بارش شدید برف و کولاک باعث مسدود شدن بیشتر راه‌های ارتباطی و تعطیلی مدارس دراین مناطق شده است

کولاک، زندگی را در غرب کشور مختل کرد

در حالی که تنها 2 هفته به آغاز فصل بهار مانده است، موجی از برف و سرما، استان‌های غرب و شمالی غربی کشور را فراگرفته و زمستان بار دیگر و در آخرین روزهای باقیمانده از عمرش، چهره سخت و زمختش را به این مناطق نشان داده است.
کد خبر: ۴۶۱۷۹۲

کولاک بارش شدید برف که از اواخر هفته گذشته در این مناطق آغاز شده و ارتفاع آن در بیشتر نقاط به یک متر و در ارتفاعات حتی به 5 متر رسیده، علاوه بر برودت شدید هوا، کاهش دما و ایجاد یخبندان، زندگی عادی مردم این مناطق را هم بشدت مختل کرده است؛ به طوری که باعث مسدود شدن بیشتر راه‌های مواصلاتی و گرفتار شدن مسافران در این راه‌ها، تعطیلی چند روزه مدارس این مناطق، تاخیر چند ساعته در فعالیت ادارات و دستگاه‌های اجرایی برخی نواحی و لغو برخی پروازها شده است. بر همین اساس و به خاطر وضعیت بحرانی به وجود آمده در این مناطق، در برخی استان‌ها نظیر کردستان و آذربایجان‌غربی، ستادهای بحران تشکیل شد که در این ستادها ضمن اعلام تعطیلی مدارس، بر ضرورت امدادرسانی به مردم و مسافران در راه مانده تاکید و از مردم خواسته شد از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند.

تشکیل ستاد بحران در کردستان

در استان کردستان بارش شدید برف همراه با کولاک که به مدت 4 روز ادامه دارد، 2000 نفر را در حدفاصل سقز به سمت دیواندره گرفتار کرد که البته با مشارکت مردمی و نهادهای دولتی نجات یافتند. به همین خاطر شب دوشنبه و با دستور استاندار کردستان تمام جلسات معمول لغو شد و ستاد بحران استان تشکیل جلسه داد تا در خصوص نحوه امدادرسانی و پیش‌بینی‌های لازم برای مقابله با بروز مشکلات و حوادث احتمالی با توجه به کولاک شدید در استان تصمیم‌گیری شود. آرش لهونی، مدیرکل جمعیت هلال احمر استان کردستان با اشاره به بارش شدید برف همراه با کولاک در مناطق برفگیر و کوهستانی دیواندره از اسکان بیش از 3200 مسافر در راه مانده در مناطق امن خبر داد و گفت: این افراد در راهدارخانه‌ها و ایستگاه‌های امدادی بین راهی، مساجد، مدارس، خانه‌های معلم، خوابگاه‌های شبانه روزی و منازل شخصی مردم اسکان یافته‌اند.

سردشت در محاصره برف

فرماندار و رئیس ستاد بحران سردشت در آذربایجان غربی نیز در گفت‌و‌گو با ایرنا، میزان بارش برف در مناطق شهری سردشت را بیش از 5‌/‌1متر و در برخی نقاط تا 2 متر اعلام کرد و گفت: بارش برف در ارتفاعات سردشت نیز به حدود 5 متر رسیده و راه ارتباطی 150روستای تابعه این شهرستان با مرکز شهر به طور کامل قطع شده است.

ذبیح‌الله کاظمی افزود: تمام راه‌های اصلی شامل سردشت ـ مهاباد، سردشت ـ بانه و سردشت ـ پیرانشهر بر اثر بارش سنگین برف و کولاک شدید مسدود شده‌اند.

به گفته یوسف کرمی، دبیر ستاد بحران سردشت، میزان بارش برف در این شهرستان در طول 15 سال اخیر بی‌سابقه بوده است. راه‌های ارتباطی 70 روستای تابعه شهرستان اشنویه در این استان نیز از شامگاه یکشنبه مسدود شده است.

مسدود شدن راه‌های سرابله ـ ایلام

صادق طیبی ، مدیر عامل جمعیت هلال احمر ایلام نیز با بیان این‌که بارش سنگین برف و کولاک شدید، یکشنبه شب گذشته باعث مسدود شدن راه‌های «سرابله ـ ایلام» و «ملکشاهی به ایلام» شد، گفت: همچنین بر اثر بارش سنگین برف به همراه وزش باد شدید، برق بخش‌هایی از مناطق شهر ایلام قطع شده است. بارش برف که از صبح روز جمعه در مناطق مختلف استان ایلام آغاز شده، موجب اختلال در زندگی عادی شهروندان ، تعطیلی مدارس ابتدایی ایلام، تاخیر دو ساعته در فعالیت اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی و لغو پروازهای فرودگاه این شهر شد.

بارش سنگین برف در همدان نیز برای سومین روز متوالی باعث تعطیلی مدارس ابتدایی و راهنمایی این استان و مقطع متوسطه برخی شهرستان‌های آن شد.

اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز مدارس ابتدایی و راهنمایی بیشتر شهرستان‌های این استان را دیروز تعطیل اعلام کرد. در این استان به علت برودت شدید هوا، لایه‌ای از یخ سطح خیابان‌های اردبیل را پوشانده و این امر باعث وقوع تصادف‌های قابل توجه در سطح این شهر شده است.

مسدود شدن 150 محور روستایی

احمد خلیلی ، کارشناس روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز گفت: به دنبال بارش برف 150 محور روستایی در استان زنجان مسدود شده است.

معاون راهداری راه و ترابری استان مازندران نیز از بارش شدید برف همراه با کولاک در جاده کندوان خبر داد و گفت: این محور مواصلاتی بر اثر برف شدید و کولاک مسدود است.

عباسعلی نجفی افزود: این محور مواصلاتی بر اثر کولاک شدید و بارش برف در حوالی تونل کندوان در حوزه استحفاظی استان البرز مسدود شده است و در حال حاضر امکان تردد خودروها میسر نیست. روز گذشته در 2 استان قم و گلستان توفانی با سرعت 70 کیلومتر موجب اختلال در رفت‌وآمد و ایجاد خسارت در محصولات کشاورزی شد.

در شهرستان هشترود آذربایجان شرقی نیز یک روستایی 62 ساله بر اثر کولاک شدید جان باخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها