آشپزخانه سلامت

نبات فله‌ای نخرید

نبات، نسل قدیم آبنبات‌های امروزی است. یکی از پرمصرف‌ترین انواع نبات، نبات چوبی و نبات شاخه است.
کد خبر: ۴۵۹۴۳۳

اغلب از شاخه نبات برای تزیین سفره‌های عقد و هفت‌سین و از نبات چوب‌دار برای شیرین کردن چای و نوشیدنی‌های گیاهی استفاده می‌شود.

این روزها برای تنوع بخشیدن به این محصول نبات‌های چوبی طعم‌دار نیز به بازار آمده است. نبات دارچینی، نعنایی، زعفرانی، زیره، لیمویی، آویشن و... از جمله انواع این محصول‌هستند که مصرف آن با یک فنجان چای گرم خالی از لطف نیست بنابراین اگر می‌خواهید به پذیرایی خود تنوع دهید از نبات چوبی طعم‌دار استفاده کنید.

از سوی دیگر به دلیل آن که نبات در مقایسه با قند و شکر طعم و مزه بهتری دارد، می‌توانید شاخه نبات‌هایی را که شکنندگی بالایی داشته و براحتی خرد و آب می‌شوند به صورت حبه‌ای یا نگینی درآورده و به همراه چای میل کنید.

همچنین می‌توانید پودر نبات را که همان ریزه یا خرده نبات‌هایی است که ذراتی درشت‌تر از شکر دارند برای شیرین کردن شربت به کار برید.

خواص درمانی نبات

نبات در مقایسه با انواع آبنبات‌ها خاصیت ملین و ضد نفخ بالایی داشته و ماده اولیه آن با قند و شکر یکسان و از نوع ساکاروز است.

نبات در مقایسه با قند نیز طبع گرم‌تری دارد و اگر آن را بسوزانید تبدیل به یک ماده قهوه‌ای مایل به سیاه با مزه‌ای تلخ می‌شود، که به دلیل قابض بودن برای درمان اسهال بسیار نافع است.

توصیه‌ها:

1ـ‌ هنگام تهیه نبات چوب دار، ترجیحا انواعی را که از نی‌های چوبی تهیه شده‌اند انتخاب کنید. نی‌های پلاستیکی اغلب غیربهداشتی بوده و هنگام تماس با نوشیدنی‌های داغ سمومی از آن خارج می‌شود که می‌تواند برای سلامت مصرف کننده مخاطره‌آمیز باشد. عوارض این سموم همچون سموم موجود در ترکیبات ظروف پلاستیکی یکبار مصرف است.

2ـ‌ نبات را در بسته بندی‌های بهداشتی تهیه و به تاریخ تولید و مجوز بهداشت آن توجه کنید. نبات‌هایی که این روزها در بازار به صورت فله‌ای و روباز در شرایط بد محیطی عرضه می‌شوند به صورت غیربهداشتی تولید و اغلب آلوده به گرد و غبار و فضولات حشرات موذی هستند. همچنین این نبات‌ها به دلیل آن که به مدت طولانی در انبار‌های غیربهداشتی نگهداری می‌شوند می‌توانند آلوده به فضله یا ادرار موش نیز باشند. از طرف دیگر نبات‌های زعفرانی فله‌ای اغلب حاوی رنگ‌های شیمیایی و غیرمجازی هستند که مصرف آن برای سلامت خطرناک خواهد بود.

3ـ‌ نبات به دلیل رطوبت بسیار اندک، بافت سخت‌تری داشته و در مقایسه با قند که تردتر بوده و قسمتی از حجم آن را هوا تشکیل داده شیرین‌تر است بنابراین در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت کنید. مصرف این محصول برای افراد چاق و دیابتی منع مصرف دارد.

4ـ‌ بهترین مشخصه برای انتخاب نبات ممتاز و اعلا، شفافیت بلورهای آن است.

فاخره بهبهانی - جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها