منوی زندگی مدرن:

یک خانه باهوش بخرید

تصور کنید در راه بازگشت از محل کارتان هستید و پیش از رسیدن به خانه بتوانید با استفاده از گوشی تلفن همراه هوشمندتان شرایط لازم برای ورودتان را مهیا کنید، یا این‌که هنگام خروج از خانه به دلیل عجله زیاد فراموش کرده باشید چراغ‌ها را خاموش کنید و با ارسال یک پیامک یا فرمان صوتی از طریق گوشی تلفن همراهتان بلافاصله همه چراغ‌ها را خاموش کنید.
کد خبر: ۴۶۳۹۱۵

اینها تنها نمونه‌ای از امکاناتی است که در خانه‌های هوشمند به آنها دسترسی دارید؛ خانه‌های مجهز به ابزارهای هوشمند که به محض دریافت دستورهایی که از طریق گوشی‌های هوشمند یا سرویس پست الکترونیک اینترنتی ارسال می‌شوند بلافاصله آنها را اجرا می‌کنند.

اگرچه سال‌ها از مطرح شدن ایده ساخت خانه‌های هوشمند مبتنی بر فناوری‌های نوین دیجیتالی می‌گذرد، اما حالا دیگر همه چیز برای داشتن چنین خانه‌ای مهیاست.

فراگیر شدن اینترنت پرسرعت با پهنای باند بالا از جمله امکاناتی است که زمینه لازم برای سکونت در خانه‌های هوشمند را ایجاد کرده است.

لوازم خانگی، یکی یکی در حال پیوستن به قافله بزرگ باهوش‌ها هستند. همه آنها در حال مجهز شدن به سیستم عامل‌ هستند و این یک مفهوم بزرگ به همراه دارد.

این یعنی این‌که بزودی بازار نرم‌افزار‌های خاص یخچال‌های هوشمند یا جاروبرقی‌های رباتیک از راه می‌رسد و شما خواهید توانست با خرید این نرم‌افزارها از یخچال خودتان بخواهید که فهرست خرید برایتان تهیه کند.

اگر فکر می‌کنید دارم داستان علمی ـ‌ تخیلی تعریف می‌کنم، با عرض معذرت سخت در اشتباهید. فقط تا پایان این پیشنهاد مرا بخوانید.

طراحان خانه‌های هوشمند فکر همه چیز را کرده‌اند. اگر تنها زندگی می‌کنید یا بیمار هستید و نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارید یک خانه هوشمند می‌تواند سکونتگاه مناسبی برای شما باشد، چراکه این خانه‌ها مجهز به سیستم‌هایی است که علائم حیاتی صاحبان خانه از افزایش یا کاهش ناگهانی دمای بدن تا تغییرات و نوسانات ضربان قلب ساکنان را به‌طور مرتب تحت کنترل قرار می‌دهد و در صورتی که فرد با یک وضعیت اضطراری مواجه شده باشد، از طریق ارسال پیامک این موضوع را به پزشک، پرستار، اعضای خانواده یا فردی که مسوولیت مراقبت از یک سالمند یا بیمار را بر عهده دارد، اطلاع می‌دهند.

در این راستا شرکت IBM ابزار جدیدی را معرفی کرده است که می‌تواند منابع جدید انرژی مانند انرژی تولید شده توسط صاحبخانه در هنگام دویدن روی تردمیل یا دوچرخه ثابت را ذخیره و بعدا در خانه شما آنها را مورد استفاده قرار دهد. این تازه آغاز ماجراست.

آی‌بی‌ام در نظر دارد حتی گرمای لپ‌تاپ‌هایتان را نیز بازیابی کند تا شما پول کمتری برای قبض‌های برق‌تان بپردازید.

می‌خواهید لوازم خانه بخرید؟ شاید بد نباشد که دیوارهای هوشمند را هم از امسال به فهرست خریدتان اضافه کنید.

از این به بعد بخش‌های معمولی خانه از جمله دیوارها، درها و پنجره‌ها به عنوان یک رابط کاربری هوشمند عمل می‌کنند و فناوری‌های مختلفی مانند حسگرها، نمایشگرهای LED، صفحات چندلمسی و سیستم انتقال‌دهنده صدا و تصاویر سه بعدی در آنها جاسازی خواهد شد بنابراین شما دیگر به خرید یک تلویزیون بزرگ یا اتاق ویژه کامپیوتر در خانه آینده‌تان احتیاجی ندارید و می‌توانید از هر کجای خانه که مایل باشید به اینترنت، فایل‌های شخصی و برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه‌تان دسترسی داشته باشید.

سامسونگ یکی از شرکت‌های پیشرو در این زمینه است که سال گذشته پنجره‌های هوشمند خود را به بازار عرضه کرد و انتظار می‌رود سال آینده دیوارهای هوشمند LG و سونی نیز به بازار راه پیدا کنند.

در خانه جدیدتان برای شارژ وسایل الکتریکی خود نیازی به سیم و پریز برق ندارید، چرا که تکنولوژی برق بی‌سیم دیگر تجاری شده و همه لوازم منزل شما می‌تواند به صورت بی‌سیم برق مورد نیاز خود را تهیه کند. در ضمن مصرف برق همه لوازم خانگی خیلی کاهش پیدا کرده و بسیاری از لوازم مثل رادیو یا لامپ‌های روشنایی در اوقات روز که نور کافی در خانه وجود دارد، انرژی کافی برای کار در شب را از باتری‌های خورشیدی خود دریافت و ذخیره می‌کند.

این تکنولوژی توسط شرکت‌های پاناسونیک و آی‌بی‌ام تجاری‌سازی شده و از سال آینده برای مصارف خاص در دسترس است.

حالا می‌رسیم به بخشی که مخصوص آقایان نوشته شده و خانم‌ها بهتر است یکراست بروند سراغ پاراگراف بعدی. بله، منظورم خرید کردن است.

اگر رفتن به خرید و تهیه نیازهای روزمره را کاری سخت و وقت‌گیر می‌دانید، خانه هوشمند به دادتان خواهد رسید و در حالی که در خانه هستید، می‌توانید به کمک امکانات جدیدی که مایکروسافت برای خانه‌های آینده طراحی کرده است، همه نیازهایتان را به شیوه مجازی و از فروشگاه‌های آنلاین خریداری کنید.

در خانه هوشمند سال 1391 شما که مجهز به آخرین فناوری‌ها و تحولات دنیای دیجیتال است، به محض ورود شما نورپردازی فضای داخلی متناسب با شرایط روحی و روانی شما و با استفاده از چراغ‌هایLED هوشمند تنظیم می‌شود. این چراغ‌ها دارای حسگرهایی هست که می‌تواند امواج مغزی شما را ثبت و براساس آنچه در ذهن‌تان می‌گذرد میزان روشنایی محیط را تنظیم نماید.

خب، اگر واقعا هنوز هم فکر می‌کنید که یک داستان علمی ـ تخیلی برایتان تعریف کرده‌ام، کافی است دست در جیب‌های مبارکتان کنید تا خیلی زود همه این فناوری‌های فوق‌پیشرفته را در خانه رویایی‌تان ببینید.

خیلی‌ها معتقدند که در این توفان سهمگین فناوری که هر روز شاهد انتشار خبرهای فراوانی از آن هستیم، آنچه در حال به روز شدن است، کتاب لغتنامه زندگی‌ماست، چراکه مفهوم بسیاری از واژه‌های دیرین دارد کم‌کم عوض می‌شود.

 فرانک فراهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها