران تشکیل می‌دهد. البته غربی‌ها صرفاً خواستهای هسته ای نداشته بلکه برآنند تا ایران را به سکوت در قبال تحولات منطقه بویژه در قبال سوریه و عراق وادار سازند.

بر این اساس می‌توان گفت که تحرکات کنونی غرب و صهیونیستها و برخی کشورهای عربی علیه ایران برگرفته از زیاده خواهی‌های غرب است، این تحرکات به دنبال باج گیری از ایران می باشد در حالی که تهران همچنان تأکید دارد که از حقوق هسته‌ای خویش عقب نشینی نخواهد کرد و با وحدت و یکپارچگی ملی ضمن مقابله با چالش‌ها به دفاع از حقوق هسته ای خود می‌پردازد.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها