ریزش مو با سن ارتباطی مستقیم دارد. در حالی که تنها حدود 10 درصد از خانم‌های جوان دچار ریزش موی قابل ملاحظه هستند. این میزان در 80 سالگی از 50 درصد فراتر می‌رود. البته با وجود آمار بالای ریزش مو، شیوع طاسی شدید در خانم‌ها بسیار کم است و تنها یک درصد آنان را دچار می‌سازد.
کد خبر: ۴۶۰۱۲۶

به دلیل حساسیت زیادی که خانم‌ها در مورد موهایشان دارند، معمولا قبل از این‌که کاهش قابل ملاحظه‌ای در موها ایجاد شود، صرفا با مشاهده افزایش ریزش مو به پزشک مراجعه می‌کنند.

در این حال، مهم‌ترین کار، افتراق ریزش موهای موقت از ریزش موی زنانه است که معمولا سیری پیش‌رونده و دائمی ‌دارد. نمونه‌برداری از پوست‌سر قدم اساسی برای رسیدن به تشخیص درست است.

بررسی ترکیب جمعیتی موها همه آن چیزی است که در نمونه‌برداری از پوست‌سر به آن می‌رسیم. در واقع می‌خواهیم تعداد موهای ضخیم و اصلی سر را به نسبت موهای نازک بسنجیم، زیرا در بیماری ریزش موی دائمی ‌زنانه بتدریج موهای نازک جای موهای ضخیم را می‌گیرند، در حالی که در بیماری‌های دیگر موها فقط کم شده و ترکیب تعداد آن طبیعی است.

خونریزی، جراحی، هرگونه بیماری شدید، مصرف طولانی بسیاری از داروها، بیماری‌های تیروئید و کم‌خونی و فقرآهن از جمله بیماری‌هایی است که باعث ریزش مو می‌شود، ولی ترکیب جمعیتی مو به هم نخورده و این به آن معنی است که می‌توان با درمان این بیماری‌ها و رفع استرس حاصل از آنها، ریزش مو را متوقف کرد.

بیماری ریزش موی زنانه را که بیماری پیش‌رونده و دائمی ‌است، می‌توان مهار کرد. اولین قدم برای این کار، دانستن این موضوع است که آیا زیادی هورمون‌های مردانه (اندروژن‌ها) در بیماری دخیل است یا خیر. علائمی‌ همچون به هم خوردن عادت ماهانه، زیاد شدن موهای صورت و بدن و بروز جوش‌های صورت، دلیل زیادی این هورمون‌هاست. البته در هر حال باید آزمایش‌های هورمونی کاملی در این شرایط انجام داد.

از مهم‌ترین بیماری‌هایی که باعث زیادی آندروژن‌ها و به هم زدن نظم هورمونی در زنان می‌شود، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است که ارتباط تنگاتنگی با چاقی و بی‌تحرکی دارد. در این بیماری، علاوه بر علائم زیادی هورمون مردانه ابتلا به دیابت و نازایی نیز شایع است. البته در موارد نادری تومورهای تخمدان یا غده فوق‌کلیه با تولید آندروژن‌ها همین علائم البته با شدت بیشتر را ایجاد می‌‌کند که ‌باید آنها را بموقع تشخیص داد و درمان کرد.

دکتر رضا کریمی

متخصص بیماری‌های داخلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها