محققان معتقدند قرار گرفتن در هوای آلوده طی مدت طولانی ممکن است باعث کاهش فرآیند ادراکی و شناخت در افراد مسن شود. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد زنانی که به مدت طولانی در معرض سطوح بالایی از ذرات محیطی (PM) قراردارند، طی 5 سال دچار اختلالات ادراکی شده‌اند. همچنین سطوح بالای PM درشت (PM-‌2/‌5-10) و pm ریز (2/5‌‌PM) به تسریع کاهش فرآیند ادراکی کمک زیادی می‌کند.
کد خبر: ۴۶۲۳۰۱

آلودگی PM در حقیقت به ذرات ریز شناور در هوا گفته می‌شود. ذراتی که قطر آنها کمتر از 5‌/‌2 میکرون و عرض آنها کمتر از یک‌سی‌ام موی انسان باشد، PM ریز نامیده می‌شوند وذراتی که قطر آنها بزرگ‌تر از10ـ 5‌/‌2 میکرون است به PM درشت معروف هستند. در بیشتر مناطق بخصوص مناطق شهری، افراد در معرض سطوح بالایی از PM قرار دارند. تعدادی از تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر رابطه بین افراد مسن و آلودگی هوا را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

اما تحقیق اخیر محققان در حقیقت برای اولین بار تغییردر کارکرد ادراکی را در طول یک دوره زمانی خاص به اثبات رسانده و بیان می‌کند که میزان در معرض قرار گرفتن و ابعاد ذرات موجود در هوا از اهمیت بالایی برخورداراست. در این تحقیق جنیفرویوو، استادیار دانشگاه پزشکی راش و مدیرگروه تحقیقاتی همراه با همکارانش آلودگی هوا، ذرات ریزودرشت و تاثیر آنها روی زنان مسن را مورد ارزیابی قرار دادند. در این تحقیق حدود 19409 زن پرستار70 تا 81 ساله شرکت کردند.

جنیفر با توجه به نتایج به دست آمده می‌گوید: تحقیقات ما نشـان می‌دهد قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض آلودگی‌ها بویژه ذرات ریزودرشت موجود در هوا باعث کاهش کارکرد ادراکی در زنان مسن می‌شود و این مساله کمتر مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر عارضه فوق آلودگی ممکن است باعث بروز بیماری‌های قلبی و عروقی نیز شود.

وی درادامه می‌افزاید: برخلاف عواملی مانند رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی که ممکن است در بروز دمانس یا زوال شدید عقل نقش داشته باشند، به جرات می‌توان گفت آلودگی هوا عامل اصلی بروز این بیماری است.

پس با اجرای برنامه‌های درست می‌توان میزان آلودگی هوا را کاهش داد، با حل کردن این مشکل اختلالاتی مانند کاهش ادراکی، زوال عقل و آلزایمر از بین خواهد رفت.

مترجم: نرگس عبداللهی

منبع: Rush University Medical Center

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها