روش به کار گرفته شده در ترور، همان روش عوامل موساد در ترورهای قبلی است

پنجمین ترور هسته‌ای

عقربه‌ها که به 20/8 صبح رسید، صدای انفجار دیروز محله سیدخندان در تهران را لرزاند. دقیق‌ترش می‌شود خیابان گل‌نبی، روبروی دانشگاه علامه طباطبایی.
کد خبر: ۴۵۱۷۵۰

یک موتورسوار بمبی مغناطیسی را به بدنه یک خودروی پژو 405 در سمت کنار راننده می‌چسباند و لحظاتی بعد خودرو منفجر می‌شود. راننده مجروح می‌شود و فردی که کنار راننده نشسته بود بلافاصله به شهادت می‌رسد. یک عابر پیاده نیز که در نزدیکی محل انفجار حضور داشت از ناحیه دست مجروح می‌شود. ساعاتی بعد راننده پژو که به بیمارستان رسالت انتقال یافته بود نیز بر اثر شدت جراحات به شهادت رسیده و به این ترتیب شهدای این حادثه تروریستی به 2 نفر افزایش می‌یابد.

هدف این عملیات تروریستی مصطفی احمدی‌روشن بود که در دم به شهادت رسید. پیش از این رسانه‌های غربی از پیشنهاد رسمی تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا به باراک‌اوباما، رییس‌جمهوری برای ترور دانشمندان ایرانی خبر داده بودند.خبرگزاری مهر گزارش داد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا با شهید مصطفی احمدی‌روشن ملاقات داشته‌اند. نام احمدی‌روشن در فهرست تحریم شورای امنیت سازمان ملل نیز قرار داشت. وی دانش‌آموخته رشته مهندسی شیمی دانشگاه شریف و استاد این دانشگاه بود و به عنوان معاون بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز کار می‌کرد. به گزارش فارس، بر اساس گفته‌های یکی از همکاران شهید احمدی روشن، وی در یک پروژه مشترک در خصوص ساخت غشا‌های پلیمری برای جداسازی گاز فعالیت می‌کرده است.

برای غنی‌سازی اورانیوم از غشاهای پلیمری استفاده می‌شود، به طوری که ابتدا اورانیوم به صورت گاز هگزافلورید اورانیوم درآمده و سپس از یک غشای پلیمری مخصوص عبور داده می‌شود. با این کار اورانیوم ۲۳۵ زودتر از ۲۳۸ از غشای پلیمری عبور می‌کند و به این شیوه اورانیوم غنی‌سازی می‌شود. این اقدام تروریستی که در دومین سالگرد ترور استاد شهید علی‌محمدی رخ داد، تشابه بسیاری با ترورهای قبلی دارد که توسط موساد در تهران انجام شد. به گفته صفرعلی براتلو، معاون امنیتی انتظامی استاندار تهران، بمب منفجر شده از نوع مغناطیسی بود و از همان نوعی است که قبلا هم برای ترور دانشمندان کشورمان از آنها استفاده ‌شده است. دقیقا 2 سال قبل در چنین روزی بود که شهید مسعود علیمحمدی دانشمند هسته‌ای کشور مقابل منزل مسکونی خود با انفجار یک بمب کنترل از راه دور ترور شد.

بعد از حدود 11 ماه شهید شهریاری با چسباندن یک بمب مشابه به کنار خودرویش ترور شد و هدف ترور دیگر فریدون عباسی بود که همزمان با ترور شهید شهریاری مورد حمله قرار گرفت. البته این ترور ناکام ماند و وی در حال حاضر ریاست سازمان انرژی اتمی را به عهده دارد.

7 ماه بعد از آن شهید داریوش رضایی‌نژاد، مقابل منزل مسکونی‌اش ترور شد. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در ماه مبارک رمضان، ترور این 3 شهید را در یک جهت ارزبابی کردند. سرانجام دیروز در فاصله کمتر از 3 ماه بعد از آخرین انفجار، یکی دیگر از مسوولان هسته‌ای کشورمان ترور شد. بلافاصله بعد از این حادثه پلیس در محل حضور یافت تا دلایل انفجار را بررسی کند. بر همین اساس علی عبداللهی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تاکید کرد این معاونت در حال پیگیری حادثه است و جزئیات بیشتر مرتبط با آن هر چه زودتر به مردم اعلام خواهد شد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: از زمانی که حادثه انفجار رخ داد، همه مراجع ذی‌ربط وارد صحنه شدند و اتفاق رخ داده را مورد پیگیری قرار داده‌اند. هر کس به دنبال این است که اتفاق رخ داده را در حوزه تخصصی خود دنبال کند و ما جزئیات این حادثه را هر چه زودتر اعلام خواهیم کرد.

عبداللهی بروز این حادثه را نتیجه تلاش دشمنان برای امنیتی کردن فضای انتخابات مجلس نهم عنوان کرد و افزود: به نظر می‌رسد در آستانه انتخابات، تلاش دشمنان این است که فضا را امنیتی کنند تا کاهش مشارکت صورت گیرد.دبیر شورای تأمین استان تهران تاکید کرد: این ترورها قطعا محکوم به شکست است و مردم منسجم‌تر و آگاه‌تر می‌شوند. وی افزود: از آنجا ‌که دشمنان انقلاب اسلامی اهمیت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران را دریافته‌اند دست به این اقدامات می‌زنند.

ردپای صهیونیست‌ها

در پی این حادثه تروریستی، یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: طرح‌ریزی این حادثه با توجه به شباهت‌هایی که با عملیات‌های قبلی ترور در ایران دارد؛ مربوط به صهیونیست‌هاست.محمد کوثری که کمیسیون متبوع وی روز گذشته پیرامون این حادثه تروریستی تشکیل جلسه فوق‌العاده داد، افزود: ردپای عوامل استکبار جهانی در این رخداد دیده می‌شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد که این ترور از نوع ترورهای آمریکایی ـ صهیونیستی است.

باید اطلاعات دقیق‌تری کسب کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات نیز در حاشیه جلسه هیات دولت، با وجود این‌که برای انجام مصاحبه در جمع خبرنگاران حاضر نشد ولی خطاب به آنها گفت: باید اطلاعات دقیق‌تری را کسب کنیم و بعدا در خدمت شما خواهم بود.

اما محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور با محکوم‌کردن این حادثه تروریستی، گفت: دشمنان ملت ایران بدانند با این‌گونه اقدامات تروریستی نمی‌توانند مانع پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف علمی شوند. وی در جلسه هیات دولت افزود: امروز کسانی که مدعی مبارزه با تروریسم هستند، دانشمندان ایران را هدف قرار داده‌اند اما باید بدانند که دانشمندان ما هر روز استوارتر و راسخ‌تر از گذشته در جهت آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران و پیشرفت‌های علمی گام برمی‌دارند.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: این حادثه تروریستی که به‌وسیله عوامل استکبار و قدرت‌های وابسته صورت گرفت منجر به شهادت یکی دیگر از دانشمندان و نخبگان کشور شد که شهادت وی را به رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور و همه ملت بزرگ ایران تسلیت عرض می‌کنیم. رحیمی با بیان این‌که ترور یک دانشمند، خیانت به عرصه علم و فناوری و جلوگیری از خدمت به بشریت است، افزود: این اقدام تروریستی به‌وسیله عوامل رژیم صهیونیستی و کسانی رخ داد که مدعی مبارزه با تروریسم هستند اما در حقیقت راه مبارزه با بشریت و جنبه‌های شریف انسانی را در پیش گرفته‌اند تا به این وسیله دانشمندان را از عرصه خدمت به بشریت خارج کنند. وی با اشاره به این‌که این‌گونه اقدامات مصداق بارز تروریسم دولتی است، تاکید کرد: قطعا پیام مظلومیت دانشمندان و فرهیختگان را به گوش همه جهانیان خواهیم رساند و دشمنان ملت ایران را در عالم با رسوایی مواجه خواهیم کرد.

پیگیری واکنش وزارت خارجه در سازمان بین‌المللی

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان نیز ضمن محکوم کردن این حادثه تروریستی، گفت: نوع اقدامات تروریستی بویژه در رابطه با دانشمندان هسته‌ای کشورمان نشان‌دهنده بی‌اعتباری ادعا‌های کشورهای غربی در مقابله با موضوع تروریسم و همچنین بی‌اعتباری آنها در ادعای دفاع از حقوق بشر است و این مساله حتما توسط کشور ما از طریق مراجع قانونی و سازمان‌های بین‌المللی پیگیری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: روش ترور این دانشمند کشورمان مانند روش‌هایی بود که در ترور دانشمندان هسته‌ای قبلی کشورمان به‌کار گرفته شد و امروز نیز در سالگرد ایام شهادت آنها هستیم که نشان‌ می‌دهد این اقدام توسط رژیم صهیونیستی و عوامل این رژیم با حمایت برخی کشورهای غربی بویژه مقامات ایالات متحده آمریکا در حال انجام است. آنها تصور می‌کنند اگر روش‌های غیرقانونی‌شان در قبال دانش هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز و پیشرفت و ترقی کشورمان تاکنون جوابی نداده است باید دست به زشت‌ترین رفتار غیرانسانی یعنی اقدامات تروریستی بزنند تا شاید با حذف دانشمندان نخبه کشورمان در این فناوری پیشرفته به اهداف خود برسند. سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: آنها باید بدانند کشوری که برای استقلال و منافع ملی خود عزم و اراده‌ جدی دارد با این‌گونه اقدامات گامی به عقب نخواهد گذاشت بلکه عزم و اراده جدی‌تری برای ادامه مسیرش خواهد داشت و به حقانیت خود اطمینان و اعتماد بیشتری پیدا می‌کند.

مهمان‌پرست تاکید کرد: جرم ملت ما این است که می‌خواهد مستقل باشد و به قدرت‌های دیگر وابستگی نداشته باشد و برای پیشرفت کشور به دانش روز دنیا دسترسی داشته باشد و مانع جنایات و بی‌عدالتی‌های برخی رژیم‌ها و کشورها شود. افکار عمومی ملت‌های دنیا را در رابطه با فعالیت‌های تروریستی رژیم صهیونیستی و حمایت‌های کشورهای غربی به‌ویژه آمریکایی‌ها از این اقدامات روشن خواهیم کرد و افکار عمومی دنیا باید مطلع باشد که این شیوه‌های بسیار زشت و پدیده شوم تروریسم توسط چه رژیم‌های نامشروع و کدام دولت‌های غربی حمایت و پیگیری می‌شود. وی درباره انتظار ایران از سازمان‌های بین‌المللی در قبال این اقدامات تروریستی گفت: اگر هر ارگان یا سازمان بین‌المللی بویژه سازمان بین‌المللی انرژی اتمی موضعی صریح و شفاف در قبال این‌گونه ترورها و حذف ناجوانمردانه دانشمندان هسته‌ای کشور ما نداشته باشد و حرکت جدی در مقابله با این روش‌های تروریستی اتخاذ نکند، با سکوت خود با این اقدام همراهی می‌کند و باید مقابل ملت‌های جهان پاسخگو باشد.

ترورها حساب شده است

غلامعلی حدادعادل، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز با ابراز تاسف از این حادثه تروریستی، گفت: با وجود این‌که در حال حاضر شهدای عرصه علم و فناوری به کهکشانی از نورانیت تبدیل شده‌اند اما باز هم دشمنان باید بدانند هر پرچمی که از دست سرداری می‌افتد، سردارهای دیگر آن پرچم را با قوت در دست می‌گیرند. وی اضافه کرد: این موضوع بسیار باعث تاسف است اما جوان‌های این کشور باید توجه کنند که در ابتدای انقلاب نیز ضدانقلابیون، انقلاب را متهم می‌کردند که در صورت حاکم شدن جمهوری اسلامی در کشور، پیشرفت علمی اتفاق نمی‌افتد اما اکنون که این کشور با همت فرزندان بسیجی امام(ره) در صحنه‌های علمی و فنی پیشرفت می‌کند به ترور دانشمندان می‌پردازند. حداد عادل با بیان این‌که این موارد باید برای ملت‌ ما درسی باشد تا بیش از گذشته پای این انقلاب بایستند و از این انقلاب دفاع کنند، به بروز حادثه تروریستی صبح دیروز در دومین سالگرد ترور استاد علیمحمدی اشاره کرد و گفت: مطمئنا انجام این ترورها در این تاریخ را به صورت حساب‌شده انجام داده‌اند. هنگامی که بحث شهادت دانشمندان ما به دست دشمنان مطرح می‌شود، دیگر بحث انتخابات و رقابت رنگ می‌بازد. در حال حاضر ما در مقام ادای احترام به شهید علیمحمدی، شهریاری، حسن تهرانی‌مقدم و تازه‌ترین شهید عرصه علم و فناوری شهید مصطفی احمدی روشن هستیم.

بیانیه سازمان انرژی اتمی

سازمان انرژی اتمی نیز در پی شهادت مصطفی احمدی‌روشن و یکی دیگر از همکارانش (‌راننده خودرو) بیانیه‌ای صادر کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «بدون‌شک راه برگزیده ملت غیور و آزاده ایران اسلامی، راه بدون بازگشت بوده و اقدامات مذبوحانه آمریکا و اسرائیل جنایتکار، کوچک‌ترین خللی در این مسیر افتخارآمیز ایجاد نخواهد کرد و جمهوری اسلامی ایران، راه پررهرو شهادت را بدون تردید ادامه خواهد داد. این بیانیه می‌افزاید: راه شهیدان احمدی‌روشن و دیگر شهدای این عرصه که با آگاهی کامل برگزیده شده، با قدرت ادامه خواهد داشت و ان‌شاءالله پیشرفت‌های روز افزون عرصه هسته‌ای، هدیه‌ای کوچک برای تسلی خاطر بازماندگان صبور ایشان خواهد بود. استکبار جهانی بداند، شعار ملت ایران همچنان فرموده پیر و مقتدای راحل خود است که فرمود: «بکُشید ما را، ملّت ما بیدارتر می‌شود.»

همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان تبلیغات اسلامی، انجمن دفاع از قربانیان تروریسم، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی‌شریف، دانشگاه علامه طباطبایی و تشکل‌های مختلف این دانشگاه، کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم و جبهه متحد اصولگرایان در بیانیه‌های جداگانه‌ای، ترور شهید احمدی‌روشن را محکوم کردند.

امروز مراسم وداع با شهید احمدی‌روشن

مراسم وداع با پیکر پاک شهید احمدی‌روشن در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود. به گزارش واحد مرکزی خبر، این مراسم امروز در آستانه اربعین حسینی ساعت 30/19 با حضور قشرهای مختلف مردم و دانشگاهیان در دانشگاه صنعتی شریف برگزار خواهد شد.

مریم جمشیدی ‌‌/‌‌ گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها