طب سوزنی برای درمان برخی بیماری‌ها مانند فشار خون، دیابت، سینوزیت و کوتاهی قد موثر نیست

سوزن‌های کوچک درمانگر

«طب سوزنی معجزه نخواهد کرد.» آنچه تحت عنوان طب سوزنی یا طب چینی، طی چند دهه اخیر به عنوان یک شیوه درمانی مکمل پزشکی در سطح دانشگاهی اکثر کشورهای دنیا مورد تایید قرار گرفته است، روش درمانی بی‌خطری است که اگر توسط متخصص کارآزموده در این رشته اعمال شود، در درازمدت به کاهش برخی از بیماری‌ها کمک خواهد کرد.
کد خبر: ۴۶۱۹۱۱

گرچه برای اثربخشی این شیوه کمک‌درمانی در مورد برخی بیماری‌ها باید به صورت همزمان از روش‌های درمان پزشکی، درمان‌های دارویی یا حتی گیاهان دارویی بهره گرفت، اما دستیابی به نتایج مطلوب این روش در مورد دردهای استخوانی و مفصلی، یبوست‌های مزمن، استرس و افسردگی و کاهش و کنترل دردهای میگرنی غیرقابل انکار است.

دکتر امیرهومن کاظمی، متخصص طب سوزنی در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: طب سوزنی یک روش مکمل درمانی موثر برای برخی بیماری‌ها در کنار طب پزشکی است، اما برخلاف تبلیغات صورت گرفته برای درمان برخی بیماری‌ها همچون فشار خون، دیابت، بیماری‌های عفونی، سینوزیت و کوتاهی قد موثر نیست و حتی ممکن است با به تعویق‌انداختن درمان پزشکی، عوارض گسترده‌تری از بیماری را ایجاد کند.

از کاهش درد تا بهبود فلج عضلانی

براساس آنچه از سوی سازمان جهانی بهداشت اعلام شده است، استفاده از طب فراگیر یعنی بسنده‌نکردن به طب پزشکی و بهره‌گیری از طب‌های مکمل برای دریافت خدمات درمانی بهتر به همه افراد توصیه می‌شود.

به گفته دکتر کاظمی، از موثرترین کاربردهای طب سوزنی، درمان دردهای عضلانی و اسکلتی، سردرهای مزمن و دردهای قاعدگی است. وی تاکید می‌کند: عوارض و آثار انواع بیماری‌های سیستم اعصاب از پارکینسون و ام اس گرفته تا فلج‌های عصبی ـ حرکتی که به دنبال سکته‌های مغزی ایجاد می‌شود یا دیگر اختلالات عصبی و عضلانی از طریق درمان مداوم و طولانی‌مدت با طب سوزنی قابل کنترل و کاهش است.

این متخصص طب سوزنی تاکید می‌کند: به بیان دیگر طب سوزنی می‌تواند در کندکردن سیر پیشرفت بیماری‌هایی چون ام‌اس و پارکینسون کمک‌کننده باشد، به شکلی که بعد از یک دوره طولانی درمانی با طب سوزنی، بیماران می‌توانند درصد زیادی از توانایی عصبی و حرکتی از دست‌رفته خود را بازیابند. طرفداران روش‌های درمانی طب مکمل می‌گویند طب سوزنی از طریق تحریک نقاط مشخصی که برای هر بیماری به طور خاص در نظر گرفته می‌شود، با مانورهایی که به سوزن می‌دهد، می‌تواند در کم‌کردن و بیرون راندن عامل ایجادکننده بیماری یا عارضه از بدن بیمار کمک کند.

دکتر کاظمی نیز اضافه می‌کند: کانال‌هایی در بدن وجود دارد که نقاط خاصی روی آنها وجود دارد، این کانال‌ها با ارگان‌های مختلف بدن ارتباط دارند و اثرات درمانی سوزن‌های کوچکی که به این نقاط وارد می‌شوند نیز از طریق همین کانال‌ها بر ارگان‌های بیمار اعمال می‌شود.

طب سوزنی برای خردسالان ممنوع!

اگر طب سوزنی توسط متخصص کارآزموده و به روش صحیح صورت بگیرد، هیچ‌گونه درد یا عارضه خاصی به دنبال نخواهد داشت و می‌تواند به عنوان یک روش بی‌خطر کمک‌کننده به درمان برخی از بیماری‌ها موثر واقع شود.

اما متخصصان طب سوزنی تاکید می‌کنند این روش برای افرادی که از نظر قوای بدنی بسیار ضعیف هستند توصیه نمی‌شود، چراکه این افراد توان همکاری برای انجام طب سوزنی را ندارند.​ انجام این روش برای کودکان کاملا بی‌خطر است، اما طب سوزنی برای کودکان خردسال استفاده نمی‌شود، چرا که آنان​ از طب سوزنی می‌ترسند و نمی‌توانند با پزشک متخصص همکاری کنند. به گفته آنان، طب سوزنی را برای افرادی که دچار سوختگی شده‌اند نیز نمی‌توان به کار برد، چرا که تحریک الکتریکی سوزن‌ها برای آنان دردناک خواهد بود.

انتظارات واقعی داشته باشید

به گفته متخصصان طب سوزنی، در بسیاری از موارد طب سوزنی باید در کنار درمان‌های پزشکی استفاده شود. مثلا طب سوزنی در درمان آکنه در کنار دارودرمانی و تحت نظر یک متخصص پوست موثر خواهد بود. در مورد بیماری‌های تنفسی مزمن نیز طب سوزنی به همراه داروهای گیاهی می‌تواند به کاهش عوارض بیماری کمک کند، اما نباید فراموش کرد در موارد زیادی صرفا به درمان پزشکی نیاز است که بیماری‌های عفونی، دیابت و فشار خون از جمله آنهاست.

دکتر کاظمی می‌گوید: اثرات طب سوزنی در مواردی چون کمک به درمان ناباروری، با وجود تحقیقات زیادی که در ارتباط با آن انجام شده، به طور قطعی به اثبات نرسیده است، اما در ارتباط با درمان اختلالات جنسی آقایان می‌تواند کمک‌کننده باشد. در ارتباط با کاهش وزن نیز به عنوان یک روش بی‌خطر، طی یک دوره درمان طولانی می‌تواند موثر باشد، اما در مدت زمان کوتاه کمکی به کاهش وزن نمی‌کند. به طور کلی طب سوزنی روشی است که بهره‌گیری موثر از آن نیاز به صبوری و پیگیری مداوم طی یک زمان طولانی دارد.

به گفته این متخصص طب سوزنی، نمی‌توان از اثرات مثبت طب سوزنی در درمان بی‌خوابی، آرتروز و دردهای عضلانی در ناحیه شانه، گردن و کمر و همچنین کمک به ترک اعتیاد به سیگار و مواد مخدر غافل شد. زنان باردار نیز می‌توانند در کاهش عوارض دوران بارداری چون تهوع و اختلالات گوارشی و همچنین افسردگی طی این دوران از طب سوزنی به عنوان روشی که به کاهش این نوع اختلالات کمک می‌کند، بهره بگیرند.

پونه شیرازی‌ /‌ گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها