45 روز تا آغاز لیگ دوازدهم

هفت تیم بلاتکلیف هستند

در شرایطی که کمتر از 45 روز تا آغاز مسابقات لیگ برتر باقی مانده است، تنها 11 تیم لیگ برتری شرایطی مشخص برای حضور در دوازدهمین دوره این رقابت‌ها دارند و سرمربی تیم‌شان مشخص است.
کد خبر: ۴۷۶۲۱۱

کمتر از هفت هفته به آغاز دوازدهمین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور مانده است و در این بین تنها تیم‌های سپاهان اصفهان، صبای قم، نفت تهران، ذوب آهن اصفهان، داماش گیلان، سایپای البرز، مس کرمان، صنعت نفت آبادان، فولاد خوزستان، پیکان تهران و آلومینیوم هرمزگان وضعیت مشخصی دارند و دیگر تیمها از بلاتکلیفی رنج می‌برند.

در زیر اشاره‌ای گذرا به شرایط تیم‌های لیگ برتری در فاصله 45 روز تا آغاز لیگ دوازدهم خواهیم داشت:

سپاهان اصفهان: قهرمانی در لیگ برتر و راهیابی به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا؛ اینها موفقیت‌هایی است که تیم سپاهان با "زلاتکو کرانچار" به دست آورده است. با این شرایط هر شخص دیگری هم جای رحیمی بود، کرانچار را حفظ می‌کرد تا با هدایت او رویای قهرمانی سپاهان در آسیا تحقق یابد. زلاتکو کرانچار فعلا به کشورش بازگشته اما بزودی به ایران بازمی‌گردد تا مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر را برای فتح جام‌های دیگر آماده کند.

تراکتورسازی تبریز: امیر قلعه نویی برای ماندن در تراکتورسازی دو شرط تعیین کرده که تحقق آن شاید قدری دشوار باشد اما شدنی است. او که این روزها نزدیک‌تر از همیشه به استقلال است و گزینه اصلی هدایت این تیم به شمار می‌آید، فعلا مذاکره با مدیران آبی را در اولویت دارد. تراکتورسازان هم منتظر مذاکرات "امیر پاشا" با استقلال هستند و اگر او سر از تهران درآورد به دنبال گزینه‌های دیگر خواهند رفت. از علی دایی و مصطفی دنیزلی به عنوان گزینه‌های هدایت این تیم یاد می‌شود.

استقلال تهران: هنوز معلوم نیست فتح‌الله‌زاده در استقلال می‌ماند یا خیر. از سوی دیگر پرویز مظلومی نیز شرایطش بهتر از فتح‌الله‌زاده نیست و اعضای هیأت مدیره چندان موافق ادامه همکاریش با آبی‌ها نیستند. رییس هیأت مدیره باشگاه استقلال از مشخص شدن تکلیف این تیم تا روز یکشنبه هفته پیش رو خبر داده اما بعید به نظر می‌رسد تا آن تاریخ اوضاع و احوال آبی پوشان روبه‌راه شود. فعلا که قهرمان فصل نقل و انتقالات لیگ یازدهم در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

صبای قم: مسئولان باشگاه صبای قم از هفته‌های پایانی لیگ یازدهم می‌دانستند در لیگ دوازدهم عبدالله ویسی را در اختیار نخواهند داشت. آنها برای جایگزینی این سرمربی جوان و موفق مجید جلالی را مدنظر داشتند که پس از انصراف او از حضور در تیم صبای قم بالاخره هدایت این تیم به یحیی گل محمدی سپرده شد. گل محمدی که در هفتمین دوره مسابقات لیگ برتر با صباباتری تهران عنوان سوم جدول را به خود اختصاص داد، در فصل پیش رو کار دشواری را پیش رو دارد.

نفت تهران: در شرایطی که مسئولان باشگاه نفت تهران خوش بین به تمدید قرارداد با حسین فرکی بودند او و دستیارانش به فولادخوزستان رفتند و دست نفتی‌ها را در پوست گردو گذاشتند. از منصور ابراهیم‌زاده به عنوان گزینه اصلی هدایت این تیم یاد می‌شود، البته او عقد قراردادش را منوط به حل مشکلی شخصی عنوان کرده است که اگر تا روز یکشنبه هفته پیش رو برطرف شود، نفتی خواهد شد.

ذوب آهن اصفهان: منصور ابراهیم‌زاده در پایان لیگ یازدهم از تیم فوتبال ذوب آهن جدا شد. مسئولان باشگاه ذوب آهن که ظاهرا در فصل پیش رو نیز درگیر مشکلات مالی خواهند بود خیلی سریع رسول کربکندی را جایگزین ابراهیم‌زاده کردند تا شاید این مربی اصفهانی سروسامانی به اوضاع تیم‌شان بدهد. کربکندی در اولین گام مهدی رجب‌زاده را به ذوب آهن بازگرداند، آنهم در شرایطی که ستاره‌های تیم سپیدپوش اصفهانی یک به یک قصد جدایی دارند.

داماش گیلان: مشکلات مالی باشگاه داماش و بلاتکلیفی این باشگاه باعث شد تا مهدی تارتار به رغم رساندن این تیم به رتبه هفتم جدول رده بندی لیگ برتر عطای ماندن در گیلان را به لقایش ببخشد و داماش را ترک کند. مسئولان باشگاه داماش در اولین اقدام پس از جدایی مهدی تارتار هدایت تیم‌شان را به امید هرندی از پیشکسوتان فوتبال گیلان سپردند. حضور هرندی تنها نیمی از مشکلات تیم داماش را حل می‌کند، چرا که هنوز وضعیت مالکیت این تیم مشخص نیست و مشکلات مالی آن همچنان پابرجا.

سایپای البرز: پرویز حیدری، مدیرعامل باشگاه سایپای البرز در آخرین اظهارنظر خود اعلام کرد که این تیم در دوازدهمین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور با هدایت مجتبی تقوی به میدان خواهد آمد. اگر در تصمیم حیدری تغییری به وجود نیاید، سایپای مدل 92 - 91 نیز تقوی را بالای سر خود خواهد دید. البته در این خصوص هنوز چیزی قطعی نشده و تنها در حد حرف است!

مس کرمان: نارنجی پوشان کرمانی پس از تمدید قرارداد ابراهیم قاسمپور حضوری پر سر و صدا در بازار نقل و انتقالات داشته‌اند. آنها از جواد نکونام و سید مهدی رحمتی تا "فردریک کانوته"، مهاجم مالیایی تیم سویای اسپانیا، همه را می‌خواهند اما هنوز بازیکن شاخصی را رسما به خدمت نگرفته‌اند.

صنعت نفت آبادان: بقا در لیگ برتر و ایستادن در میانه جدول مدیران باشگاه صنعت نفت آبادان را مجاب کرد که قرارداد "آلبرتو کاستا" را تمدید کنند. مسئولان این باشگاه آبادانی نیز به مانند کرمانی‌ها سنگ بزرگ را برداشته‌اند و دم از استخدام بازیکنانی بزرگ چون "استفان آپیاه" غنایی می‌زنند. فعلا که در دفتر نقل و انتقالات خوزستان نامی از بازیکنان جدید تیم نفت به ثبت نرسیده است.

راه آهن شهرری: راه آهن که با عزتمندی علی دایی یازدهم شد و در لیگ برتر ماند، این روزها در بلاتکلیفی کامل بسر می‌برد و اثری از آثار این تیم نیست! ظاهرا جدایی علی دایی از این تیم قطعی است و او نیز به مانند دستیارش یحیی گل محمدی سر از تیمی دیگر درمی‌آورد. علی دایی فعلا از گزینه‌های هدایت تراکتورسازی تبریز به شمار می‌آید. در این شرایط مشخص نیست در فصل پیش رو چه کسی روی نیمکت راه آهن می‌نشیند. شاید بازهم مهدی تارتار برای چندمین بار به این تیم بازگشت.

پرسپولیس تهران: ناکامی پرسپولیس در فصل 91 - 90 فوتبال ایران با وداع از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا کامل شد. پرسپولیسی که رویانیان می‌خواهد برای فصل یازدهم لیگ برتر آن را کهکشانی و بزرگ تدارک ببیند فعلا شرایطی نامشخص دارد. مسئولان باشگاه پرسپولیس از دنیزلی به عنوان سرمربی تیم فصل آینده این باشگاه یاد می‌کنند، تیمی که قرارداد 80 درصد از بازیکنانش تمام شده و حتی مشخص نیست همین دنیزلی را هم داشته باشد یا نه. این روزهای سخت تنها با وعده و وعیدهای رویانیان برای هواداران پرسپولیس قابل تحمل شده و آینده این تیم نامشخص است.

فجرسپاسی شیراز: تنها تیم لیگ برتری استان فارس این روزها از بلاتکلیفی رنج می‌برد. قرار است امتیاز این تیم واگذار شود اما به کی و کجا معلوم نیست. مسئولان این باشگاه که به بازیکن سازی در فوتبال ایران شهره است، فعلا در تلاش برای بقای تیم در شیراز هستند یا اینکه مسئولان ذیربط را از فروش امتیاز تیم منصرف کنند. این شرایط قطعا به ضرر زردپوشان شیرازی در لیگ دوازدهم تمام خواهد شد، تیمی که بازیکنانش هواخواهان زیادی در لیگ برتر دارند.

فولادخوزستان: وداع مجید جلالی با فولادخوزستان تقریبا قابل پیش بینی بود. جلالی به قول خودش "حیا کرد و فولاد را رها کرد" تا حسین فرکی در فصل دوازدهم لیگ برتر روی نیمکت این تیم بنشیند. فولادخوزستان که منبعی غنی از بازیکنان جوان و آینده دار خوزستانی است با جذب عباس پورخسروانی از تیم شاهین بوشهر زودتر از دیگر تیم‌های لیگ برتری در بازار نقل و انتقالات حاضر شد تا مشخص شود برای فصل پیش رو برنامه‌های زیادی دارد.

ملوان بندرانزلی: ملوان با هر سختی که بود در لیگ برتر ماندنی شد. این تیم در لیگ برتر ماند با گروهی از بازیکنان و مربیانی که براساس ادعای فرهاد پورغلامی 95 درصد از مبالغ قرارداد فصل قبل خود را طلبکار هستند. تیمی که منطقه آزاد انزلی رغبتی برای اداره آن ندارد، آینده‌ای نامشخص را پیش روی خود می‌بیند.

پیکان تهران: همانطور که پیش بینی می‌شد، فرهاد کاظمی بازهم فرصت و اجازه حضور در لیگ برتر را پیدا نکرد تا مسئولان باشگاه پیکان تهران پس از راهیابی این تیم به لیگ برتر هدایت تیم‌شان را به عبدالله ویسی بسپارند. ویسی که با هدف ساختن تیمی در حد و اندازه صبای لیگ یازدهم به پیکان آمده است، فعلا در حال سبک و سنگین کردن شرایط بازیکنان است و چراغ خاموش پیش می‌رود.

آلومینیوم هرمزگان: تمدید قرارداد اکبر میثاقیان کمترین پاداش مسئولان باشگاه آلومینیوم هرمزگان برای این مربی بود. او در بندرعباس مانده تا تیمی بسازد که در لیگ دوازدهم پدیده شود. قطعا میثاقیان این را می‌داند که با تیم فعلی آلومینیوم رسیدن به این هدف دور از دسترس است، مگر اینکه مسئولان باشگاه بندرعباسی دست در جیب کرده و تیمی در حد و اندازه‌های لیگ برتر بسازند.

گهر زاگرس دورود: آخرین تیمی که حضورش در لیگ برتر قطعی شد گهرزاگرس دورود بود. این تیم که پیش از راهیابی به لیگ برتر بحث واگذاری امتیازش مطرح بود، روزهای حساس پیش فصل را با این بحث‌ها می‌گذراند. مسئولان ورزش و فوتبال استان لرستان و تیم گهر زاگرس اگر می‌خواهند تیم‌شان به سرنوشت مس سرچشمه دچار نشود، باید هرچه زودتر تکلیف این تیم را مشخص کند. فعلا که اخبار خوبی از گهر زاگرس به گوش نمی‌رسد و سرمربی موفق این تیم - داود مهابادی - از گهر زاگرس جدا شده و به مس سرچشمه پیوسته است. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها