شواهد نشان می‌دهد که مردان مراجعه به مراکز درمانی را به دلایل مختلف از جمله مشغله کاری و موانع فرهنگی تا مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری به تاخیر می‌اندازند و اصولا کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند، علاوه بر این دلایل دیگری مانند تغییر الگوی زندگی نسبت به گذشته، کاهش فعالیت‌های جسمانی، تغییر وضعیت تغذیه‌ای، افزایش مصرف سیگار، شهرنشینی و تغییرات شغلی سبب شده که هفته اول اسفند در کشور ما به عنوان هفته سلامت مردان نام گیرد.
کد خبر: ۴۵۸۹۳۵

نامگذاری هفته‌ای به نام سلامت مردان از سال 85 و با پیشنهاد انجمن اورولوژی ایران صورت گرفته و هر سال به این مناسبت در یک روز خاص ویزیت رایگان برای مردان جهت مشاوره‌هایی از جمله ناباروری که در کشورمان بسیار شیوع دارد، بیضه نزول نکرده در کودکان، فشارخون بالا، دیابت، چاقی، سیگار و خطرات تصادفات به آنان ارائه می‌شود. رئیس انجمن اورولوژی در این خصوص می‌گوید: اطلاعات مردان در مراجعه به مطب‌ها بسیار کم است و برخی مردان حتی نام بیماری‌ خود را هم نمی‌دانند.

سیدجلیل حسینی ادامه می‌دهد: مردان در زمان مراجعه به مطب‌ها عنوان بیماری پروستات را نمی‌دانند و آن را ترموستات عنوان می‌کنند، در حالی که در کشورهای دیگر بیماران در زمان مراجعه به مطب در حدود 30 درصد اطلاعات لازم در مورد بیماری خود را دارند و از نام و علائم بیماری خود اطلاع دارند. به گفته او، اروپاییان در زمینه ارتقای سلامت آحاد جامعه خود به خصوص مردان بیشتر با اطلاع‌رسانی و برگزاری مسابقات آگاهی‌های مردم را ارتقا می‌دهند، به‌طور مثال در یکی از شهرهای اروپایی پارکی به شکل یک پروستات بزرگ ساخته شده است و مردم در روز سلامت از این پروستات که با تمام جزئیات ساخته شده عبور کرده و اطلاعات لازم را دریافت می‌کنند. بر همین اساس در حال حاضر بتدریج در همه کشورها به سلامت مردان که دغدغه و مشغله فراوان دارند و از 7 صبح تا 10 شب کار می‌کنند توجه بیشتری می‌شود، زیرا کارکردن مردان نشان سلامت آنان نیست. سلامت مردم به خصوص پدران، سلامت خانواده به حساب می‌آید، زیرا پدری که خوشحال باشد مسلما ثمرات آن برای همسر و فرزندان آن بیشتر خواهد بود.

آوید طالبیان /گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها