یزد آنقدر آثار تاریخی و جاذبه گردشگری دارد که هنگام وارد شدن به آن،‌ متحیر می‌مانید که با این مجال اندک به کدامیک از آثار و ابنیه تاریخی آن سر بزنید. با این‌که بارها از جاذبه‌های این شهر گفته‌شده، اما این بار می‌خواهیم تا ضمن دعوت شما به تماشای اولین‌های تاریخ در یزد، بتوانید وقت‌تان را هم بدرستی برای دیدن این آثار تنظیم کنید.
کد خبر: ۴۶۱۷۹۵

بافت تاریخی شهر یزد که از برخی خانه‌های تاریخی دوره ایلخانی تشکیل شده، شامل محلاتی نظیر فهادان، کوچه بیوک، خرمشاه، سرجمع، میرقطب، یعقوبی و شش‌بادگیری است که محله فهادان از قدیمی‌ترین این محلات در یزد به شمار می‌رود. با گام نهادن در این محله و کمی پیاده‌روی، بوی خشت خام را در دومین شهر تاریخی جهان احساس خواهید کرد. در این محله بعد از گذشتی از برج و باروهای تاریخی یزد به زندان اسکندر می‌رسید؛ قلعه‌ای که براساس برخی افسانه‌ها به دستور اسکندر و پس از ورود او به ایران، برای زندانیان و بازماندگان دولتی ساخته شد. در کنار زندان اسکندر، بقعه دوازده امام، از بناهای دوره سلجوقی قرار دارد. این بقعه قدیمی‌ترین بنای موجود در شهر یزد است که اهمیت آن بیشتر به لحاظ معماری و گنبد آجری آن است و در زمره شاهکارهای هنر سلجوقی به شمار می‌رود.

قدیمی‌ترین ساعت شهری ایران نیز در میدان وقت‌الساعت یزد نصب شده است. مسجد جامع کبیر یزد هم یکی از شاهکارهای معماری و تاریخی جهان به شمار می‌رود که به جرات می‌توان گفت دارای بلندترین مناره‌های جهان است. بنای این مسجد باعظمت قرن‌هاست که از فراسوی تاریخ تمدن این سرزمین می‌درخشد.

بادگیر باغ دولت‌آباد یزد نیز در شمار زیباترین بادگیرهای دوره زندیه و قاجاریه با قدمتی 270 ساله ، به عنوان بلندترین بادگیر جهان در این شهر رخ‌نمایی می‌کند.

دخمه تاریخی شهر یزد هم که تماشایش خالی از لطف نیست، محلی است که زرتشتیان، مردگان خود را طبق آداب و رسوم دینی در آن قرار می‌دادند. شهرستان‌های دیگر استان هم می‌توانند با جاذبه‌های خود پذیرای قدوم شما باشند.

اگر قصد دارید قدیمی‌ترین بنای ساخته شده خشتی دنیا را ببینید سری به شهرستان میبد در 35 کیلومتری شهر یزد بزنید. این بنای قدیمی نارین‌قلعه یا کهندژ است که بر فراز تپه‌ای بلند بنا شده و تمام ‌شهر میبد و پیرامون آن را در سیطره خود دارد.

سرو 4 هزار ساله ابرکوه را نیز می‌توان مسن‌ترین موجود زنده جهان نامید. این درخت کهنسال با 25 متر ارتفاع، 18 متر محیط و 11‌/‌5 متر اندازه دور تنه زنده و سبز در قلب ایران به حیات خود ادامه می‌دهد.

مسجد جامع فهرج واقع در 30 کیلومتری شهر یزد هم متعلق به نیمه اول قرن اول هجری است. این مسجد، تنها مسجد جهان اسلام است که ساختمان آن از ابتدا تاکنون هیچ تغییری نکرده است. این مسجد جامع کماکان زنده و پویا بوده و در آن نماز جماعت برپا می‌شود.

امیر ترقی‌نژاد / جام‌جم یزد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها