در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
امسال برای اولین بار طی 2 دهه اخیر برگزاری جشنواره، محمد خزاعی، دبیر این رویداد طبق برنامه پیش رفت و به عهدش وفادار ماند که زمان برای ارسال کپی فیلمها به دفتر جشنواره تمدید نخواهد شد، بنابراین با وجود این که چند فیلم سرشناس هنوز نتوانستهاند خود را به جشنواره برسانند، قرار است محمد خزاعی جدول تازه جشنواره را تنظیم کند. بنا به گفته دبیر جشنواره سیام هیچ فیلمی جایگزین فیلمهای مسابقه سینمای ایران نخواهد شد و بنابراین فیلمهای حذفی اگر تا پایان جشنواره توانستند خود را برسانند تنها در بخشی بیرون از مسابقه اکران خواهند شد. در این مطلب که بر اساس جدول ابتدایی دفتر جشنواره تنظیم شده است از 32 فیلم به عنوان فیلمهای بخش مسابقه نام برده میشود و در آن نگاهی اجمالی داریم به همه فیلمهای بخش مسابقه صورت گرفته که البته از میان آنها روی برخی فیلمها که حواشی بیشتری داشتند و از گزینههای احتمالی سیمرغ محسوب میشوند تمرکز بیشتری داشتیم. فیلمهای دیگر یعنی بزن بریم بهشت (مصطفی کیایی)، پرواز بادبادکها (علی قوی تن)، تلفن همراه رئیسجمهور (علی عطشانی)، چک (کاظم راستگفتار)، راه بهشت (مهدی صباغزاده)، روزهای زندگی (پرویز شیخطادی)، زندگی خصوصی (محمدحسین فرحبخش)، محرمانه تهران (مهدی فیوضی)، یک روز دیگر (حسن فتحی)، یکی میخواد باهات حرف بزنه (منوچهر هادی)، من و زیبا (فریدون حسنپور)، بیخداحافظی (احمد امینی)، بیخود و بیجهات (عبدالرضا کاهانی) ، ضد گلوله ( مصطفی کیایی )و سلام بر فرشتگان (فرزاد اژدری) نیز در بخش سودای سیمرغ حضور دارند.
گیرنده / مهرداد غفارزاده
داستان فیلم: گیرنده، روایت حاج صمد، راننده وانت کارخانهای در شهرستانی دورافتاده و کوچک است که در پی اتفاقی ماموریتی مهم مییابد.
گیرنده، اولین فیلم سازنده آن است که توانسته علاوه بر بخش نگاه نو در بخش مسابقه سینمای ایران هم حضور داشته باشد. نکته قابل توجه حضور سعید راد به عنوان بازیگر در اولین ساخته کارگردانش است. گیرنده به تهیهکنندگی محمد قهرمانی و با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده است.
گشت ارشاد / سعید سهیلی
داستان فیلم: این فیلم داستان 3 جوان جنوب شهری است که برای به دست آوردن پول دست به کار خطرناکی میزنند و وقایع فیلم را شکل میدهند.
بهترین فیلم سهیلی را باید اولین ساخته او یعنی «مردی شبیه باران» دانست وگرنه در کارنامه هنری این فیلمساز بیشتر آثاری دیده میشود که مدتی سینماهای ایران را تسخیر کرده بود. چارچنگولی و ازدواج در وقت اضافه نمونههای متاخر این نکته هستند.
پل چوبی / مهدی کرمپور
داستان فیلم: «پل چوبی» معبری بود بر خندق شمالی طهران، مابین پایتخت و ییلاق شمیران... محل اتصال طهران قدیم و تهران مدرن. اینجا و اکنون محله پل چوبی یادگار گذشته است. نامی بهجامانده در قلب شهر پرهیاهو؛ محل رخداد عاشقانهای ناآرام...پل چوبی آنقدر خبر و حاشیه داشت که هر بینندهای را کنجکاو به دیدنش میکند. تعداد بالای بازیگران ستاره در یک فیلم آن هم در یک داستان عاشقانه شهری به تنهایی خودش وسوسهکننده هست. به این نامها دقت کنید: هدیه تهرانی، بهرام رادان، مهناز افشار، مهران مدیری، آتیلا پسیانی و... . فیلمنامه این اثر را کرمپور به همراه خسرو نقیبی نوشته است. کرمپور در اثر قبلی خود یعنی تهران، روزهای آشنایی توانست نظر منتقدان را جلب کند و این فیلم هم بتازگی به شبکه نمایش خانگی راه یافته است.
یک عاشقانه ساده / سامان مقدم
داستان فیلم: در خلاصه داستان فیلم «یک عاشقانه ساده» با نام قبلی «باگت» آمده است: فرزند آدم محکوم به سرنوشتی بود که پدر و مادرش برایش رقم زدند.
سامان مقدم، آثار سینمایی ماندگاری را از جمله «کافه ستاره»، «صد سال به این سالها»، «مکس» و... را در کارنامه هنری خود دارد که اغلب این آثار جزو فیلمهای پرمخاطب سینما محسوب میشود. «صد سال به این سالها» فیلم قبلی این کارگردان است که با گذشت چند سال از ساخت هنوز امکان اکران عمومی پیدا نکرده است. یک عاشقانه ساده، دارای ویِِژگیهایی است که این اثر را از سایر آثار پیشین مقدم متمایز میکند. کوچکردن از فضای شهری به یک فضای بکر روستایی و روایت داستانی در بطن دغدغههای مردم آن محل یکی از این ویژگیهاست.
در انتظار معجزه / رسول صدرعاملی
داستان فیلم: زن و شوهری را روایت میکند که در اوج اختلاف خانوادگی به همراه دختر 4سالهشان جهت زیارت امام رضا(ع) عازم مشهد میشوند...
این فیلم بخش دیگری از سهگانهای است که صدرعاملی از 3 سال پیش ساخت آن را درباره زیارت و زائران حرم حضرت امام رضا(ع) شروع کرده است. فیلمنامه کار بر اساس طرحی از اصغر فرهادی است و حمید فرخنژاد، پریوش نظریه و بیتا فرهی برای او بازی میکنند.
آمین خواهیم گفت / سامان سالور
داستان فیلم: روایت قصهای عاشقانه در بستری انسانی است.
کارگردان جوان تجربهگرا سال گذشته با فیلمش در جشنواره هوادارانش را ناامید کرد؛ فیلمی که اتفاقا این روزها به شبکه نمایش خانگی راه یافته است. سیزده 59 یکی از فیلمهایی بود که سال گذشته بسیاری در انتظار دیدنش بودند، اما حاصل کار بدتر از آن بود که بتواند دوستداران سالور را راضی کند. این کارگردان اما امسال هم با فیلم «آمین خواهیم گفت» در جشنواره سیام حضور دارد. در این فیلم بیش از همه حضور فرزاد حسنی، گوینده و مجری تلویزیونی جلب توجه میکند. البته او در نقش خودش بازی نمیکند و اتفاقا گریم سنگینی در این فیلم دارد. سالور با فیلم «چند کیلو خرما...» توانست یکی از جوایز ارزشمند جهانی (یوزپلنگ طلایی جشنواره لوکارنو) را برای سینمای ایران به ارمغان بیاورد، اما او هنوز نتوانسته است مخاطب ایرانی خود را مجاب کند به پای قصه فیلمش بنشیند، ترکیب داوران امسال هم نشان از این ندارد که چندان از تجربهگرایی سامان سالور لذت ببرند. بنابراین حتی اگر با فیلم خوبی روبهرو شدید چندان دل به سیمرغ آن نبندید. سامان سالور درباره فیلم جدیدش گفته است بزرگترین جایزه برای هر فیلمسازی خوب دیدهشدن است و بزرگترین آرزوی من این است که «آمین خواهیم گفت» بخوبی دیده شود.
خوابم میاد / رضا عطاران
داستان فیلم: فیلم، داستان معلمی به نام رضاست که در برقراری رابطه با زنها مشکل دارد، او با زنی پاستیلفروش آشنا میشود که از رضا خواستههای عجیب و غریبی دارد...
اولین فیلم رضا عطاران از آن دسته فیلمهایی است که بسیاری منتظر نمایش آن هستند. سال خوب عطاران تنها با ساخت یک فیلم خوب کامل میشود. او در میان کارگردانانی که برای تلویزیون مجموعه مناسبتی میساختند، بهترین بود. هر چند فیلم تازهاش (که بارها نامش تغییر کرد) در داستان ایده دندانگیری ندارد، اما فیلم خوابم میاد با ترکیب بازیگرانش جذابتر از آن است که بخواهیم از دیدنش بگذریم. همین بس که اکبر عبدی، نقش مادر رضا عطاران را در فیلم بازی میکند.
بیداری / فرزاد موتمن
داستان فیلم: بیداری، داستان زنی به نام زهراست که حافظهاش از زمانی که برای آخرین بار دختر 6 سالهاش یاسمن را دیده، متوقف شده است.
فرزاد موتمن را همواره به نام فیلم بهیادماندنیاش یعنی شبهای روشن به یاد میآورند و از «بیداری» که چند سال پیش ساخته شده، اما به دلیل مشکل با تهیهکنندهاش مدتها نتوانست روانه سینماها شود چندان امیدی نمیتوان بست.
«بیداری» از مجموعه فیلمهای سیامین سال انقلاب اسلامی است که توسط سازمان سینمایی سبحان با حمایت و مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده است. فیلمنامه «بیداری» را کریم هاتفینیا با مشاوره و بازنویسی نهایی سعید حاجیمیری به نگارش درآورده است.
یک سطر واقعیت / علی وزیریان
داستان فیلم: یک سطر واقعیت، ماجرای دشواریهای زندگی یک زوج فرهنگی را به تصویر میکشد.
علی وزیریان پیش از این ساخت فیلمهای سینمایی «خدا نزدیک است» و «یک وجب از آسمان» را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است. در این فیلم سینمایی بازیگرانی همچون: حسین یاری، مهراوه شریفینیا، همایون ارشادی، رضا ناجی، شیوا خنیاگر و... به ایفای نقش پرداختهاند.
بوسیدن روی ماه / همایون اسعدیان
داستان فیلم: بوسیدن روی ماه، داستان احترامالسادات و فروغخانم است که در همسایگی هم زندگی میکنند و بیش از ۲۰ سال است که در انتظار فرزندانشان هستند.
فیلم تازه اسعدیان یکی از آن دسته فیلمهایی است که خیلیها از آن تعریف کردهاند. یکی از فیلمهایی که بسیاری آن را یکی از شانسهای سیمرغ بهترین فیلم میدانند. البته باید امیدوار باشیم تا با فیلمی مشابه طلا و مس از لحاظ ساختار روبهرو نشویم. هر چند طلا و مس را باید بهترین فیلم این کارگردان دانست. در فهرست فیلمهای کارنامه کاری اسعدیان به فیلمهایی برمیخوریم که از هر لحاظ سالم هستند؛ فیلمهایی که هم مخاطب را راضی کرده است و هم منتقدان را به تحسین واداشته است. بوسیدن روی ماه صد و چهارمین فیلم حوزه هنری است که در جشنواره فیلم فجر به نمایش در میآید. طرح این فیلم از منوچهر محمدی است که تهیهکنندگی آن را هم به عهده دارد. بازیگران فیلم هم ترکیب جالبتوجهی دارند. رابعه مدنی (مادر امیرشهاب رضویان) که در سریال وضعیت سفید بازیاش بسیار مورد توجه قرار گرفت یکی از بازیگران اصلی است و همچنین شیرین یزدانبخش هم یکی دیگر از بازیگران اصلی فیلم است. مسعود رایگان، صابر ابر، سعید پورصمیمی، شیدا خلیق، شاهرخ فروتنیان و شبنم مقدمی از دیگر بازیگران این فیلم هستند.
برف روی کاجها / پیمان معادی
داستان فیلم: درباره زنی است که با اتفاقی بزرگ در زندگیاش در دو راهه تصمیم قرار میگیرد.
فیلمنامهنویس موفق و خوب، بازیگری که ردش را باید از روی فرش قرمزهای معروف جهان گرفت حالا در جشنواره سیام فیلم ساخته است. فیلمی که به قول دوستانش امضای معادی را دارد. فیلمی آرام و عاشقانه به سبک فرانسوی! کار اصلی معادی در سینمای ایران فیلمنامهنویسی است. نوشتههای او هم آثار قابل تاملی است، «آواز قو»، «کما»، «کافه ستاره» و... او امسال علاوه بر فیلم خودش در اثر دیگری نیز حضور دارد، معادی یکی از فیلمنامهنویسهای انیمیشن «تهران 1400» نیز هست و باید دید بازیگر موفق فیلمهای اصغر فرهادی پشت دوربین چه کاره است. ترکیب بازیگران و عوامل فیلم هم هوشمندانه است. بازیگر اول معادی مهناز افشار است که سال گذشته با بازی خوبش در سعادتآباد داوران را مجاب کرد اولین سیمرغ را به او اهدا کنند. پشت دوربین فیلم معادی هم محمود کلاری است که یکی از جوایز ارزنده فیلمبرداری در سطح جهان را برای فیلم جدایی نادر از سیمین بتازگی دریافت کرده است و بالاخره حسن معجونی، بازیگر محبوب تئاتری هم یکی از بازیگران فیلم معادی است. نکته جالب این فیلم البته فیلمبرداری آن به صورت سیاه و سفید است.
پله آخر / علی مصفا
داستان فیلم: امین دکتری میانسال است که پس از سالها به ایران برگشته و همراه مادرش تنها زندگی میکند. او با شنیدن خبر مرگ یکی از دوستان کودکی به خانهاش رفته و درگیر ماجرای مرگ او میشود.
دومین فیلم بلند علی مصفا پس از 7 سال از اولین ساختهاش در جشنواره سیام حضور دارد. مصفا در اولین فیلمش یعنی «سیمای زنی در دوردست» توانسته بود منتقدان را نسبت به جهان سینماییاش امیدوار سازد و همین است که بسیاری منتظرند تا حاصل این وقفه طولانی از ساخت اولین فیلمش را در اثر تازهاش ببینند. در فیلم سینمایی پله آخر لیلا حاتمی، همسر علی مصفا یکی از متفاوتترین نقشهای خود را ایفا کرده است.
ملکه / محمدعلی باشه آهنگر
داستان فیلم: ماجرای «ملکه» در دوران دفاع مقدس اتفاق میافتد و داستان آن در پالایشگاه نفت آبادان هنگام جنگ تحمیلی رخ میدهد.
شاید نگاه به کارنامه کاری باشه آهنگر برای ورود به فیلم تازهاش چندان کمکی به مخاطب نکند، چرا که آنقدر از فیلم تازه او حرف زدهاند و تعریف کردهاند که به قولی متصل شدن این فیلم به آثار قبلی او پایین آوردن سطح فیلم تازه آهنگر است! این کارگردان البته 2 سال پیش با فیلم بیداری رویاها در جشنواره حضور داشت و پیشتر از آن هم به واسطه فیلم خوش ساختش یعنی «فرزند خاک» توانست سیمرغ بهترین فیلم ملی را از آن خود کند. جالب اینکه خبرگزاری سینماپرس که نزدیک به معاونت سینمایی وزارت ارشاد است پیش از آغاز جشنواره این فیلم را یکی از رکوردداران جشنواره سیام معرفی کرده و نوشته است این فیلم سینمایی به دلیل موضوع متفاوت و فیلمنامه حرفهای که دارد یکی از رکورددارهای نامزدهای امسال خواهد بود. عوامل حرفهای فیلم هم یکی از مواردی است که بسیاری به واسطه آن این فیلم را رکورددار سیمرغهای امسال میدانند. از بازی بازیگرانی همچون هومن برقنورد، حمید آذرنگ و مصطفی زمانی گرفته تا آهنگسازی حسین علیزاده و البته فیلمبرداری علیرضا زریندست که بسیاری تصویربرداری این فیلم را از نقاط قوت کل فیلم میدانند.
پذیرایی ساده / مانی حقیقی
داستان فیلم: درباره زن و مردی است که در فضایی سرد و کوهستانی و جنگزده میان مردم پول پخش میکنند.
حقیقی کارگردان کاربلدی است. او این ویژگی را نهتنها در سینما، بلکه در نوشتن هم دارد. برای همین انتظار برای دیدن تازهترین ساخته او که اتفاقا تنها نماینده ایران در جشنواره برلین نیز خواهد بود بسیار است. با توجه به حواشی و داستان فیلم و البته تیزر آن میتوان گفت او هم با فیلم تازهاش ترجیح داده است به فیلمهای تجربهگرای قبلیاش بازگردد؛ فیلمهایی مثل کارگردان مشغول کارند و آبادان. یکی از نکات قابل توجه این فیلم حضور امیررضا کوهستانی به عنوان فیلمنامهنویس این اثر است، البته با همکاری مانی حقیقی. کوهستانی یکی از نامآوران جوان عرصه تئاتر است که از آخرین کار او یعنی «ایوانف» به عنوان یکی از بهترین آثار تئاتری یاد میشود. همکاری این دو میتواند بسیار جالب توجه باشد. حقیقی خودش در کنار ترانه علیدوستی نقشهای اصلی مرد و زن فیلم را هم بازی کردهاند، خودش هم تیتراژ فیلم را ساخته است.
او که پیش از این تجربه ساخت چند تیتراژ متفاوت و تماشایی برای فیلمهایی مانند «باجخور» و «ماهیها عاشق میشوند» را داشت، عنوانبندی متفاوتی برای «پذیرایی ساده» ساخته است.
یکی از ویژگیهای متمایز فیلم، حضور بازیگران تئاتر در نقشهای مکمل، اما کلیدی فیلم است. سعید چنگیزیان، وحید آقاپور، محمدرضا نجفی و نادر فلاح از چهرههای مطرح تئاتر این روزها هستند که نقشهای شاخص و تاثیرگذاری در پذیرایی ساده ایفا کردهاند.
خرس / خسرو معصومی
داستان فیلم: داستان رزمندهای است که پس از سالها اسارت به شهرش برمیگردد و با اتفاقاتی روبهرو میشود.
شاید خواندن داستان فیلم و اضافه کردن بازیگران آن در نقشهایشان برای شما تصویری از فیلمی کلیشهای داشته باشد، اما این پیشفرض را کنار بگذارید، چرا که فیلم خرس یکی از فیلمهای مهم جشنواره سیام است، فیلمی که البته برای نمایش آن در جشنواره سیام اصلاحاتی را هم انجام داد. خسرو معصومی را بیشتر به واسطه سهگانهاش درباره قاچاق چوب در شمال ایران میشناسیم، موضوعی که بیشتر در بستر داستانی عاشقانه روایت شد. البته اولین فیلم از این سهگانه مورد توجه منتقدان هم قرار گرفت. «رسم عاشقکشی» اولین فیلم از این سهگانه بود که سال 81 ساخته شد، جایی در دوردست سال 84 ساخته شد و سومین فیلم از این سهگانه با عنوان باد در مرغزار میدمد سال 86 جلوی دوربین رفت. پرویز پرستویی، فرهاد اصلانی و مریلا زارعی بازیگران اصلی فیلم هستند که بازی فرهاد اصلانی در این فیلم آنقدر خوب هست که از همین الان او را یکی از نامزدهای بازیگری امسال قلمداد کنیم. او سال گذشته هم در فیلم یه حبه قند بازی خوبی داشت، اما نتوانست سیمرغ جشنواره را از آن خود کند. لوکیشن این فیلم هم مثل اغلب آثار معصومی در شمال ایران است و او نتوانسته است علاقه زیادش را به شمال ایران در فیلمهایش پنهان کند.
نارنجیپوش / داریوش مهرجویی
داستان فیلم: نارنجیپوش، داستان تحول یک عکاس است که تلاش دارد با پاکیزگی محیط اطراف، به تطهیر روح و روان خود بپردازد و در نهایت به پاکیزگی روح دست یابد.
روند فیلمهای اخیر داریوش مهرجویی چندان به مذاق منتقدان خوش نیامده است. برخی بر این باورند که فیلمساز بزرگ سینمای ایران افولش از بعد از ساخت فیلم درخت گلابی رقم خورد، اما هستند هنوز طرفداران مهرجویی که نهتنها بر این باور نیستند، بلکه معتقدند فیلمهای اخیر او مثل آسمان محبوب و تهران، روزهای آشنایی نهتنها سادهانگاری مهرجویی نیستند، بلکه قدمی رو به جلو برای فیلمساز ایرانی است. آسمان محبوب که سال گذشته حتی توانست جایزه بهترین کارگردانی را از بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر دریافت کند مورد انتقاد اغلب اهالی سینما قرار گرفت و عدم اکران آن هم فرصت تامل بیشتر روی این فیلم را از مخاطبانش گرفت.
برخی بر این باورند که فیلم تازه مهرجویی یعنی نارنجیپوش هم در ادامه فیلمهای اخیر اوست، اما از این فیلم هم به عنوان یکی از شانسهای سیمرغ جشنواره سیام نام برده میشود. حامد بهداد، ستاره این روزهای سینمای ایران در اولین تجربه بازیگریاش با مهرجویی جلوی دوربین این کارگردان قرار گرفته است و بازیگرانی همچون لیلا حاتمی، امید روحانی، میترا حجار، فردوس کاویانی، اردشیر رستمی و طناز طباطبایی هم او را همراهی میکنند.
شور شیرین / جواد اردکانی
داستان فیلم: شور شیرین، مقاطعی از زندگی شهید کاوه، یکی از فرماندهان کردستان را به تصویر میکشد.
شور شیرین، از جمله فیلمهایی است که تصویرگر زندگی سرداران شهید ایرانی است که کمتر کارگردانی زندگی این افراد را در قالب یک اثر سینمایی به تصویر کشیده است و این بار در جشنواره سیام به تماشای بخشی از زندگی شهید محمود کاوه مینشینیم. جواد اردکانی که فیلمنامه این اثر را براساس تحقیقات گستردهای از یکی از همرزمان شهید کاوه و بسیاری از سرداران وقت نوشته است،کارگردانی این فیلم سینمایی را نیز عهدهدار است.
میثم اسماعیلی / گروه فرهنگ و هنر
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»:
گفتوگوی «جامجم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر
یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جام جم آنلاین:
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد