تلویزیون‌های هوشمند، تلویزیون‌هایی مجهز به یک کامپیوتر داخلی هستند

تلویزیون‌های باهوش

زمانی که جعبه جادویی تلویزیون برای نخستین بار قدم به زندگی انسان گذاشت، هیچ کس تصور نمی‌کرد این اختراع در مدت زمانی کوتاه به اندازه‌ای پیشرفت کند که بتواند به یکی از نیازهای روزمره زندگی بشر مبدل شود و پاسخگوی بسیاری از نیازهای روزمره کاربران خود شود. نیازهایی که دیگر امروزه فراتر از دریافت امواج الکترومغناطیسی و نمایش صوت و تصویر بر پرده جادویی آن است.
کد خبر: ۴۵۵۲۱۴

اهمیت این فناوری در زندگی ما به اندازه‌ای است که حتی کامپیوترهای پیشرفته نیز نتوانستند این رقیب بزرگ را از میدان به در کنند. اما از آن سو افزودن امکانات و توانمندی‌های کامپیوتر به تلویزیون‌ها منجر به تولید نسل جدیدی از تلویزیون شده و محبوبیت بیشتر این جعبه جادویی را نزد کاربران به ارمغان آورده است.

نسل جدید تلویزیون‌ها با داشتن مجموعه‌ای از فناوری‌های پیشرفته، قدمی فراتر از محدوده‌های قبلی برداشته و امکاناتی را عرضه می‌کنند که نویدبخش تجربه‌ای نوین از زندگی راحت در کنار ابزارهای هوشمند است. در حقیقت پیشرفت فناوری در سال‌های اخیر نه تنها شیوه زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار داده بلکه دسترسی به بسیاری از امکانات و خدمات را نیز تسهیل کرده است.

تلویزیون‌های هوشمند از جمله فناوری‌های جدیدی است که این روزها بیش از هر فناوری دیگری مورد توجه کاربران دنیای دیجیتال قرار گرفته است. پس از محبوبیت گوشی‌های تلفن همراه هوشمند، شرکت‌های بزرگ سازنده نمایشگرهای تلویزیونی به این فکر افتادند که وی‍ژگی‌های نسل جدید گوشی‌های تلفن همراه را در ساخت نمایشگرهای تلویزیونی مورد توجه قرار دهند و بر این اساس نسل جدیدی از نمایشگرهای تلویزیونی را تحت عنوان تلویزیون‌های هوشمند یا به عبارتی Smart Tvها به بازار عرضه کردند.

تلویزیون یا کامپیوتر

اگر بخواهیم ویژگی‌ها و خصوصیات این نسل جدید تلویزیون‌ها را به اختصار بیان کنیم می‌توانیم بگوییم این نمایشگرها مانند گوشی‌های هوشمند از قابلیت اتصال به اینترنت و امکان استفاده از سرویس‌های آنلاین برخوردارند. به عبارت دیگر گیرنده‌های تلویزیونی هوشمند می‌توانند با کامپیوتر ارتباط برقرار کرده و از این طریق اطلاعاتی را دریافت یا ارسال کنند.

تلویزیون‌های هوشمند از نظر کارکرد شبیه به تلفن‌های هوشمند هستند و شاید بتوان آنها را تلویزیون‌های مجهز به یک کامپیوتر داخلی دانست. از این رو انواع مختلفی از برنامه‌های جانبی یا Application‌ها که به طور اختصاصی برای گوشی‌های هوشمند و سیستم‌های عامل کامپیوتری طراحی شده‌اند روی تلویزیون‌های هوشمند قابل نصب هستند.

همچنین کاربر می‌تواند به کمک این تلویزیون‌ها علاوه بر جستجو در صفحات وب، فایل‌های تصویری و ویدئویی متنوعی را مشاهده کند یا حتی روی این نمایشگرها بازی‌های کامپیوتری را اجرا کند و از تماشای برنامه‌های کانال‌های اینترنتی یا IPTV لذت ببرد.

تلویزیون‌های هوشمند نخستین بار توسط شرکت سامسونگ که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لوازم و تجهیزات الکترونیکی است قدم به دنیای نمایشگرهای تلویزیونی گذاشتند و پس از آن شرکت‌های ال‌جی و فیلیپس نیز به عنوان رقبای این شرکت اقدام به طراحی و ساخت تلویزیون‌های هوشمند کردند. امروزه اغلب شرکت‌های فعال در این عرصه، تلویزیون هوشمند تولید می‌کنند.

اگرچه بعضی از این شرکت‌ها این تلویزیون‌ها را با اسامی مختلفی به بازار عرضه کرده‌اند، اما در عمل ویژگی مشترک همه این نمایشگرهای تلویزیونی این است که می‌توانند امکان برقراری ارتباط با سرویس‌ها وخدمات اینترنتی را برای کاربران فراهم کنند.

نکته: با داشتن یک تلویزیون هوشمند، به همه امکاناتی که پیش از این از طریق سیستم‌های کامپیوتری در اختیارتان قرار می‌گرفت، دسترسی دارید و به عبارت دیگر هیچ نیازی به کامپیوتر ندارید

تلویزیون‌های هوشمند، نمایشگرهای تلویزیونی را به کامپیوترهایی مجهز به نمایشگرهایی بزرگ‌تر تبدیل کرده‌اند که می‌توانند تصاویر را با کیفیت بالاتری روی صفحه به نمایش درآورند. شاید بتوان مهم‌ترین ویژگی مشترک تلویزیون‌های هوشمند را پشتیبانی از استانداردی موسوم به DLNA دانست. این استاندارد امکان انتقال و پخش فایل‌های ویدئویی یا تصویری از کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت، گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های دیجیتالی به تلویزیون را فراهم می‌کند و به این ترتیب هیچ محدودیتی برای پخش فرمت‌های مختلف وجود نخواهد داشت.

فناوری جدیدی برای پاسخگویی به نیازهای کاربران

با داشتن یک تلویزیون هوشمند، به همه امکاناتی که پیش از این از طریق سیستم‌های کامپیوتری در اختیارتان قرار می‌گرفت، دسترسی دارید و به عبارت دیگر هیچ نیازی به کامپیوتر ندارید. می‌توانید نامه‌های ارسالی به صندوق پست الکترونیکی خود را باز کنید یا حتی اسنادی را از طریق نرم‌افزار آفیس ایجاد کرده و روی صفحه نمایش دهید. حتی قادر هستید به کمک یک نمایشگر تلویزیونی هوشمند، دوستان و افراد خانواده را نیز در هر کجای این کره خاکی که باشند، ملاقات کنید.

اما بهترین ابزار برای کنترل این تلویزیون‌ها، استفاده از گوشی‌های هوشمند است. تنها کافی است نرم‌افزار مربوط به آن را نصب کنید. با استفاده از این روش گوشی تلفن همراهتان براحتی به نمایشگر تلویزیونی هوشمندی که بتازگی خریداری کرده‌اید، متصل می‌شود. البته اگر گوشی هوشمند ندارید، اصلا جای هیچ نگرانی نیست؛ چراکه کنترل این نمایشگرها از طریق دستگاه‌های ریموت کنترل که از نظر شکل ظاهری، شبیه به گوشی‌های هوشمند هستند یا از طریق روش‌های پیشرفته کنترلی مانندwii نیز امکان‌پذیر است.

بنابراین می‌توان گفت نسل جدید تلویزیون‌ها بیش از پیش به کامپیوترها شبیه شده‌اند. تلویزیون‌های هوشمند مجهز به پردازشگرهایی هستند که می‌توانند برنامه‌های جانبی مختلف را روی تلویزیون اجرا کنند. علاوه بر این مجهز بودن این تلویزیون‌ها به یک دوربین و میکروفن داخلی این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا بتوانند با سیستم تلویزیونی در تعامل باشند. می‌توان از دوربین گیرنده‌های تلویزیونی هوشمند برای برگزاری کنفرانس‌های ویدیویی و از میکروفن آن برای برقراری ارتباطات صوتی یا ارسال فرامین صوتی به تلویزیون استفاده کرد.

بعضی از تلویزیون‌های هوشمند، امکانات ارتباطی جدیدی را به کاربران ارائه می‌کنند که به کمک آن می‌توان با استفاده از ارتباط بی‌سیم و به روشی ساده و سریع بین نمایشگر تلویزیونی و کامپیوتر شخصی بدون نیاز به اینترنت ارتباط برقرار کرد. علاوه بر این از طریق امکان به اشتراک‌گذاری اطلاعات و به کمک فناوری به اشتراک‌گذاری هوشمند، کاربران می‌توانند به تمامی اطلاعات ذخیره شده روی کامپیوتر شخصی، تبلت یا گوشی تلفن همراه خود دسترسی داشته باشند یا تصویر تلویزیون را از طریق فناوری WiDiروی نمایشگر دستگاه‌های خارجی مانند لپ‌تاپ به نمایش درآورند. این تلویزیون‌ها علاوه بر دسترسی به اینترنت، امکان استفاده از سرویس کاربردی مانند مشاهده وضعیت آب و هوا، دسترسی به وضعیت بازار و تبادلات مالی و همچنین اطلاع از آخرین خبرها و رویدادهای روز را نیز فراهم می‌کنند، علاوه بر این می‌توان برنامه‌های جانبی (Application) مختلفی مانند برنامه‌هایی که وضعیت سلامت افراد را تحت کنترل قرار می‌دهند یا قاب عکس‌های دیجیتالی که تصاویر دلخواه شما را روی صفحه به نمایش در‌می‌آورند را نیز روی آنها نصب کرد.

اگرچه بازار تلویزیون‌های هوشمند در حال حاضر در مراحل اولیه پیشرفت و به‌روزرسانی است، اما با توجه به این‌که شرکت‌های تولیدکننده سیستم‌های الکترونیکی در تلاش هستند با افزودن امکانات جدید یا به‌روزرسانی فناوری ساخت نسل جدید تلویزیون‌ها به جایگاه برتری در این بازار رقابتی دست یابند، پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد رونمایی از کاربردهای جدیدی در تلویزیون‌های هوشمند باشیم که به کاربران این امکان را می‌دهند تا تجربه جدیدی از تماشای برنامه‌های تلویزیونی داشته باشند.

بی‌شک فناوری ساخت تلویزیون‌های هوشمند در آینده با تغییرات بزرگی مواجه خواهد شد، اما شما فکر می‌کنید پس از افزودن امکانات اینترنت به تلویزیون‌های هوشمند نوبت کدام فناوری است که بتواند امکاناتش را در قاب این جعبه جادویی به نمایش گذارد؟

فرانک فراهانی جم / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها