تغذیه و تناسب اندام

تاثیر تغذیه بر خواب

رژیم غذایی یا در حقیقت آنچه افراد می‌خورند و می‌آشامند، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر وضعیت خواب آنها داشته باشد و روی کیفیت خواب افراد و توانایی آنها برای به خواب‌رفتن پس از پایان یک روز کاری خسته‌کننده اثر بگذارد. بسیاری از غذاها خواب‌آور هستند و موجب خواب‌آلودگی افراد می‌شوند. در مقابل خوردن بعضی از غذاها موجب بی‌خوابی می‌شوند.
کد خبر: ۴۵۶۸۱۶

محققان و پژوهشگران بنیاد ملی خواب، تحقیقاتی در این زمینه انجام داده‌اند و براساس نتایج به دست‌آمده، غذاها و نوشیدنی‌هایی را که می‌توانند روی خواب تاثیرگذار باشند، شناسایی کرده‌اند. غذاها و نوشیدنی‌ها علاوه بر این که می‌توانند تامین‌کننده نیازهای بدن به مواد غذایی ضروری باشند، بر خواب آلودگی یا هوشیاری ما نیز اثر دارند. با دانستن این که چه غذاهایی و چگونه در این فرآیند تاثیرگذار هستند، می‌توانید برنامه غذایی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که در طول روز سرحال و شاداب باشید و هنگام شب نیز خود را از بی‌خوابی و پیامدهای ناشی از آن مصون نگه دارید.

به طور کلی خوردن غذاهایی که سرشار از کربوهیدرات هستند، موجب بهبود وضعیت خواب می‌شود، چراکه سبب رسیدن مقادیر کافی از اسیدآمینه تریپتوفان به مغز می‌شود. تریپتوفان اسید آمینه‌ای است که در بسیاری از غذاهای غنی از پروتئین یافت می‌شود. بنابراین ترکیبی از پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها می‌تواند یک وعده غذایی مناسب برای ساعات قبل از خواب باشد. ترکیب شیر و غلات، پنیر و بیسکویت یا کره بادام زمینی و نان تست ازجمله وعده‌های غذایی با چنین ترکیبی هستند.

البته باید به این نکته توجه داشت که خوردن غذای زیاد می‌تواند موجب بی‌خوابی شود. بویژه اگر این غذایی که می‌خورید محتوی مقدار زیادی انواع کربوهیدرات‌ها مانند مواد قندی و نشاسته‌ای باشد.

اگرچه خوردن نوشیدنی‌های محتوی کافئین، در ساعات پایانی روز یا قبل از خواب احساس خواب‌آلودگی یا کسالت را رفع می‌کند، اما خوردن این نوشیدنی‌ها مانع خوابی آرام می‌شود و اغلب مشکلاتی را هنگام خواب و بویژه برای سالمندان و کودکان ایجاد می‌کند.

اگر می‌خواهید مدت بیشتری بیدار بمانید و در سکوت شب برای امتحان فردا درس بخوانید، به شما توصیه می‌کنیم هیچ‌گاه زمانی که احساس خواب‌آلودگی می‌کنید، نوشابه انرژی‌زا نخورید. نوشابه‌های انرژی‌زا به طور موقتی و برای مدت زمانی کوتاه سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهند، اما اغلب بر روند طبیعی فعالیت‌های بدنی تاثیر گذاشته و موجب خواب‌آلودگی می‌شوند. بنابراین خوردن این نوشابه‌ها نمی‌تواند راهکار مناسبی برای غلبه بر احساس خواب‌آلودگی و بیدارماندن باشد.

علیرضا عباسی بوجی

منبع: Healthday

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها