کد خبر: ۴۷۵۹۵۲

مطالعه آزاد

آیا تا به حال شده است که برنامه‌ای را تنظیم و نتوانید آن را بدرستی اجرا کنید. شاید بعضی از اوقات فقط به دلیل این که نتوانسته‌اند یک زنگ (واحد) مطالعه را انجام دهید دلسرد شده‌‌اید.

برنامه تنظیم شده توسط شما اگر انعطاف کافی نداشته باشد این مشکلات را به وجود خواهد آورد.

در هر برنامه‌ای 10 درصد کل برنامه باید «آزاد» باشد تا اگر حوادث غیرمترقبه‌ای باعث شد نتوانید پیش‌بینی را اجرا کنید در واحد مطالعه آزاد جبران شود بنابراین در طول هفته 4 واحد مطالعاتی را در نظر بگیرید و نام یکی از درس‌های ضعیف خود را زیر خط کسری بنویسید. اگر در طول هفته (قبل از مطالعه آزاد) تمامی پیش‌بینی‌ها را اجرا کردید در زنگ مطالعه آزاد درس ضعیف خود را بخوانید.

اما اگر یک روز نتوانستید (به هر دلیل) یکی از واحدهای پیش‌بینی شده را اجرا کنید بعد از تغییر اولویت باید یکی از واحدها را به مطالعه آزاد منتقل کنید.

میزان خواب و استراحت

سوال بسیاری از دانش‌آموزان این است که چند ساعت در روز بخوابیم. طبق تحقیقات خواب موردنیاز افراد 15 تا25 ساله حدود 6 تا 8 ساعت است. یعنی اگر داوطلبی کمتر از 6 ساعت در شبانه‌روز بخوابد لطمه‌‌های جبران‌ناپذیری در درازمدت خواهد دید. البته ممکن است این لطمه‌ها در کوتاه مدت (مثلا چند هفته یا چند ماه) احساس نشود، اما به طور کلی کم‌خوابی علاوه بر کاهش میزان تمرکز ذهن و افزایش بی‌دقتی ، باعث کاهش سرعت مطالعه و ضعف در حافظه می‌گردد. یادتان باشد ارزش یک خواب خوب کمتر از یک مطالعه مفید است. توصیه می‌شود از 7 ساعت خواب حداقل 5 ساعت آن به صورت متوالی ‌باشد، این کار انرژی بیشتری ایجاد خواهد کرد.

اکنون زمان آن فرارسیده است که پس از فراگیری نحوه برنامه‌ریزی، بدانید کدام قسمت از دروس را مطالعه کنید.

مطالب مهم را در مطالعه فراموش نکنید

برای کسانی که اهمیت سال سوم را درک کرده‌اند همواره این سوال مطرح است که در این سال چه چیزهایی را باید خواند؟ آیا باید صرفا برای امتحان نهایی درس خواند یا برای کنکور هم باید آماده شد؟ آیا برگردیم و سال‌های اول و دوم را هم دوره کنیم؟ یا همه این کارها را باید با هم انجام داد.

البته خیلی توصیه نمی‌کنم​ به مرور سال اول و دوم بپردازید. حجم کار سال سوم به اندازه کافی زیاد است و یادگیری دقیق و عمیق مطالب، وقت زیادی از شما خواهد گرفت، پس توان خود را برای یادگیری دروس تدریس شده در سال سوم متمرکز کنید. (از تابستان سال بعد برای مرور سال‌های اول و دوم می‌توان استفاده کرد مخصوصا در فاصله بین پایان امتحانات نهایی تا امتحان دانشگاه آزاد)

بررسی سوال‌های مطرح شده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد طراحان سوال نگاهی ویژه به قسمت‌هایی دارند که دبیران و دانش‌آموزان توجه کمتری به آن می‌‌کنند. بنابراین در ابتدا باید یادگیری دقیق مطالب تدریس شده و تسلط کامل به متن کتاب و مثال‌ها و تمرین‌ها ی آن مدنظر باشد و بعد برای یادگیری عمیق باید به مطالعه جزوات تکمیلی، کتب کمک آموزشی و حل تمرین‌ها و نمونه سوالات امتحان نهایی پرداخت. هر گاه احساس کردید در یادگیری یک مبحث به تسلط رسیده‌اید و از پس پاسخگویی به سوالات امتحان نهایی در آن مبحث به‌راحتی برمی‌آیید سراغ کار تستی و آمادگی برای کنکور بروید. اما اگر به این تسلط نرسیده‌اید برای تست زدن عجله نکنید زیرا تا مطالب را درست فرانگیرید حل تست‌ها مشکل شما را حل نخواهد کرد.

خب منتظر تعریف کار دیگری نباشید زیرا انجام همین کار اگر بخواهد با کیفیت مناسب صورت پذیرد وقتی برای سر خاراندن نیز باقی نخواهد گذاشت.

توجه کنید اگر در طول سال سوم دبیرستان موفق شوید، تمام​ یا قسمت‌هایی از تست‌های کنکور مربوط به این سال را حل کنید، قطعا در پیش‌دانشگاهی بار سبک‌تری نسبت به دیگران خواهید داشت و مطمئن باشید دیگران حسرت وضعیت شما را خواهند خورد.

اما در آخر ذکر این نکته بی‌فایده نیست ؛ با توجه به این که با مطالعه درس عربی 3 کار شما با این درس تمام خواهد شد و با توجه به پیوستگی مطالب سال‌های اول و دوم و سوم در این درس بهتر است در کنار مطالعه درس
عربی 3 به دوره درس عربی 1 و 2 نیز بپردازید. به این ترتیب کار شما با درس عربی برای کنکور تمام خواهد شد و این امر سبب افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود.

دروس را برای امتحانات پایانی این گونه بخوانید

اگر نکات معرفی شدن در بخش‌های ابتدایی این کتاب را خوب مطالعه کنید برای مطالعه هر درس توصیه‌های لازم ارائه شده است اما توجه به نکات زیر نیز حائز اهمیت است:

بهترین روش مطالعه، مطالعه به شیوه مستمر و در تمام طول زمان سال تحصیلی است. اگر با کمک جداول برنامه‌ریزی و مسیرهای آموزشی ذکر شده در هر درس پیش بروید قطعا حجم بالایی از مطالب را به شیوه مستمر مطالعه خواهید کرد.

پرداختن به مطالعات مقطعی مخصوصا در نزدیکی زمان امتحانات فایده چندانی برای شما در این سال نخواهد داشت زیرا شما برای موفقیت در امتحانات نهایی و کنکور احتیاج به یادگیری دقیق و عمیق دارید و این امری نیست که یکشبه یا در یک هفته کار فشرده به دست آید بلکه احتیاج به مداومت و کار پیوسته دارد. مطلب دیگری که در قالب این کار مستمر باید به آن پرداخت، انجام مرورهای بموقع دروس​ طی سال تحصیلی است که در مسیرهای آموزشی در هر درس ذکر گردیده است.

دقت کنید اگر 200 مساله را در 10 روز حل کنید، بازده یادگیری شما بسیار بالاتر از زمانی است که آن را در 2 روز حل کنید زیرا اگر نکته‌ای را در مساله شماره 5 یاد گرفته و 6 روز بعد در حل مساله دیگری به یاد آورید​ قطعا آن را بهتر از زمانی که بخواهید 2 ساعت بعد به یاد آورید، فرا خواهید گرفت.

ایام امتحانات را این گونه سپری کنید​

برای امتحانات ماهانه که احتمالا این روزها درگیر آن هستید، به شیوه‌ای درس بخوانید که در امتحانات نهایی نیز قصد دارید از آن شیوه استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید شیوه آمادگی خود را برای امتحانات ارزیابی نموده و نقاط ضعف شیوه خود را برای امتحانات نهایی برطرف سازید. اگر مطالب نیمسال اول را برای دی ماه بخوبی فرا گرفته باشید، با توجه به این که امتحانات نهایی از کل کتاب و با توزیعی یکنواخت خواهد بود، دوره این مطالعه در نیمسال دوم وقت کمتری از شما خواهد گرفت و وقت بیشتری را برای کارهای تکمیلی خواهید داشت.

اما در مورد امتحانات نهایی بار دیگر مطالبی را که  در مورد اهمیت معدل این امتحانات ذکر شده به یاد آورید.

توجه به این مطلب سبب افزایش انگیزه شما برای فعالیت با تمام توان در طول این امتحانات خواهد بود. برای هر امتحان ابتدا به مطالعه دقیق کتاب درسی و بررسی مثال‌ها و تمرین‌ها​ی آن بپردازید سپس نمونه سوالات سال‌های گذشته را حل کنید حتی اگر جنبه تکراری پیدا کند. با این کار سرعت شما در پاسخگویی به سوالات افزایش خواهد یافت. هر چه نمونه سوالات بیشتری حل کنید احتمال کسب نمره بالاتری خواهید داشت. دقت کنید شما برای کسب معدل 20 باید وارد این معرکه شوید. به همین دلیل از دست ندادن 25/0 هم برای شما اهمیت دارد. پس از بررسی نمونه سوالات امتحان نهایی خسته نشوید. لذا دانش‌آموزان قوی‌تر می‌توانند از فواصل بین امتحانات (با توجه به وجود وقت کافی بین دو امتحان) جهت تکمیل کار تستی خود استفاده نمایند و تا پایان خرداد بحث حل تست‌های کنکور سال سوم را نیز به اتمام برسانند. (البته به شرطی که در حل نمونه سوالات امتحانات نهایی به تسلط کامل رسیده باشند.)

هیچ زمانی برای شروع دیر نیست، کافی است بخواهید و بدانید که چگونه باید حرکت کرد سپس آستین‌ها را بالا بزنید .وقت کار است.

رحمان مصیبی / مشاور آموزشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها