گزارش فصلی آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حالی منتشر شد که دو نکته اساسی در آن مشهود است.
کد خبر: ۴۷۶۶۴۵

نخست آنکه وی بار دیگر بر صلح آمیز بودن و تحت نظارت آژانس بودن فعالیتهای هسته‌ای ایران اذعان کرده است که خود گواهی بر صداقت ایران است دوم آنکه وی با ادعاهای دو پهلو از یک سو از فعالیتهای غنی سازی 27 درصد در فردو سخن گفته و همچنین خواستار نظارت آژانس بر منطقه پارچین شده است منطقه‌ای که آژانس حق بازدید از آن را ندارد و اصلا در زمره اختیارات آژانس نیست.

این رویکرد دو پهلوی آمانو در حالی صورت گرفت که روند تحولات نشانگر بازی دوباره وی در زمین غرب برای تحقق خواسته‌های ضد ایرانی است. غرب با استفاده از گزارش آمانو چند هدف را پیگیری می‌کند.

اولاً غرب تلاش دارد تا خواست جهانی برای پایان دادن به تحریم و تهدیدات علیه ایران را نادیده بگیرد در حالی که برای جلوگیری از تحریک افکار عمومی علیه خود نیازمند اجرای این طرح است. غرب با اجرای پروژه گزارش مغرضانه آمانو برآن است تا ضمن توجیه تحریم‌های گذشته حتی اعمال تحریم‌ها و تهدیدات جدید علیه ایران را توجیه و به نوعی خواست افکار عمومی را نادیده گرفته وبا آن مقابله کند این در حالی است که جهانیان همچنان اذعان دارند که گزارش آمانو همچون گذشته مغرضانه است و ادعاهای وی صرفاً در چارچوب منافع غرب تعریف می‌شود.

ثانیاً کشورهای غربی در مذاکرات بغداد نشان دادند که به دنبال صرفاً بررسی مسائل هسته‌ای بوده چرا که در سایر زمینه‌ها دستانشان کاملاً تهی است. آنها با گزارش آمانو برآنند تا مذاکرات مسکو را به انحراف کشانده و آن را در دور باطل هسته‌ای هدایت کنند به عبارت دیگر گزارش آمانو برای پرکردن دست غرب در مذاکرات آ‌ینده است، تا به زعم خود بتوانند در برابر منطق‌ ایران ایستادگی کرده و خواسته‌های غیرمنطقی را به تهران تحمیل کنند.

ثالثاً نشست بغداد نشان داد که شکافی عمیق میان گروه 1+5 وجود دارد به گونه‌ای که چین و روسیه  پیشنهادهای واحدی داشته و غرب نیز خواسته‌های جداگانه‌ای را مطرح کرده است. غرب می‌داند که توان همسو ساختن چین و روسیه با اقدامات ضد ایرانی خود را ندارد و لذا تلاش می‌کند تا با بهره گیری از گزارش آمانو و تحت فشار افکار عمومی و رسانه‌های جهان این کشورها را در چارچوب اهداف ضد ایرانی خود قرار دهد.

با توجه به آنچه ذکر شد می‌توان گفت که گزارش آمانو براساس تحقیقات و مشاهدات آژانس بلکه به دلیل خواست غرب انتشار یافته است و آقای آمانو بار دیگر با زیر سئوال بردن استقلال آژانس، در مسیر خوش خدمتی برای غرب پیش رفته است خوش خدمتی که نتیجه آن بدبینی بیشتر جهان به آژانس و گرایش کشورها به خروج از این سازمان بین‌المللی خواهد بود.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها