فناوری‌ها زندگی ما را بهبود می‌بخشند، برای مثال از تلویزیون جدید و دیدن تصاویر باکیفیت خود لذت می‌برید، در محل کار قرار ملاقات‌هایتان را از طریق رایانه تنظیم می‌کنید، صورتحساب‌های خود را به صورت الکترونیک پرداخت و در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌کنید.
کد خبر: ۴۶۲۵۱۵

 انجام کارها با این شیوه‌ها هم خوب و هم مدرن است اما تا زمانی که سیستم بانکداری الکترونیک از کار نیفتاده باشد و ماشین‌ها تصمیم به ترک این سیاره خاکی نداشته باشند!

هیچ‌یک از پنج فناوری‌ که در این نوشتار بررسی می‌کنیم باعث مرگ و نابودی سیاره محبوب ما نمی‌شود، اما این موضوع باعث نمی‌شود که درباره تبعات این فناوری‌ها نگران نباشیم.

مطلب زیر را بخوانید تا متوجه شوید چه چیزهای مرموزی در آینده منتظر ماست.

شنیدن صدا در فروشگاه‌ها

اولین فناوری که ممکن است برای شما ایجاد دردسر کند، شنیدن صدا در فروشگاه‌هاست. این صدا خیلی ترسناک نخواهد بود، البته این در صورتی خواهد بود که شما بدانید چه خبر است. تصور کنید در حال راه رفتن در فروشگاه صداهایی را می‌شنوید که از شما می‌خواهد خرید کنید.

وقتی به اطراف نگاه می‌کنید، هیچ بلندگویی نمی‌بینید و هیچ‌کس هم در اطرافتان نیست. جالب اینجاست که هیچ‌کس غیر از شما این صدا را نمی‌شنود! ممکن است با شنیدن این صدا کمی نگران شوید.

شرکتی به نامHolosonics  سیستم‌های صوتی متمرکز را توسعه داده است. این شرکت از بلندگوهای بسیار کوچکی استفاده می‌کند تا صداها را در یک شعاع محدود متمرکز کنند.

فرکانس‌های فراصوت بسیار بلندتر از آن است که گوش انسان آن را بشنود؛ اما هنگامی که این صدای بسیار بلند از بلندگوی سیستم صوتی متمرکز خارج می‌شود، هوا این صدا را تغییر می‌دهد و آن را قابل شنیدن می‌کند. این سیستم برای توسعه فروشگاه‌ها عالی است، البته شما باید در محل خاصی بایستید تا صدا را بشنوید.

شاید این فناوری و شنیدن صدا چندان ناراحت‌کننده نباشد، اما اگر رایانه شما را مصادره کنند چطور؟ قسمت بعدی را بخوانید تا بیشتر بدانید.

طبق قانون، لپ‌تاپ شما مصادره می‌شود!

مشکل دیگری که استفاده از فناوری‌ها ممکن است برای شما به وجود بیاورد، هنگام سفرهای خارجی است. اگر با لپ‌تاپ خود به کشورهای خارجی سفر می‌کنید، دقت کنید.

بر طبق قوانین برخی کشورها هنگامی که شما وارد آن کشور می‌شوید پلیس می‌تواند وسایل الکترونیکی‌ شما را مصادره کند.

لزومی ندارد که در هارددیسک شما چیز غیرقانونی ذخیره‌شده باشد، حتی اگر عکس‌های خانوادگی‌تان را ذخیره کرده باشید بازهم آنها می‌توانند آن را مصادره کنند.

برای مثال، بر اساس قوانین ایالات متحده، مصادره هرگونه وسیله الکترونیک به منظور تامین امنیت ملی بلامانع است. آنها می‌توانند دستگاه شما را جستجو و حتی از آن برای اثبات جرم استفاده کنند.

شاید دولت‌ها بتوانند با این کار جلوی حملات را بگیرند، اما آیا کسی می‌تواند جلوی جنگ سایبری را بگیرد؟ در ادامه به بررسی این مطلب می‌پردازیم.

جنگ سایبری

جنگی را تصور کنید که تماما با رایانه‌ها صورت می‌گیرد. اشتباه نکنید! درباره صحنه‌ای از یک فیلم سینمایی صحبت نمی‌کنیم، منظور ما یک حمله همه‌جانبه به زیرساخت‌های الکترونیکی یک کشور است.

زیرساخت‌های الکترونیک، سیستم‌هایی هستند که تمام مسائل ضروری یک کشور را کنترل می‌کنند، سیستم ‌های بانکی و تجارت الکترونیکی، سیستم انتقال برق، آب و گاز، شبکه‌های ارتباطی و حتی سیستم‌های کنترل ‌کننده سلاح‌ دفاعی. یک حمله سایبری همه‌جانبه می‌تواند باعث اختلالات جدی و تهدید عمومی شود.

حملاتی مانند آنچه گفته شد، در گذشته توسط برخی کشورها رخ داده است. همچنین برخی گروه‌های تروریستی به افراد خود آموزش‌هایی در این باره می‌دهند بنابراین چگونه می‌توان در برابر حملات سایبری از خود دفاع کرد؟ آموزش مردم درباره ویروس‌ها و تروجان‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد. استفاده از آنتی ویروس‌های به‌روز شده نیز دارای اهمیت است.

حملات سایبری شاید شیوه خوبی برای مقابله با ماشین‌هایی باشد که فکرکردن را یاد گرفته‌اند و تصمیم به از بین بردن بشریت دارند؛ داستانی علمی ـ تخیلی که از دیرباز برخی نگرانند که این اتفاق بیفتد.

فناوری‌های شگفت‌انگیز

هوش مصنوعی از زمانی که اولین رایانه ساخته شد، راه درازی را طی کرده است. هنوز ما در دوره‌ «کابوس آباد» قرار نداریم که در آن ماشین‌ها جنون جنایت داشته باشند.

ورنر وینج (Vernor Vinge) ریاضیدان و استاد دانشگاه سن‌دیه‌گو، نظریه «یکتایی» را ارائه کرد. یکتایی زمانی است که در آن شبکه‌های رایانه‌ای از طریق پیشرفت‌های هوش مصنوعی به خودآگاهی می‌رسند.

پیشرفت‌های زیستی آنقدر پیچیده و مصنوعی می‌شود که پزشکان حتی می‌توانند هوش انسانی را مهندسی کنند.

این احتمال وجود دارد که هوش مصنوعی به ماشین‌ها اجازه کنترل تمام جهان را بدهد. هیچ ضمانتی وجود ندارد که این سناریو واقعا اتفاق بیفتد و این امر به دلیل محدودیت‌های فناوری است. هنوز این مساله که ماشین‌ها روزی سیاره‌ ما را تسخیر کنند تنها یک نگرانی کوچک است.

 سال 2008، دانشمندان ماشین غول‌پیکری را تکمیل کردند. آنها بر این باورند که این دستگاه می‌تواند بسیاری از رازهای کیهانی را حل کند.

برخی از منتقدان این پروژه آنقدر نگران بودند که برای جلوگیری از روشن کردن این دستگاه، دادخواستی به دادگاه ارائه کردند. چرا؟ جواب را در قسمت بعدی پیدا کنید.

برخورددهنده بزرگ هادرون 

برخورددهنده بزرگ هادرون (Hadron) بزرگ‌ترین و قدرتمندترین شتاب‌دهنده ذراتی است که تاکنون ساخته شده است.

این دستگاه به منظور درهم شکستن ذرات کوچک به ذرات ریزتری طراحی شده تا ماده‌ای را که جهان هستی از آن به وجود آمده است، کشف کند.

سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا (CERN)، سازمانی که این برخورددهنده را ساخته، خوشبین است که آزمایش ‌هایشان به کشف ذرات بنیادی اتم که بسیار ناپایدار هستند یا اثبات تئوری ریسمان کمک کند بنابراین تئوری، ماده در بنیادین‌ترین صورت خود نه ذره بلکه ریسمان مانند است.

یعنی تمام ذرات بنیادین (مثل الکترون، پوزیترون و فوتون) اگر در مقیاس بسیار زیاد نگریسته ‌شوند به شکل ریسمان هستند.

از سوی دیگر، منتقدان نگران هستند که برخورددهنده هادرون موجب ایجاد یک سیاهچاله روی کره زمین شود یا ماده‌ای خارق‌العاده را به وجود بیاورد.

طبق این فرضیه، ماده‌ای به نام strangelets  شکل می‌گیرد که بر اساس فرضیه کیهان‌شناسان موجب ایجاد میدان گرانش قوی و مخربی می‌شود.

 CERN هر دو فرضیه را رد کرد حتی اگر برخورددهنده بتواند سیاهچاله یا strangelets  ایجاد کند، تخریب ناشی از این اتفاقات آنقدر سریع خواهد بود که کسی متوجه چیزی نخواهد شد. با این توضیحات، حالا می‌توان گفت برخی از فناوری‌ها هولناک هستند.

مطهره وجیهی

منبع:www.homestuffworks.com 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها