انسان همیشه در فعالیت‌های روزمره تجربه جدیدی کسب می‌کند و این تجربه می‌تواند به افزایش مهارت کاری او کمک کند. اما برخی فعالیت‌های کاری علاوه بر افزایش تجربه،‌ رشد آگاهی علمی فرد را نیز به‌دنبال دارد. مصاحبه با دکتر هاشم پسران هم از این دست فعالیت هاست؛ اقتصاددانی که در بزرگ‌ترین دانشگاه‌های دنیا، چهره‌ای کاملا شناخته شده و مطرح است.
کد خبر: ۴۷۴۵۲۰

محمد هاشم پسران متولد شیراز و تحصیلکرده انگلیس است. وی تحصیلات اقتصاد خود را در دانشگاه سلفورد و کمبریج به اتمام رساند و پس از آن عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه کمبریج شد. وی علاوه بر این در دانشگاه‌های کالیفرنیا، پنسیلوانیا و وین هم اقتصاد تدریس می‌کند.

در جدیدترین رده بندی سایت ideas‌ -که بر اساس میزان تولیدات علمی، کتب و مقالات پژوهشی انجام‌می‌شود‌-‌ دکتر پسران در میان بزرگ‌ترین اقتصاددانان دنیا در رتبه سی و سوم پایین‌تر از گریگوری منکیو، استاد سرشناس دانشگاه استنفورد و البته بالاتر از بزرگانی همچون پل رومر،‌ رودیگر درنبوش،‌ جورج اکرلوف و جان تیلور قرار گرفته است که برخی از آنها برندگان جایزه نوبل اقتصاد هستند. فهرست مقالات این استاد دانشگاه آنقدر طولانی و پرشمار است که فقط خواندن عناوین این مقالات، نیاز به اختصاص یک زمان جداگانه دارد. وی همچنین موسس و سردبیر مجله اقتصادسنجی کاربردی (Applied Econometrics) به عنوان یکی از معتبرترین مجلات علمی جهان در زمینه اقتصادسنجی است؛‌ مجله‌ای که اعضای هیات علمی آن استادان دانشگاه‌های آکسفورد، پنسیلوانیا،‌ ییل، شیکاگو، مک گیل، مدرسه اقتصاد لندن و... هستند. از مهم‌ترین کتاب‌های وی می‌توان به «محدودیت‌های انتظارات عقلایی»، «اقتصاد کینزی،‌ موضوعات روش‌شناختی»، «اقتصادسنجی کاربردی» و «مدلسازی اقتصادسنجی کلان ملی و جهانی» نام برد. وی سال 1991 جایزه سلطنتی جامعه اقتصادی را به سبب ارائه بهترین مقاله اقتصادی در سال‌های 1990 و 1991 به خود اختصاص داد.

وی تاکید ویژه‌ای روی توجه به تورم به عنوان مهم‌ترین معضل اقتصاد ایران دارد. به گفته وی، تلاطم ارزی چند ماه اخیر کشور بیشتر از آن‌که متاثر از تحریم یا موارد دیگر باشد ناشی از اختلاف تورم انباشته‌ای است که میان ایران و شرکای اقتصادی‌اش وجود دارد.

مشروح گفت‌وگوی جام‌جم با دکتر محمدهاشم پسران را می‌توانید اوایل هفته آینده در صفحه 7 روزنامه مطالعه کنید.

حمید اسدی / دبیر گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها