رئیس کل بانک مرکزی گفت: با اتخاذ تدابیر مناسب رشد نقدینگی از 25 و دو دهم درصد در پایان سال 89 به 19 و چهار دهم درصد در پایان سال 90 کاهش یافت.
کد خبر: ۴۷۶۴۰۳

محمود بهمنی در بیست و دومین همایش سالانه پولی و ارزی به فراز و نشیب های اقتصادی ایران و جهان در سال گذشته اشاره وتصریح کرد: بحران اقتصادی جهانی و نا اطمینانی شدید به بقای واحد پول یورو موجب شد که بخش عمده ای از سرمایه به سمت بازار طلا سوق یابد و به همین علت پارسال ارزش هر اونس طلا افزایش یافت.

وی با بیان اینکه پارسال کاهش نرخ سود را داشتیم ، گفت: در سه مرحله این مسائل را در شورای پول و اعتبار مطرح کردیم و در نهایت توانستیم این موفقیت را بدست آوریم که نرخ سود منابع بانکی را که 12 و نیم درصد در سال بود افزایش دهیم.

بهمنی افزود: نرخ تورم در پایان سال 90 به 21 و نیم درصد رسید و این موضوع ایجاب می کرد براساس وظایف بانک مرکزی که در ماده یک قانون عملیات بانکی بدون ربا تاکید شده است ، حفظ ارزش پول و ایجاد تعادل در موازنه پرداخت ها را انجام دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: حفظ ارزش پول نمی توانست نرخ سود 12 و نیم درصد را برای سپرده های یک سال حفظ کند در صورتی که تورم 20 تا 21 و نیم درصدی داشتیم.

وی یادآورشد: این عامل موجب شد تا بتوانیم نقدینگی قابل توجهی را در بازار جمع آوری کنیم و بیش از صد هزار میلیارد ریال در دو ماه پایان سال 90 اوراق مشارکت منتشر کردیم در صورتی که پیش از آن در هر بار انتشار اوراق مشارکت سه و نیم درصد جذب منابع از طریق این اوراق داشتیم.

رئیس کل بانک مرکزی ، پیش فروش نه میلیون و 600 هزار قطعه سکه را از دیگر دلایلی دانست که بخشی از نقدینگی را از بازار جمع آوری کرد.

وی گفت: حدود دو میلیون و 764 هزار قطعه سکه پیش فروش شده تحویل متقاضیان شد که ورود این تعداد سکه به بازار قیمت ها را کنترل و واقعی کرد.

بهمنی افزود: البته هنوز به قیمت های واقعی جهانی نرسیده ایم و در قیمت سکه و طلا کمی حباب وجود دارد که باید از بین برود.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها