هوای ‌تازه

هنر سفر‌ کردن

1. سفر برای یافتن خوشبختی، برای یافتن ناشناخته‌ها، برای دیدار و کسب دانش، سفر بهانه‌های زیادی دارد؛ بهانه‌هایی که گاه همردیف با مقصد سفر جذابند، اما «چمدان» قصد دارد شما را با این جذابیت‌های پنهان سفر آشنا کند.‌ جذابیت‌هایی که همچنان شاید از چشم ما هم دور مانده باشد و این ضمیمه تنها وسیله‌ای شود تا همه این زیبایی‌های نهان آشکار شود. این ‌که این ضمیمه بتواند کمی ـ فقط کمی ـ شما را ترغیب کند به دیدن نادیده‌ها، شناختن ناشناخته‌ها ، بدون شک راه بسیاری را در مسیر هدف وجودی‌اش برداشته است.
کد خبر: ۴۵۱۴۹۶

این‌که خواننده این ضمیمه به این نتیجه برسد که سفر کردن، هنر است؛ لذت خواندن این سطور و دیدن تصاویر این ضمیمه صدچندان خواهد شد. آلن دوباتن، نویسنده انگلیسی در کتاب خواندنی‌اش یعنی «هنر سیر و سفر» بخوبی برخی از این دغدغه‌های سفر را بازگو کرده است.

«هر آینه بپذیریم زندگی ما حول جستجوی خوشبختی می‌گردد، در آن صورت، کمتر فعالیتی را می‌توان برشمرد که بیش از سفرهایی که کرده‌ایم ـ با تمام تناقض‌ها و مشقات‌شان ـ پویایی این جستجو را آشکار کنند. سفرهای ما هرچند غیر دقیق، درکی از زندگی چنان که باید باشد، فراتر از محدودیت‌های کار و تلاش و معاش عرضه می‌کنند.

به‌ندرت تصور می‌شود سفرهایمان مسائل فلسفی را مطرح کنند ـ منظورم مسائلی است که تفکری ورای عملی بودن را می‌طلبند. سیل پیشنهادها درباره مقصد سفر به سویمان سرازیر می‌شود که «کجا» برویم بهتر است، اما به‌ندرت در مورد علت یا چگونه رفتن می‌شنویم ـ هر چند به نظر می‌رسد هنر سفر کردن طبیعتا شامل پرسش‌هایی است نه‌چندان ساده و نه تا این حد پیش پا افتاده و مطالعه درباره آنها می‌تواند تا حدودی به فهم آن چیزی که فیلسوفان یونانی به زیبایی آن را شکوفایی انسان می‌نامیدند، کمک کند.

2. «سرزمین ایران پر از شگفتی‌هایی است که تحمل دیدن آن به تنهایی سخت است» بخشی از اغراق در جمله قبلی را شاید بتوان به پای طنازی‌های زبان فارسی نوشت، اما حقیقتی در پس این جمله نهان است که بسادگی می‌توان آن را کشف کرد و از این کشف لذت برد.

هر چند این روزها طبیعت ایران حال و روز خوبی ندارد، اما هنوز هستند مکان‌های بکر و تازه‌ای که بازدید از آنها به اندازه بسیاری از دیدنی‌های مشهور ایران لذتبخش است. سفر به مکان‌های ناشناخته ایران می‌تواند لذت سفر را برای شما دوچندان کند.

اهل سفر که باشید، در بند مشکلات سفر که نمانید، شما با طبیعتی روبه‌رو خواهید بود که جمله اغراق‌آمیز بالا یک حقیقت بدیهی است. پس این زیبایی تحمل‌ناپذیر سرزمین ایران را با دوستانتان قسمت کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها