رویترز طی گزارشی با اشاره به ادامه فعالیت های شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به رغم تحریم ها تصریح کرد: تمامی تلاش ها برای اجرای تحریم ها علیه این شرکت با شکست مواجه شده است.
کد خبر: ۴۵۷۶۰۴

تشدید تحریم ها علیه بخش های مختلف اقتصادی ایران و ممانعت از حضور کشتی های باری با پرچم ایران در اروپا، تلاش هایی است که برای متوقف کردن حمل و نقل دریایی ایران صورت گرفته، اما تمامی این تلاش ها تاکنون به شکست انجامیده است.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، که بر اساس برآورد های به عمل آمده نقل و انتقال حدود یک سوم فله خشک و مبادلات تجاری کانتینری دریایی این کشور را انجام می دهد، به بهانه ایفای نقش در قاچاق تجهیزات نظامی ممنوعه، با تحریم های اتحادیه اروپا مواجه شده است که از جمله این تحریم ها می توان به محدودیت های اعمال شده در تاریخ 26 جولای 2010 علیه این شرکت اشاره کرد.

بر اساس گزارش رویترز، علیرغم وجود این تحریم ها، از تاریخ اجرای این محدودیت ها تاکنون 23 کشتی متعلق به این شرکت در 12 بندر در نقاط مختلف اروپا مجموعا 149 مرتبه پهلو گرفته اند که از این تعداد پهلو گیری 96 مورد در مالت، 14 مورد در آنتورپ، و 10 مورد در روتردام بوده است. دو کشور عضو اتحادیه اروپا نیز همچنان به تامین آنچه منتقدان آن را «پرچم های تسهیلی» می نامند، برای اکثریت کشتی های عضو ناوگان حمل و نقل این شرکت ادامه می دهند.

از بین مجموع 144 کشتی متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که توسط آمریکا و اتحادیه اروپا مورد شناسایی قرار گرفته اند، 48 کشتی با پرچم مالت و 12 کشتی نیز با پرچم قبرس تردد می کنند.

مقاماتی از کشتیرانی دو کشور مالت و قبرس اخیرا در مصاحبه با رویترز خاطر نشان کردند که بزودی عملیات حذف کشتی های ایرانی مشمول تحریم ها از لیست کشتی های طرف همکاری با این کشورها و بازبینی در تمام قرارداد های ارائه خدمات حمل و نقل دریایی با هدف اخراج این کشتی ها از اروپا را آغاز خواهند کرد.

بر اساس تحریم های اتحادیه اروپا، تمام اموال متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بلوکه شده و کلیه مبادلات مالی با این شرکت باید متوقف شوند، اما بر اساس یکی از بندهای مندرج در آئین نامه این تحریم ها، برخی از قراردادهای موجود مشمول معافیت از تحریم قرار می گیرند.

«تونیو بورگ»، وزیر امور خارجه مالت در مصاحبه با رویترز تایید کرد که کشورش در مسیر لغو امتیاز استفاده از پرچم این کشور در کشتی های متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حرکت می کند. اما وی تاکید کرد که سایر کشورها نیز باید این چنین عمل کنند.

وزیر امور خارجه مالت گفت: «ما معتقدیم که ارائه هر گونه خدمات به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باید متوقف شود.ما آماده ایم که این فداکاری را انجام دهیم، به شرطی که تمام کشورها نیز این فدا کاری را انجام دهند.»

در قبرس نیز، مقامات این کشور خاطرنشان کردند: روند لغو امتیاز استفاده از پرچم این کشور درکشتی های متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را در پیش خواهند گرفت.

یک مقام دولت قبرس که نخواست نامش فاش شود، گفت: وزارت تجارت دریایی پیشتر با منقضی اعلام کردن گواهی نامه های ایمنی بین المللی تا تاریخ 15 ژانویه، ادامه کار برای کشتی های ثبت شده در قبرس را مشکل تر کرده است.

بر اساس این گزارش، شواهد حکایت از آن دارد که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تغییر مداوم مالکیت، پرچم و حتی نام ثبت شده کشتی های خود ضمن تلاش برای پنهان کردن ارتباط این کشتی ها با خود، همچنان به بازی موش و گربه خود در اروپا ادامه می دهد.

جان دالبی، کاپیتان سابق یکی از تانکرهای حمل نفت و رییس یک شرکت مشاوره و ایمنی حمل و نقل دریایی در این زمینه گفت: «آنها تلاش می کنند تا با پنهان کردن مالکیت کشتی و محل هایی که کشتی به آن تردد می کند، شناور ها را به کشتی ارواح تبدیل کنند. آنها  امیدوارند بتوانند مالکیت واقعی کشتی و حرکت آن را پنهان کنند.»

این گزارش حاکی است، در فاصله 48 ماه پیش از آغاز تحریم های آمریکا در سپتامبر 2008، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حداقل 345 تغییر را در ناوگان خود ایجاد کرده که شامل تغییر در نام کشتی ها، پرچمی که کشتی ها با آن تردد می کنند، ماموریت ها، مدیران و مالکان ثبت شده کشتی ها بوده است.

گفتنی است؛ در طی 40 ماه بعد از اعمال این تحریم ها نیز حداقل 878 تغییر دیگر در نام، ماموریت، پرچم و مالکان کشتی های متعلق به این شرکت رخ داده است.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها