جام جم انلاین : تحقیقات جدید نشان می دهند افرادی که مستعد تشکیل سنگ کلیه هستند باید مصرف کافئین را محدود کنند.
کد خبر: ۴۷۷۳۲
محققان با دادن دز مشخصی از کافئین معادل با میزان کافئین موجود در دو فنجان قهوه به افرادی با تاریخچه ابتلاء به سنگ کلیه ، مشخص کردند که دفع کلسیم درادرار این افراد بیشتر شده و این امر احتمال تشکیل سنگ کلیه را در آنان افزایش می دهد.
به گفته سرپرست این تحقیق دکتر لیندا کی ماسی افرادی که از سنگ کلیه رنج می برند باید مصرف کافئینشان را به کمتر از دو فنجان قهوه در روز یا مقدار معادل آن از دیگر منابع دارای کافئین محدود کنند و این محدود یت دو فنجان بمعنی 16 انس است نه دو لیوان بزرگ قهوه که می تواند حاوی کافئین بیشتری باشد.
تحقیقات قبلی نشان داده اند افرادی که مستعد تشکیل سنگ کلیه نیستند نیز پس از مصرف کافئین کلسیم بیشتری از طریق ادرار دفع می کنند.
برای تحقیق در باره این موضوع که آیا در افراد مستعد سنگ کلیه هم چنین اتفاقی روی می دهد ، لیندا کی ماسی و دکتر راجر ای ال ساتن در دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور از 39 نفر که سنگ کلیه داشتند و 9 نفر که فاقد آن بودند خواستند پس از 14 ساعت ناشتا ماندن آبی را که کافئین به آن افزوده شده بود بنوشند. محققان ادرار این افراد را دو ساعت قبل و بعد از مصرف کافئین مورد آزمایش قرار دادند.
طبق گزارش این پژوهشگران که در ژورنال اورولوژی ارائه شده است ، پس از مصرف کافئین ، افراد مستعد تشکیل سنگ افزایش کلسیم ، سدیم ، منیزیم ، و سیترات را در ادرار داشتند. همان الگو نیز در افراد بدون تاریخچه تشکیل سنگ وجود داشت.
بر اساس اظهارات لیندا کی ماسی این احتمال وجود دارد که وجود کلسیم و سدیم بیشتر در ادرار احتمال تشکیل سنگ را افزایش دهد ، در حالیکه بنظر می رسد افزایش منیزیم و سیترات افراد را در برابر تشکیل سنگ محافظت می کند.
بهرحال پس از مرتبط ساختن این تغییرات با فرمولی که احتمال تشکیل سنگ کلیه را پیش بینی می کند ، دکتر لیندا کی ماسی اظهار داشت افزایش منیزیم و سیترات افزایش کلسیم را جبران نمی کند.