بهلول، بشنو از نی، جاذبه‌های طبیعی خراسان شمالی، می ـ ‌نا و خدابنده مستندهایی هستند که در حال حاضر مراحل مختلف تولید را در مراکز سیما طی می‌کنند.این آثار در قالب‌هایی چون مردم‌شناسی، آداب و رسوم، تاریخ‌شناسی و... آماده می‌شوند.
کد خبر: ۴۵۲۲۹۶

مستند بهلول

مستند «بهلول» به کارگردانی مصطفی صفاری و تهیه‌کنندگی سیدمحمدعلی سبط‌احمدی در دو قسمت 80دقیقه‌ای در گناباد و روستاهای اطراف گناباد ساخته شد.

سبط‌احمدی گفت: این اثر مستندی روایی است از زندگی شیخ محمدتقی بهلول‌گنابادی، که در آن کودکی، نوجوانی و جوانی و فعالیت‌های سیاسی وی به تصویر کشیده شده است.

وی ابراز کرد: مستند بازسازی‌شده بهلول در بیدخت، رباب، تپه‌های شهر، مسجد‌جامع، موزه و منزل مرحوم پدری علامه بهلول و در نهایت مرقد وی در گناباد تصویربرداری شده است.

سبط‌احمدی افزود: ما برای ساخت این اثر از منابعی چون کتاب‌هایی که درباره علامه بهلول نوشته شده، اسناد علامه‌بهلول، کتابخانه آستان قدس رضوی و کتاب‌های چاپ شده در همایش ملی «بهلول شگفتی روزگار» برای ساخت این مستند استفاده کردیم.

وی تاکید کرد: شخصیت عرفانی بهلول، تبیین مبارزات بهلول با تاکید بر قیام گوهرشاد و سبک زندگی علامه بهلول در این مستند نیز مورد توجه قرار گرفته است.

سبط‌احمدی خاطرنشان کرد: در این مستند نقش مرحوم بهلول را حاج زین‌العابدین افضلی امام جماعت روستای بهلول، بازی می‌کند.

وی با بیان این‌که این مستند 15 روز پیش تولید داشته است، اظهار کرد: این مستند در مدت 12 روز تصویربرداری شده و در حال حاضر مراحل تدوین، صداگذاری و موسیقی را پشت سر می‌گذارد.

وی اظهار امیدواری کرد: مستند بهلول تا پایان بهمن ماه سال جاری آماده پخش شود.

در این مستند محمدابراهیم رجبیان (تصویربردار) و حسین شهسوارپور (صدابردار) همکاری دارند.

مستند بشنو از نی

مستند «بشنو از نی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیدعلی خوش‌نشین هم به سفارش صدا و سیمای مرکزگیلان تهیه و تولید شده است.

خوش‌نشین گفت: این مستند به آیین پهلوانی و زیبایی‌های کشتی گیله مردی با قدمت سه هزار ساله در گیلان می‌پردازد.

وی افزود: همچنین خصوصیات اخلاقی و رفتارهای پهلوانی که جایگاه خاصی در قلوب مردم منطقه شرق گیلان دارد بخش‌هایی از این مستند را به خود اختصاص داده است.

خوش‌نشین با بیان این‌که کار تحقیقاتی این مستند از خرداد سال 1390 آغاز و پس از 45 روز به اتمام رسیده است تصریح کرد: نگارش فیلمنامه تا اول مهر به طول انجامید و تصویربرداری آن در روستاهای شرق گیلان به طور شبانه‌روز تا پایان آبان انجام شد.

جاذبه‌های طبیعی خراسان شمالی

مستند «جاذبه‌های طبیعی خراسان شمالی» نیز به کارگردانی مهران رحمانی و تهیه‌کنندگی علی رحیمی به سفارش صدا و سیمای مرکز خراسان شمالی تهیه و تولید می‌شود.

رحمانی گفت: در این مستند دو کوهنورد روایتگر جاذبه‌های طبیعی روستای اسفیدان خواهند بود.

وی افزود: این مستند به جاذبه‌های طبیعی روستای اسفیدان از جمله به کارگیری سنگ در خانه‌سازی و نحوه به کارگیری و شیوه خانه‌سازی در آن، شکل پلکانی کوچه‌ها که با کندن کوه ایجاد شده و وجود درختان کهنسال گردو که حدود 20 کیلومتر از دره را پوشانده است، می‌پردازد.

رحمانی بیان کرد: از دیگر ویژگی‌های این مستند می‌توان به پرداختن به دو غار زیبا و کم‌نظیر به نام‌های ییجت و خزینه اشاره کرد که درگذشته محل ذخیره آب مصرفی روستاییان برای فصول کم‌آب سال و پناهگاهی برای مردم روستا بوده و امروزه داستان آن برای هر شنونده و دیدن آثار ذخیره آب درآن برای هر بیننده‎ای می‎تواند جالب باشد.

مستند «می ـ نا

مستند «می ـ نا» به کارگردانی ابراهیم سعیدی و تهیه‌کنندگی بهزاد تقی‌کهزاد در سیمای مرکز خوزستان تولید می‌شود.

کهزاد گفت: مستند می ـ نا با هدف آشنایی مخاطبان با پوشش زنان بختیاری تولید می‌شود.

می ـ نا (نام روسری زنان بختیاری) قصد دارد مفاهیم و تاثیر رنگ‌ها در زندگی و کار مردم قوم بختیاری را مورد بررسی قرار دهد.

تصویربرداری این مستند طی 15 روز در منطقه دشت سوسن شهرستان ایذه خوزستان انجام شده و مراحل تدوین و صداگذاری آن در طول یک ماه انجام خواهد شد.

وی همچنین افزود: مراحل تحقیق و پژوهش این مستند به مدت یک سال توسط مرحوم دکتر فتح‌الله‌زندیه انجام شده است.

مستند خدابنده

«خدابنده» نیز عنوان مستند تلویزیونی است که به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی قادری در صدا و سیمای مرکز مهاباد تهیه شده است.

قادری گفت: این مستند در راستای تولید علم و نهضت نرم‌افزاری تهیه شده که در آن موفقیت‌ها و تحقیقات دکتر صابر خدابنده، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و دانشیار دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی نور به تصویر کشیده شده است.

وی افزود: دکتر خدابنده کاشف یکی از جانوران آبزی به نام triops در ایران است که براساس تحقیقات انجام گرفته قدمت آن به 220 میلیون سال می‌رسد و کهن‌ترین گونه جانوری زمینی و به عبارتی فسیل زنده به شمار آید.

وی اظهار کرد: دکتر خدابنده تحقیقات مفید و ارزشمندی در زمینه تهیه ترکیبات ضدسرطانی با استفاده از موجودات آبزی همانند کوسه ماهی و آرتیمیای دریاچه ارومیه انجام داده که در این مستند نیز به آن اشاره شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها