استقبال صاحبنظران از نامگذاری سال 91

حمایت از تولید ملی

در حالی که رهبر معظم انقلاب سال جاری را به عنوان «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نامگذاری کرده‌اند، بدنه کارشناسی و مدیریتی کشور با استقبال از این نامگذاری، تحقق آن را گره‌گشای مسائل و مشکلات اقتصادی کشور ارزیابی کردند.
کد خبر: ۴۶۴۲۴۰

به گزارش خبرنگار ما، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام نوروزی خود و به سنت سال‌های گذشته هدفی اقتصادی برای سال 91 انتخاب و برای دومین سال پیاپی بر تقویت ویژه اقتصاد کشور تاکید کردند.

با این وجود بر خلاف سال 90 که نام جهاد اقتصادی را برخود داشت، سال 91 اولویت‌های مشخص‌تری را پیش روی مدیران و کارشناسان کشور قرار داده است.

توجه به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی هدفی است که علاوه بر تقویت اقتصاد ملی، سیاست کلی در برخورد با تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آن بر اقتصاد کشور را مشخص می‌کند.

این در حالی است که بدنه اقتصاد کشور بویژه بخش خصوصی از کم‌توجهی به تولید ملی همواره گلایه داشته و خواستار جهت دادن به سیاست‌ها، برنامه‌ها و بودجه‌ها به این سو بوده است.

اکنون کارشناسان و مدیران می‌گویند نامگذاری سال 91 به نام تولید ملی این فرصت را در اختیار دولت و سایر قوا قرار داده که گام‌های موثر و عملی برای رفع موانع حمایت از تولید ملی بردارند، بخصوص آن که لایحه بودجه 91 هنوز تصویب نشده و می‌توان در جزءجزء احکام و تبصره‌های آن تغییراتی ایجاد کرد تا بودجه به عنوان مهم‌ترین و جامع‌ترین سند دخل و خرج کشور در خدمت حمایت از تولید ملی قرار گیرد.

چهار ضرورت عمده

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با نام «تولید ملی، حمایت از سرمایه و کار ایرانی» در گفت وگو با ایرنا عنوان کرد: دراین سال باید به چهار ضرورت و برنامه عمده حوزه تولید توجه ویژه داشت.

مهدی غضنفری افزود: در جامعه نیازمند اشتغال پایدار، باید سرمایه‌گذاری‌ها به سمت اشتغال پایدار و جلب آنها سوق داده شود.

وی در باره عوامل عمده که در ضرورت نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی موثر بوده است، گفت: در کشوری که آمار بیکاری بالاست، برای اشتغال و سرمایه‌گذاری پایدار، توجه به تولید به عنوان یک ضرورت، نخستین دلیل به‌شمار می‌آید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بیان دومین دلیل نامگذاری سال جاری نیز گفت: در شرایطی که به‌طور مرتب تهاجم قدرت‌های سلطه علیه کشورمان وجود دارد، انواع تهدیدها و تحریم‌ها اعمال می‌شود و دشمنان جمهوری اسلامی ما را در مضیقه قرار می‌دهند، توجه به تولید داخلی یک ضرورت عمده است.

غضنفری از نقدینگی بالا و سرمایه‌های سرگردان به عنوان عامل سوم نامگذاری امسال یاد کرد و افزود: در چنین وضعیتی طبیعی است که برخی به سراغ سفته بازی می‌روند و به همین دلیل بهترین کار، جهت دادن به نقدینگی و سوق دادن آن به سمت تولید است.

وی به موضوع دیگری نیز به عنوان چهارمین ضرورت اشاره کرد و گفت: در کشوری که فرصت‌های بی شماری برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، زمینه‌های فراوانی برای کار کشاورزی، استخراج و فرآوری معدن نیز موجود است و به همین دلیل فناوری‌های نوین باید توسط متخصصان شناسایی و کشف شود.

غضنفری در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در پاسخ به این پرسش که دولت چه تدابیری برای حمایت از تولید ملی برای سال جاری در پیش خواهد گرفت، عنوان کرد: نخست باید فضای کسب و کار بهتر از گذشته مورد بازبینی قرار گیرد و دیگر آن که موانع تولید و تجارت بیش از گذشته برطرف شود. وی تاکید کرد: موانع کار و تجارت باید برداشته شود و امکان پیشتیبانی بیشتر ازتولید نیز فراهم شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت این موضوع را نیز گفت که به طور طبیعی مدیریت واردات از سال قبل شروع شده و به دستور رهبر معظم انقلاب امسال نیز تداوم خواهد داشت.

وی بر پشتیبانی از صادرات مازاد تولید نیز تاکید کرد و افزود: اگر این موضوع بدرستی مدیریت شود، تولید روی دست تولیدکننده نمی‌ماند.

غضنفری معتقد است سیاست‌های پولی، مالی و ارزی باید بیش از گذشته در خدمت تولید و تولیدکنندگان قرار گیرد و جهت گیری اصلی بانک‌ها نیز باید پشتیبانی کامل از تولید باشد.

وی در بخش حمایت‌های مردمی از تولید ملی گفت: باید بنگاه‌های کوچک آماده ادغام با بنگاه‌های بزرگ باشند واز سویی تحت یک برند (نشان تجاری) بزرگ تولید، قابلیت بیشتر پیدا کنند و در واقع قیمت تمام شده خود را به حداقل برسانند و مرتبا کاهش قیمت تمام شده رصد شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این که، کیفیت تولید باید به طور دائم مورد توجه تولیدکننده قرار گیرد و سرمایه کوچک از طریق تولید و بورس به سمت تولید سوق داده شود، افزود: باید برای مصرف کالاهای داخلی فرهنگ سازی شود و این موضوع به‌عنوان یک ارزش واقعی مطرح شده و جدی گرفته شود.

وی تصریح کرد: از همه مهم‌تر این که همه دستگاه‌های کشور باید بخشی از برنامه‌های خود را در جهت حمایت از تولید مشخص کنند که دراین عرصه وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک مرکزی و بانک‌ها باید برنامه‌های پشتیبانی خود را از تولید و تولید‌کننده ارائه کنند.

حمایت صندوق توسعه ملی

از سوی دیگر، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: این صندوق در راستای افزایش تولید ملی و صادرات غیرنفتی و اشتغال حرکت می‌کند.

رحیم قربانی در گفت‌وگو با فارس، در مورد نقش صندوق توسعه ملی در حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید ملی افزود: ماموریت اصلی این صندوق همان‌گونه که از نامش پیداست، حمایت از کار، سرمایه ایرانی و تولید ملی است.

به گفته وی عمده مصارف صندوق توسعه ملی طبق اساسنامه آن، توجه به تولید ملی، صادرات غیرنفتی و اشتغال ملی است.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی افزود: بارها گفته‌ایم ماموریت صندوق حمایت از تولید داخل و نیز حمایت از عرضه تولید ملی در خارج از کشور در جهت توسعه صادرات غیرنفتی و سیاست پول‌پوش(pool-push) است، یعنی این‌که تولید ملی را در داخل به دنبال خود بکشاند و محصولات داخلی را به خارج از کشور هدایت و صادر نماید.

قربانی یادآور شد: صندوق توسعه ملی در داخل کشور تولیدات داخلی را حمایت و مکانیسمی فراهم می‌کند که محصولات ایرانی در خارج از مرزها و بازارهای مصرفی خارج جذب شود. یعنی تولید ملی را در داخل کشور حمایت و آن را به خارج از کشور هدایت می‌کند.

یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران درباره نامگذاری سال 1391 به‌نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نیز گفت: بدخواهان ایران با حضور در حوزه اقتصاد قصد دارند جنگی تمام عیار علیه ایران به راه اندازند و به همین دلیل باید پاتک آن را در حوزه اقتصاد با حمایت از تولید داخلی و کار و سرمایه ایرانی زد و در مقابل آن ایستاد.

محمود دودانگه، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی هم با تشریح تکالیف دولت و تولیدکنندگان در سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی گفت: منابع صندوق توسعه ملی با قدرت بیشتر در خدمت حمایت از تولید داخلی خواهد بود تا این تولیدات به افتخارات ملی تبدیل شود.

محمدمهدی راسخ، دبیرکل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نامگذاری سال 91 را زمینه‌ساز حمایت هوشمندانه از تولیدات ملی دانست و گفت: با تلاش اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، قوانین و مقررات زائد بر سر راه فعالان اقتصادی و توسعه فعالیت‌ بخش‌خصوصی احصا شده و پس از جمع‌بندی، باید حذف شود.

سید حمید حسینی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نیز گفت: با نامگذاری سال جاری، عصر طلایی تولید در کشور آغاز شد؛ چراکه تحریم‌ها سبب شد امکان ورود برخی کالاها به داخل کشور محدودتر شود؛ گرانی ارز هم باعث شد تا ورود کالاهای وارداتی به کشور کند شود و این فرصتی برای تولید ایران است.

مهدی فتح‌الله، رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشریح سه رکن حمایت از تولید ملی در راستای تحقق اهداف حمایت از تولید، کار و سرمایه ایرانی، گفت: در این صورت حرکت چرخه تولید ثروت و ارزش‌آفرینی تولیدات ملی تندتر می‌شود.

محمدعلی ضیغمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ تولیدکنندگان را نقش‌آفرینان اصلی سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی دانست و گفت: تولیدات صادرات‌گرا باید بر روی خط تولید تمام کارخانجات قرار گیرد.

ابوالفتح نیکنام، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به تکالیف تولیدکنندگان در قبال پیام رهبر معظم انقلاب در سال 91، گفت: دولت در گام اول برای پیاده‌سازی منویات رهبر معظم انقلاب، خرید کالاهای خارجی را که مشابه تولید داخلی دارد از سوی دستگاه‌های زیرمجموعه خود ممنوع اعلام کند.

از سوی دیگر، سید شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به نامگذاری سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی گفت: رونق تولید و شکوفایی اقتصاد ملی با استقبال از کالاهای ایرانی فراهم می‌شود و انتظار می‌رود شهروندان کالاهای داخلی را در سبد مصرف خود ترجیح دهند.

علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر پررنگ‌تر شدن نقش بازار سرمایه در تامین مالی؛ گسترش آموزش، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی را سه اولویت اصلی سال جاری بازار سرمایه کشور اعلام کرد.

رستم قاسمی، وزیر نفت از ثبت رکورد جهانی ساخت پالایشگاه گازی توسط متخصصان داخلی خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی اصولی در صنعت نفت برای سال تولید ملی انجام خواهد شد.

مجید هدایت، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ نامگذاری سال جاری را زمینه ساز ایجاد وفاق ملی برای حمایت از تولید داخلی، کار و سرمایه ایرانی دانست و گفت: در این میان باید به بومی‌‌سازی و انتقال دانش فنی به کشور نیز توجه داشت.

علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر حمایت ویژه از سازندگان مسکن، گفت: تجربه کافی، کار و سرمایه ایرانی مورد پشتیبانی این وزارتخانه است.

محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی را تداوم راه جهاد اقتصادی دانست و گفت: حمایت از تولید ملی لازمه‌هایی دارد که اصلی‌ترین آن، رفع موانع پیش روی تولیدکنندگان کشور و توجه به بهبود مستمر فضای کسب و کار است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از ضرورت مدیریت واردات برای حمایت بیشتر از تولیدات بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی داخلی خبر داد.

حمید صافدل در گفت‌وگو با فارس با اشاره به نامگذاری سال‌جاری به نام «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» توسط رهبر انقلاب از ضرورت مدیریت واردات برای حمایت بیشتر از تولیدات بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی داخلی خبر داد و گفت: دولت در سال‌های اخیر به منظور حمایت از محصولات داخلی اقدام به مدیریت و اصلاح تعرفه‌ها کرده و در این راستا نرخ تعرفه واردات کالاهایی که در داخل کشور نمونه مشابه آن تولید می‌شود، بسته به نوع آن از ۴۰ تا ۱۲۰ درصد تعیین شده است.

رییس کل سازمان توسعه تجارت افزود: بدون تردید دولت برنامه‌های خود را در سال‌جاری بر پایه حمایت از تولیدکنندگان داخلی به شکل جدی‌تر از قبل قرار خواهد داد اما بنگاه‌های صنعتی و تولیدی کشور هم باید با تن‌دادن به فضای رقابتی در داخل، خود را برای رقابت‌های بزرگ‌تر در خارج از کشور آماده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها