در مکان و شدت زلزله مازندران؛

یک زلزله با چند تناقض گویی

مسئولین سازمان امداد و نجات کشور و مدیریت بحران استانداری مازندران هرکدام یک مکان را کانون زلزله شب گذشته مازندران اعلام می کردند و بر همین اساس ادعا داشتند که تیم های امداد و نجات را به این مکانها فرستادند.
کد خبر: ۴۵۱۳۲۳

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، استان مازندران شب گذشته لرزید.

شدت لزله به حدی بود که علاوه بر شهرهای مختلف این استان، در استان های تهران، سمنان و گلستان نیز احساس شد.

شبکه‌های لرزه‌نگاری وابسته به مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، مختصات کانون این زمین‌لرزه را که ساعت ‌٢٠:38 شب گذشته رخ داد، ‌٣٦.33 درجه طول شرقی و ‌٥٢.78 درجه عرض شمالی در ‌١6 کیلومتری شهرستان قائمشهر گزارش کردند.

این زمین لرزه که در عمق 16 متری زمین در مرزیکلای بابل ثبت شده است، در شهرهای مختلف استان مازندران همچون آمل، نور، نوشهر، چالوس، نکا، قائمشهر و بهشر هم احساس شده است.

بعد از وقوع این زلزله تناقض گویی ها شروع شد و هر مقام مسئولی در مصاحبه ها با خبرگزاریها و سایت ها چیزی می گفت.

یکی کانون زلزله را در قائمشهر و دیگری آنرا در بابل که چندین کیلومتر از هم فاصله دارند، ذکر می کرد.

همچنین مسئولین در بیان میزان و قدرت این زلزله هم دچار تناقض گویی بودند.

جالب است مسئولین مکان دقیق زلزله را نمی دانستند و هر کدام ادعا داشتند که تیم های امداد و نجات را به مکان اصلی وقوع زلزله فرستادند.

محمود مظفر رئیس سازمان امداد و نجات کشور در مصاحبه ای این زلزله را چهار و 9 دهم ریشتری اعلام کرد و مکان آنرا منطقه آب بندی شهرستان قائم شهر ذکر کرد و گفت که تیمهای ارزیاب هلال احمر به همراه تیم های آنسنت  و سگ های جستجوگر به محل حادثه اعزام شدند.

اما جالب این است که هادی خنجری مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران در مصاحبه با خبرگزاری مهر این زمین لرزه را چهار و هشت دهم در مقیاس درونی ریشتر ذکر کرد و گفت که کانون این زمین لرزه در منطقه مرزیکلای بابل بوده است.

خنجری در مصاحبه ای دیگر با خبرگزاری فارس در شهرستان ساری قدرت این زلزله را پنج و دو دهم ریشتر ذکر کرد و گفت:بلافاصله پس از این حادثه غیرمترقبه، پنج گروه از هلال ‌احمر استان مازندران به منطقه مرزی کلای شهرستان بابل اعزام شدند.

از طرف دیگر حسین درخشان مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات هلال احمر با بیان اینکه این زلزله چهار و 9 دهم ریشتر بود، مکان آنرا روستای آب بندی قائمشهر ذکر کرد.

هادی ابراهیمی معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران نیز کانون مرکزی زلزله استان مازندران را مرزی کلای شهرستان بابل اعلام کرد و گفت: قدرت این زمین‌لرزه چهار و هشت دهم ریشتر اعلام شده است.

مرتضی اکبرپور معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور گفت: کانون زلزله پنج ریشتری در منطقه مرزیکلای ‌بابل بوده است.

محمد سرور معاون اورژانس کشور نیز گفت: مرکز این زمین لرزه که با شدت بیش از پنج ریشتر رخ داد در 11کیلومتری درزکولا و 17کیلومتری قائم شهر در استان مازنداران بود.

رسول حسام مدیر کل بحران استانداری گلستان نیز اعلام کرد: در تماسی که با تهران داشتم به من گفتند کانون این زلزله در مرزن‌کلای ساری بوده است.

وی افزود: این زلزله بیش از پنج ریشتر بوده است.

وی تصریح کرد: قدرت این زلزله به حد‌ی بوده که در گرگان هم احساس شد و امیدواریم تلفات و خسارات زیادی نداشته باشد.

شب گذشته سایت مرکز زلزله‌نگاری کشور، چهار زمین لرزه در استان مازندران را  به ثبت رساند.نخستین آن در ساعت 20 و 38 دقیقه بود.

زمین لرزه‌ دوم در ساعت 20 و 43 دقیقه به بزرگی 2 و هشت دهم، سومی در ساعت 20 و 49 دقیقه با بزرگی 2 و هفت دهم و چهارمی نیز در ساعت 20 و 52 دقیقه به بزرگی سه و چهار دهم رخ داده است.

سوال این است که وقتی مسئولین مکان دقیق زلزله را نمی دانستند و هر کدام تیم های امداد و نجات را به مکانهای مختلف فرستادند،چگونه می‌توان امداد رسانی مناسب را در صورت وقع زلزله شدید ارائه داد؟

یوسف اسدی-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها