بعضی از افراد بر این باورند که فشارهای روحی و روانی و همچنین ترس و وحشت موجب می‌شود موها یکشبه سفید شود. اما تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان داده است هیچ مکانیسمی در بدن وجود ندارد که امکان سفید شدن ناگهانی موها را تایید کند.
کد خبر: ۴۸۲۷۴۱

قسمت بدنه مو که از پوسته سر خارج می‌شود بافتی مرده است و بنابراین هیچ عاملی نمی‌تواند به طور ناگهانی رنگ مو را تحت تاثیر خود قرار داده و آن را تغییر دهد. حتی اگر ابتلا به بیماری‌ها یا مواجه شدن با شوک ناگهانی عاملی برای تغییر رنگ موها باشد نیز اثرات آن به طور ناگهانی نمایان نمی‌شود بلکه هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول می‌کشد تا بتدریج اثرات آن روی موها ظاهر شود.

در حقیقت این عوامل روی ریشه مو تاثیر می‌گذارد و مدتی طول می‌کشد تا ریشه مو از پوسته سر خارج شود و
سفید شدن همزمان ریشه و ساقه مو غیرممکن است.

معمولا موها از 35 سالگی به بعد بتدریج سفید می‌شود و هیچ راهی برای جلوگیری از سفید شدن موها در میانسالی وجود ندارد.

در انتهای هر تار مو در محل جوانه مو، سلول‌هایی به نام ملانوسیت وجود دارد که ترکیباتی به نام ملانین تولید می‌کند. در حقیقت ملانین تعیین‌کننده رنگ موهاست. اگر به هر علتی در ملانوسیت‌ها هیچ رنگدانه‌ای تولید نشود یا به عبارتی ملانوسیت‌ها غیرفعال شوند، موها سفید می‌شود. اگر تعداد رنگدانه‌ها در یک تار مو کمتر از حد معمول باشد، موها تغییر رنگ داده و خاکستری یا نقره‌ای می‌شود. به طور متوسط هر 10 سال، توانایی تولید رنگ در سلول‌های ملانوسیت حدود 10 درصد کاهش می‌یابد.

اگر موی یک فرد سفیدپوست پیش از 20 سالگی و موی یک سیاهپوست پیش از 30 سالگی سفید شود، می‌توان گفت سفید شدن موها زودرس بوده است. در برخی افراد موها بسیار زودتر شروع به سفید شدن می‌کند که علت آن بیشتر ارثی است. فشار‌های روحی و روانی یا ترس و اضطراب هیچ تاثیری بر سفید شدن ناگهانی موها ندارد. اگرچه سفید شدن موها از نشانه‌های بارز افزایش سن است، اما عوامل دیگری مانند کمبود ویتامین‌ها و بویژه ویتامین‌های گروه B، ابتلا به بیماری‌هایی مانند تیروئید، کم‌خونی یا بیماری‌هایی که منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود، از جمله عواملی است که این روند را تسریع می‌کند.

سرعت سفید شدن مو در افراد سیگاری نیز در مقایسه با افراد غیرسیگاری 4 برابر بیشتر است. آنچه مسلم است این که سفید شدن موها هیچ ارتباطی با نوع ملانین موجود در سلول‌های ملانوسیت ندارد و به عبارت دیگر چه موهای شما به رنگ روشن باشد، چه به رنگ تیره، سرانجام با افزایش سن سفید خواهد شد.

مترجم: زهرا هداوند

منبع: livescience

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها