تحلیل سیاسی هفته

هفت روز با دنیای سیاست

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله روز پنجشنبه خود به تحلیل سیاسی هفته می‌پردازد.در این هفته به موضوعاتی همچون حلول ماه مبارک رجب،شهادت امام هادی(ع)،مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5،انتخابات ریاست جمهوری مصر و ... پرداخته است.
کد خبر: ۴۷۵۸۵۴

هفته جاری را در حالی پشت سر می‌گذاریم که علاوه بر تحولات جاری، به مناسبت ویژه‌ای نیز ختم شده و آن حلول ماه رحمت و غفران الهی یعنی ماه رجب و سالروز میلاد خجسته ستاره درخشان آسمان امامت و ولایت، حضرت امام باقرعلیه‌السلام است. بنابراین مومنان با شعف خاصی وارد این ماه می‌شوند و خود را در این ماه غرق در رحمت الهی می‌بینند و برای تهذیب نفس و ایجاد آمادگی‌های روحی جهت درک فیوضات ملکوتی آماده می‌شوند.

حق اینست که درماه رجب، زندگی جلوه دیگر بیابد و انسان‌ها خود را در معرض تولدی دوباره ببینند، چرا که وقتی ماه رجب از راه می‌رسید، پیامبر خدا متبسم گشته و شادی بزرگی در جانشان طلوع می‌کرد و به اصحاب می‌فرمودند: "ماه رجب، ماه استغفار امت من است. در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خداوند، آمرزنده و مهربان است."

در این ماه، عبادات و زیارات بسیاری وارد شده که هدف همه آنها، تشویق مردم به ترک محرمات و پالایش فردی و اجتماعی از پیرایه‌ها و ناهنجاریهایی است که در گذر ایام، بر روح و جان آدمی سایه افکنده و انسان را از پیشرفت و تعالی باز می‌دارد. لذا شایسته است که از مولودین خجسته این ماه یعنی حضرت باقر علیه السلام و مولی الموحدین حضرت علی ابن ابیطالب علیه السلام بهره جسته و به تاسی از مکتب اهل بیت عصمت و طهارت، جان را از زلال این معارف سیراب کنیم. و چه شایسته است امشب در نخستین شب جمعه ماه رجب که "لیلهةالرغائب" نامیده شده، با تزکیه دل و جان و آراستگی درون، خود را در معرض رحمت و غفران بیکران الهی قرار دهیم.

یکی از مناسبت‌های این هفته، سالروز شهادت دهمین خورشید پرفروغ آسمان ولایت و اسوه هدایت، حضرت امام هادی علیه‌السلام است که این امام همام این روزها در معرض جسارت افراد گستاخ و کینه‌توزی معاندینی قرار گرفته‌اند که حلقوم‌های شیطانی خود را در اختیار دشمنان اسلام قرار داده و به مقدسات شیعه توهین می‌کنند.

امام هادی(ع) در سخت‌ترین شرایط و اوج خفقان دوران عباسی همچون سرو ستبر هدایت به مقابله با انحرافات و برداشت‌های نادرست از اسلام پرداخته و در فضایی آکنده از شبهات، پرچم پاسداری از اندیشه‌های ناب دینی را بر دوش کشیدند. در آن زمان معارف دینی عرصه تاخت و تاز و برداشت‌های ناصحیح غرض ورزانی بودکه زلال دین را به اسم عرفان، با لاابالی گری و افکار صوفیانه آلوده کرده بودند. امام هادی علیه السلام با این افکار و مروجان آن به صراحت برخورد نموده و آن را مغایر تعالیم ناب دینی خوانده و به شیعیان فرمودند که تفکرات ناصواب عوامفریبانه صوفی مسلکانه را از خود دور کرده و دین را از سرچشمه زلال آن یعنی امامان معصوم فرا گیرند.

در این هفته همچنین خاطرات بسیاری در دفتر انقلاب، ثبت و ضبط شده است. در هفته جاری و در سوم خرداد، پرشورترین حماسه دوران دفاع مقدس یعنی سالروز فتح خرمشهر و یاد شهدای شورآفرین عملیات بیت المقدس قرار داشت. این روز که در تقویم انقلاب، "روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی" لقب گرفته در تاریخ دفاع مقدس از جلوه خاصی برخوردار است زیرا رزمندگان اسلام با رشادت و جانفشانی‌های خود، توطئه شوم استکبار برای جداکردن بخش‌هایی ازخاک عزیز ایران را نقش بر آب نموده و نقطه عطفی در روند جنگ تحمیلی ایجاد کردند.

فتح خرمشهر در واقع حماسه بزرگی است که تحقق آن با هیچ یک از معیارهای نظامی و راهکارهای موجود در اتاق‌های جنگ قابل ارزیابی نبود، لذا بر همین اساس حماسه شگرف آزادی خرمشهر، انتهای جانفشانی و منتهای روحیه توکل و نماد نصرت الهی لقب گرفت. به همین مناسبت رهبر معظم انقلاب در سالروز این روز پرحماسه با حضور در دانشگاه امام حسین(ع) سپاه پاسداران از حماسه سازان فتح خرمشهر تجلیل کرده و تصریح نمودند "عزت و اقتدار امروز ملت ایران نتیجه پایداری و ایستادگی جوانان سرافراز در آن روز است."
در هفته جاری بودجه جنجالی و بی‌سابقه سال 91 در آخرین روزهای اردیبهشت ماه از تصویب مجلس گذشت و برای اجرا به دستگاهها ابلاغ شد. مجلس هشتم با این مصوبه، روزهای پایانی خود را طی کرد و در این هفته به فعالیتهای قانونگذاری خود پایان داد و مجلس نهم در حالی از هفته آینده کار خود را آغاز خواهد کرد که با انبوهی از مسائل روبروست و باید چاره‌ای برای ایجاد انضباط مالی و اداری کشور و یافتن راه حلی برای خروج از مشکلات اقتصادی بیندیشد.

در این هفته موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گفتگوهای بغداد در صدر اخبار قرار داشت. سفر غیرمنتظره آمانو به تهران و مذاکره با دبیر شورای عالی امنیت ملی پیرامون بررسی راههای رسیدن به چارچوبی جهت حل و فصل باقیمانده مسائل باآژانس بازتاب گسترد‌ه‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت و اظهارات وی در بازگشت از تهران مبنی بر اعلام قریب الوقوع بودن امضای توافقنامه جهت حل و فصل نهایی پرونده هسته‌ای ایران انعکاس ویژه‌ای یافت. بر همین اساس و در پی این تحول اساسی، نتایج مذاکرات با گروه 1+5 در بغداد می‌تواند از اهمیت مضاعفی برخوردار شود هرچند به نظر می‌رسد که آمریکائیها علیرغم توافقات اولیه در مذاکرات اسلامبول، بهانه جوئیهای جدیدی در مسیر منحرف کردن جریان توافقات مطرح می‌کنند که طبعا می‌تواند عاملی در راه عدم توافق محسوب شود.

دور اول این مذاکرات دیروز در حالی در بغداد آغاز شدکه ایران با شفافیت و حسن نیت کامل در آن حضور یافته و متقابلا انتظار دارد طرف مقابل نیز بتواند با اعتمادسازی، جهت گفتگوها را به سمت و سویی سازنده هدایت کند.

در مسائل خارجی، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری درمصر، تشدید تشنج در صحنه سیاسی عراق، تحولات بحرین و ادامه بحران در سوریه و کشیده شدن دامنه آن به لبنان، مهمترین رویدادهای هفته را تشکیل می‌دادند.

در مصر، مردم این کشور روز گذشته پای صندوق‌های رای رفتند تا رئیس‌جمهور جدید این کشور را انتخاب کنند. این انتخابات، نخستین انتخابات پس از سقوط "مبارک" و به تعبیری اولین انتخابات آزاد در تاریخ این کشور محسوب می‌شود.

در این انتخابات که امروز هم ادامه خواهد یافت، 50 میلیون مصری واجد شرایط رای از میان 13نامزد، کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. موارد زیادی، این انتخابات را حساس ساخته است. 13 نامزد از طیف سیاسی متفاوتی برخوردار هستند ولی درواقع رقابت اصلی بین نامزدهای اسلام گرا و غرب گرا می‌باشد که پیروزی هر کدام از این نامزدها، می‌تواند تاثیر تعیین کننده‌ای در ساختار سیاسی آینده مصر داشته باشد. به همین دلیل هم هست که علاوه بر مردم مصر، در خارج نیز انتخابات مصر با دقت بسیار دنبال می‌شود.

در دور نخست این انتخابات که در حوزه‌های خارج از کشور برگزار گردید، نامزدهای اسلام‌گرا اکثریت را کسب کردند و عمروموسی، که از وی به عنوان رقیب اصلی اسلام‌گراها اسم برده می‌شود سوم شد. ناظران اعتقاد دارند این نتیجه به احتمال زیاد در داخل مصر نیز تکرار خواهد شد. در این میان گزارش‌های رسیده حاکی است برخی دولتهای خارجی از مدتی قبل تحرکات گسترده‌ای را برای به پیروزی رساندن نامزدهای غربگرا در مصر آغازکرده‌اند.

اوضاع سیاسی عراق و تشدید فشارها به دولت نوری مالکی، دیگر موضوع خبری مهم این هفته بود. نوری مالکی و دولت وی از مدتها قبل تحت فشار گروه‌های سیاسی رقیب و حامیان خارجی آنها قرار دارند. این هفته نیز، "اسامه النجیفی" رئیس اهل تسنن مجلس عراق خواستار کنار رفتن نوری مالکی شد و برای تعیین جایگزین وی نیز ضرب الاجل تعیین کرد.

اگرچه وجود اختلاف نظر در میان گروههای سیاسی عراق موضوعی طبیعی به نظر می‌رسد ولی واقعیت این است که پشت سرفشارها به دولت نوری مالکی، آمریکا و برخی دولتهای منطقه‌ای متحد واشنگتن قرار دارند. فشار به دولت مالکی طرحی است که از مدتها قبل در عراق پیگیری می‌شود و هدف از آن نیز، ساقط کردن دولت فعلی و خارج ساختن ابتکار عمل از دست جناح شیعه حاکم است. آمریکا به دلیل اینکه جریان حاکم را سدراه سیاستهای استعماری و بخشی از عامل ناکامی‌ها و شکست خود در عراق می‌داند، درصدد بوده است به هرنحو ممکن شرایط را به نفع خود تغییر دهد. از اینرو آمریکا جایگزین ساختن دولت کنونی عراق با هر جریان سیاسی دیگر را برای دستیابی به اهداف خود، قابل توجیه می‌داند.

 گروههای سیاسی زیاده‌طلب عراق نیز که به دنبال منابع از دست رفته خود هستند با آمریکا همسویی می‌کنند. در این میان برخی گروههای سیاسی عراق نیز که خود را مستقل معرفی می‌کنند بدون در نظر داشتن خطرات تبعات توطئه‌ جاری، آگاهانه و یا ناآگاهانه در این مسیر وارد شده‌اند.

این هفته اوضاع بحرین کماکان بحرانی بود و این کشور صحنه ادامه قیام مردمی از یکسو و سرکوب مردم توسط ایادی رژیم، از سوی دیگر بود. ملت بحرین که یکسال و نیم قبل برای دستیابی به حقوق قانونی و انسانی خود و اعتراض به ظلم وجور حکومت آل خلیفه به پا خاستند همچنان در صحنه هستند و علیرغم انواع توطئه‌ها، سرکوب و شکنجه، در برابر مطالبات خود پایداری می‌کنند.

استقامت ملت بحرین و اعتراضات مسالمت آمیز آنها به نظام مستبد حاکم، که برگ زرینی در تاریخ این کشور محسوب می‌شود، احترام وجدانهای بین‌المللی را برانگیخته است. متاسفانه مجامع جهانی در قبال ظلم و جنایت آشکار رژیم آل خلیفه، سکونت ننگینی پیشه کرده‌اند. با اینحال، حجم قساوت و بی‌عدالتی رژیم منامه باعث گشته است برخی از مراکز بین‌المللی حقوق بشری به دلیل فشار افکار عمومی جهانی، لب به اعتراض بازکنند. در این راستا شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته جاری سیاستهای سرکوبگرانه و ضد بشری رژیم بحرین را محکوم کرد. اوجگیری قیام مردم و بی‌آبرویی روزافزون آل خلیفه، رژیم بحرین را روز به روز در تنگنا و انزوای بیشتر فرو می‌برد.

این هفته، بحران در سوریه ادامه یافت و دامنه این بحران به لبنان نیز رسید. در حالیکه سوریه طی هفته جاری شاهد چند انفجار تروریستی و کشته شدن تعدادی از شهروندان سوری بود، در شمال لبنان و در شهر "طرابلس" درگیری‌های شدیدی میان طرفداران حکومت بشاراسد و مخالفان آن به وقوع پیوست. در تازه‌ترین تحول، شبه نظامیان مخالف دولت سوریه، 13 زائر شیعه لبنانی را هنگام بازگشت در نزدیک مرزهای لبنان ربودند که هنوز از سرنوشت آنها خبری نیست. مهاجمین که گفته می‌شود 40 نفر بوده‌اند با حمله به کاروان زائران شیعه لبنانی، پس از جدا ساختن زنان و کودکان، 13 نفر از مردان را با خود بردند.

این حوادث، اوضاع شمال لبنان را به شدت متشنج ساخته است. در پی این تحولات، روز سه شنبه، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان از مردم لبنان و طرفداران خود خواست در برابر اتفاقات جاری و ربوده شدن 13زائر شیعه، خویشتنداری کرده واز اقدام خودسرانه بپرهیزند. به نظر می‌رسد دستهایی در کار است تا پس از شکست طرح برکناری نظام فعلی سوریه، اوضاع را در این منطقه به هم بریزند. به زعم این عوامل، تشدید بحران در سوریه و لبنان، می‌تواند آنها را به اهداف خود ازجمله ساقط کردن حکومت دمشق، برساند.

رسالت:مولفه های مذاکره در دارالضیافه

«مولفه های مذاکره در دارالضیافه»عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم حنیف غفاری است که در آن می‌خوانید؛سرانجام مذاکرات تهران و اعضای 1+5 در دارالضیافه نخست‌وزیر عراق آغاز و  امروز نیز ادامه خواهد داشت.زمان و مکان برگزاری مذاکرات،محتویات مذاکرات و نحوه رفتار طرفین پس از مذاکرات هر یک از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.در این خصوص لازم است چهار نکته مهم را مدنظر قرار دهیم :

1-اعضای 1+5 پس از شکست در دو نبرد اقتصادی و استراتژیک وارد بغداد شدند.شکست اقتصادی واشنگتن و تروییکای اروپایی به اجلاس اخیر گروه هشت در کمپ دیوید مربوط می شود.جایی که ایالات متحده و سه کشور اروپایی انگلیس،آلمان و فرانسه نتوانستند برآورد عینی و موثری در خصوص بحران مالی منطقه یورو و آمریکا داشته باشند و در نهایت با تاکید همزمان بر "ادامه طرح ریاضت مالی"و"لزوم رشد اقتصادی"به کار خود پایان دادند.در نشست ناتو نیز که تقریبا به صورت همزمان در ایالت شیکاگو برگزار شد جدال طرفهای درگیر غربی در افغانستان بر سر نحوه ترسیم استراتژی خروج از شبه قاره هند محرز بود.

اعلام رسمی خروج نیروهای فرانسوی از افغانستان در سال 2012 محاسبات استراتژیک راسموسن دبیر کل ناتو و دیگر اعضای این مجموعه را خدشه دار کرد .با پایان دو نشست گروه هشت و ناتو،سران کاخ سفید و تروییکای اروپایی در یک بازه زمانی چند ساعته خود را برای حضور در نشست بغداد آماده کردند.این در حالی بود که تهران با تمرکزی کامل و به دور از هیاهوهای اقتصادی و استراتژیکی که غرب طی روزهای اخیر با آن در گیر بود در مذاکرات بغداد حضور پیدا کرده است .

2-مذاکرات هسته ای ایران و غرب در تاریخ سوم خرداد ماه،یعنی سالروز آزاد سازی خرمشهر پیام گویایی برای طرفهای مذاکره دارد.دقیقا سی سال قبل،صدام حسین و سران حزب بعث عراق  از کاخ ریاست جمهوری بغداد شاهد تصاویر مربوط به سجده رزمندگان اسلام بر خاک پاک خونین شهر بودند.چهره مبهوت رونالد ریگان ،فرانسوا میتران و مارگارت تاچر و مقامات شوروی سابق که شاهد تسلیم موشکهای اهدایی خود به صدام در برابر اراده و ایمان  شهید محمد جهان آرا و دیگر شهدا و شیرمردان حماسه آزادسازی خرمشهر در جبهه های جنگ بودند هنوز در صفحات تاریخ معاصر باقی مانده و البته تا ابد باقی خواهد ماند.اما این بار بغداد دیگر نمادی از صدام و حزب جنایتکار بعث نیست .این بار نوری المالکی نخست وزیر و جلال طالبانی رئیس جمهور عراق با آغوشی باز از هیئت ایرانی حاضر در بغداد استقبال کردند.بغداد دیگر از لوث وجود افرادی مانند صدام و طارق عزیز و عزت الدوری پاک شده و امروز افراد حاضر در راس معادلات سیاسی بغداد تجلی اراده و خواست ملت عراق در انتخابات هستند.

غرب همواره در مذاکرات با طرفهای مقابل خود سعی دارد خود تعیین کننده مختصات زمانی و مکانی مذاکرات باشد اما این بار مختصات مذکور به نفع سیاستها و میل و اراده قلبی آمریکا و تروییکای اروپایی نبود.بدون شک باراک اوباما،دیوید کامرون ،آنگلا مرکل و حتی فرانسوا اولاند تازه وارد هیچ یک از برگزاری مذاکرات در سالروز آزادی خرمشهر و آن هم در کشور عراق (کشور مورد حمایت آنها در جریان جنگ تحمیلی )راضی نبودند.

3-تکیه بر" بازدارندگی" و "خلع سلاح هسته ای" همچنان به عنوان یکی از اصلی ترین مطالبات تهران از غرب و قدرتهای بزرگ باقی خواهد ماند.اگرچه باراک اوباما پس از حضور در کاخ سفید  تلاش کرده است مسئله "محدود سازی  نگهداری سلاحهای ممنوعه"را جایگزین امحای این سلاحهای مخرب و کشنده کند،اما اصول ثابت و لایتغیر نظام
بین الملل اساسا نگهداری سلاحهای ممنوعه هسته ای ،میکروبی و شیمیایی توسط قدرتهای بزرگ را بر نمی تابد.جمهوری اسلامی ایران بارها بر لزوم پیاده سازی گفتمان خلع سلاح هسته ای آمریکا و کشورهای دارنده سلاحهای ممنوعه در جهان تاکید کرده است .

بمباران هسته ای هیروشیما و ناکازاکی،بمباران شیمیایی شهر فلوجه عراق (سال 2003)و بمباران میکروبی افغانستان (سال 2001)جملگی از مصادیق بارز استفاده آمریکا از سلاحهای مرگبار محسوب می شود .تکیه تهران بر پاسخدهی حاملان واستفاده کنندگان سلاحهای ممنوعه هسته ای و شماتت آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص سکوت در برابر کشورها و اعضای خاطی یکی از نقاط قوت کشورمان در مصاف سیاسی و دیپلماتیک با غرب محسوب می شود.

4-غرب طی سالهای اخیر تعریف نادرستی از مقوله "اعتماد سازی"ارائه داده و بر مبنای همان تعریف تحریف شده قصد داشته خود را "متقاضیان دریافت اعتماد ایران"نشان دهد.

جمهوری اسلامی ایران اصل تقاضای غرب را در این خصوص زیر سئوال برده و جای متقاضی و صاحب تقاضا را نیز تغییر داده است .اعضای 1+5 تا کنون راهبردهایی بی پایان ،غیر حقوقی و غیر منطقی را در خصوص ادامه برنامه های هسته ای ایران در پیش گرفته اند .تصویب سه قطعنامه غیر مستند در خصوص برنامه های هسته ای کشورمان از یک سو و اعمال تحریمهای بانکی و نفتی علیه تهران جملگی نماد راهبردهای غیر اصولی غرب است.آمریکا،آلمان،فرانسه و انگلیس باید در جریان نشست بغداد چهره ای واضح و منطقی از خود ترسیم کنند و حرکت در لابه لای پارادوکسها و ابهامات همیشگی و تکیه بر مطالبات نادرست گذشته جملگی فرصت ادامه مذاکرات را به ضرر آنها از بین خواهد برد.از این حیث غرب ناچار به تغییر رفتار خود در مذاکرات بغداد خواهد بود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها